5 vragen aan Rogier Kroymans over de Karma

Rogier Kroymans: ‘Goed gevoel bij Karma’

5 vragen aan • Met ingang van deze maand is Rogier Kroymans de vice president Europe van de EV-fabrikant. Hij moet in Europa een retail- en marketingorganisatie opzetten voor het premiummerk.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Kroymans: De band tussen dealer en klant is erg belangrijk. (Foto: Karma)

Karma Automotive, dat na het faillissement van Fisker gekocht werd door de Chinese onderdelengigant Wanxiang, komt volgend jaar met de eerste auto’s naar Europa. Voor Rogier Kroymans is het na Tesla het tweede Amerikaanse EV-merk dat hij begeleidt in zijn startup-fase.

Hoe bent u bij het bedrijf terechtgekomen?

“Dat is gek genoeg via social media gegaan. Ik werkte als consultant toen ik de nieuwe modellen van Karma, die zijn ontworpen door het Italiaanse desginhuis Pininfarina, online zag voorbijkomen. En die trokken mijn aandacht, mede door mijn Ferrari-tijd ben ik een groot Pininfarina-bewonderaar geworden. Er is altijd een relatie geweest tussen Kroymans en eerst Fisker en later Karma. Ik heb mij toen bij Joost de Vries (vice president global sales bij Karma, red) gemeld met de mededeling dat ik interesse had om dealer te worden. Uiteindelijk hebben we elkaar in New York ontmoet en daar bleek dat zij wilden dat ik het Europese netwerk ging opzetten. Daarna is alles razendsnel gegaan.”

U heeft bij Tesla ooit gewerkt aan het opzetten van een Benelux-netwerk. Uiteindelijk ging Tesla echter zelf zijn stores runnen. Wat heeft u daarvan geleerd?

“Toen ik als Tesla-dealer startte in Eindhoven had het bedrijf alleen een roadster. Ik vond dat we in de Benelux naar een hoogwaardig retailconcept moesten. Mooie panden, verkopers strak in pak. Maar Elon Musk was dat met mij oneens. Hij zei: “Rogier, jij richt je op de top vijf procent, ik ook op de overige 95 procent. Wij maken een volumeproduct.” De korte lijnen die er toen met Tesla waren, zijn er nu ook met Karma. En hun producten passen beter bij mijn luxebeleving.”

Het wordt de komende jaren vechten op de markt van (semi) elektrische voertuigen. Hoe denkt Karma zijn positie te veroveren?

“Karma zit in het segment van luxury high tech-auto’s. De Revero heeft elektromotoren en een brandstofmotor die als range extender dienen (en de elektromotoren opladen, red). We krijgen in eerste instantie zestig Revero’s, die wil ik eigenlijk verkocht hebben voor de Revero GT komt. In de VS ligt de verkoopprijs van de Revero GT op 135 duizend dollar. We zijn een niche, dus voor de grote aantallen doen we het niet. Maar in zijn klasse is de Karma absoluut de top, zowel met versies met range extender als de EV’s die komen. De suv die daarna komt gaat concurreren met de Lamborghini Urus.”

Hoe gaat het distributiemodel eruit zien? 

“We gaan werken met de traditionele retailconcepten. Met dealerbedrijven en ik denk één centraal distributiepunt voor de onderdelen. In het luxesegment is de band tussen dealer en klant extreem belangrijk, dat is een les die ik bij Kroymans en in mindere mate bij Tesla geleerd hebt. Natuurlijk kan een auto geleased worden. Maar we gaan niet zoals andere merken een auto uitsluitend per abonnement verkopen. Dat kan misschien bij volumemodellen, maar niet bij ons. Ik ben nu onderzoek aan het doen naar waar ons marktpotentieel zit. Daar zullen we gaan praten met veelal al bestaande partijen – er hebben zich er al veel bij mij gemeld. Ik ben zelf dealer geweest, dus ik weet wat ik kan verwachten. Het moet er allemaal strak uitzien, maar we gaan zeker geen enorme investeringen vragen, dat kan helemaal niet bij een nichemerk dat net begint.”

Wanneer ben je tevreden?

“Als we begin volgend jaar een retailnetwerk hebben ingericht en de eerste auto’s verkopen. Het is onmogelijk om iets over aantallen te zeggen, daar is het nog te vroeg voor. Ik houd ook niet zo van targets, dan is er de kans dat je ernaar gaat leven. Ik wil altijd outperformen, bij Tesla verkochten wij sommige maanden meer dan er in de VS verkocht werd, daar was ik uitermate trots op.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Rogier Kroymans: ‘Goed gevoel bij Karma’ | Automotive Online
5 vragen aan Rogier Kroymans over de Karma

Rogier Kroymans: ‘Goed gevoel bij Karma’

5 vragen aan • Met ingang van deze maand is Rogier Kroymans de vice president Europe van de EV-fabrikant. Hij moet in Europa een retail- en marketingorganisatie opzetten voor het premiummerk.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Kroymans: De band tussen dealer en klant is erg belangrijk. (Foto: Karma)

Karma Automotive, dat na het faillissement van Fisker gekocht werd door de Chinese onderdelengigant Wanxiang, komt volgend jaar met de eerste auto’s naar Europa. Voor Rogier Kroymans is het na Tesla het tweede Amerikaanse EV-merk dat hij begeleidt in zijn startup-fase.

Hoe bent u bij het bedrijf terechtgekomen?

“Dat is gek genoeg via social media gegaan. Ik werkte als consultant toen ik de nieuwe modellen van Karma, die zijn ontworpen door het Italiaanse desginhuis Pininfarina, online zag voorbijkomen. En die trokken mijn aandacht, mede door mijn Ferrari-tijd ben ik een groot Pininfarina-bewonderaar geworden. Er is altijd een relatie geweest tussen Kroymans en eerst Fisker en later Karma. Ik heb mij toen bij Joost de Vries (vice president global sales bij Karma, red) gemeld met de mededeling dat ik interesse had om dealer te worden. Uiteindelijk hebben we elkaar in New York ontmoet en daar bleek dat zij wilden dat ik het Europese netwerk ging opzetten. Daarna is alles razendsnel gegaan.”

U heeft bij Tesla ooit gewerkt aan het opzetten van een Benelux-netwerk. Uiteindelijk ging Tesla echter zelf zijn stores runnen. Wat heeft u daarvan geleerd?

“Toen ik als Tesla-dealer startte in Eindhoven had het bedrijf alleen een roadster. Ik vond dat we in de Benelux naar een hoogwaardig retailconcept moesten. Mooie panden, verkopers strak in pak. Maar Elon Musk was dat met mij oneens. Hij zei: “Rogier, jij richt je op de top vijf procent, ik ook op de overige 95 procent. Wij maken een volumeproduct.” De korte lijnen die er toen met Tesla waren, zijn er nu ook met Karma. En hun producten passen beter bij mijn luxebeleving.”

Het wordt de komende jaren vechten op de markt van (semi) elektrische voertuigen. Hoe denkt Karma zijn positie te veroveren?

“Karma zit in het segment van luxury high tech-auto’s. De Revero heeft elektromotoren en een brandstofmotor die als range extender dienen (en de elektromotoren opladen, red). We krijgen in eerste instantie zestig Revero’s, die wil ik eigenlijk verkocht hebben voor de Revero GT komt. In de VS ligt de verkoopprijs van de Revero GT op 135 duizend dollar. We zijn een niche, dus voor de grote aantallen doen we het niet. Maar in zijn klasse is de Karma absoluut de top, zowel met versies met range extender als de EV’s die komen. De suv die daarna komt gaat concurreren met de Lamborghini Urus.”

Hoe gaat het distributiemodel eruit zien? 

“We gaan werken met de traditionele retailconcepten. Met dealerbedrijven en ik denk één centraal distributiepunt voor de onderdelen. In het luxesegment is de band tussen dealer en klant extreem belangrijk, dat is een les die ik bij Kroymans en in mindere mate bij Tesla geleerd hebt. Natuurlijk kan een auto geleased worden. Maar we gaan niet zoals andere merken een auto uitsluitend per abonnement verkopen. Dat kan misschien bij volumemodellen, maar niet bij ons. Ik ben nu onderzoek aan het doen naar waar ons marktpotentieel zit. Daar zullen we gaan praten met veelal al bestaande partijen – er hebben zich er al veel bij mij gemeld. Ik ben zelf dealer geweest, dus ik weet wat ik kan verwachten. Het moet er allemaal strak uitzien, maar we gaan zeker geen enorme investeringen vragen, dat kan helemaal niet bij een nichemerk dat net begint.”

Wanneer ben je tevreden?

“Als we begin volgend jaar een retailnetwerk hebben ingericht en de eerste auto’s verkopen. Het is onmogelijk om iets over aantallen te zeggen, daar is het nog te vroeg voor. Ik houd ook niet zo van targets, dan is er de kans dat je ernaar gaat leven. Ik wil altijd outperformen, bij Tesla verkochten wij sommige maanden meer dan er in de VS verkocht werd, daar was ik uitermate trots op.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.