Dealerholdingseminar: ‘Het is logisch dat we bang zijn voor de komst van EV’s’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Kevin Frye. (Foto's Gerard van Bree)

Gisteren vond in het Apollo Event Centre in Vinkeveen het tiende Automotive Dealerholdingseminar plaats. Onder leiding van dagvoorzitter Carlo Brantsen kregen de tachtig aanwezige dealers twee presentaties voorgeschoteld. Wetenschapsjournalist Diederik Jekel vertelde over de noodzaak om verandering leuk te vinden, terwijl Kevin Frye, marketingdirecteur van de Amerikaanse Jeff Wyler Automotive Group, vertelde dat klantgedrag helemaal niet heel ingrijpend veranderd. En daar kan iedere dealer zijn voordeel mee doen.

Extreem succesvol

fryeOp het event kwam Frye vertellen over een succesvol abonnementsproduct dat het bedrijf in 2018 introduceerde, waarbij klanten voor een vast maandbedrag een vloot van auto’s tot hun beschikking hebben en daarbij constant kunnen rouleren. Maar toch gaat het bedrijf er niet mee door. “We hebben er veel van geleerd en het is extreem klantvriendelijk. Maar naarmate onze vloot groeide, werden de restwaarderisico’s steeds groter. Wij kunnen die risico’s niet aan, dit soort producten moeten door fabrikanten worden uitgerold.” 

Ondanks de problemen waar zijn bedrijf tegenaan loopt, voorziet Frye een mooie toekomst voor dealerbedrijven. “Negentig procent van de klanten wil digitaal een auto kunnen kopen, maar diezelfde negentig procent geeft aan dat vervolgens niet te doen. Het zal altijd in combinatie met showroombezoek gaan. Ze willen gemak en zekerheid. En als wij ze volledig ontzorgen dan zijn ze bereid daar een goede prijs voor te betalen.”

Logische angst

diederik jekelWetenschapsjournalist Diederik Jekel hield de zaal voor dat het niet raar is dat er angst is voor verandering, zoals de opkomst van de elektrische auto. “Het is evolutionair altijd heel verstandig geweest om voorzichtig te zijn, roekeloos gedrag is afgestraft. Dus wij zijn voorgeprogrammeerd om te focussen op de zaken die mis kunnen gaan”, aldus Jekel. Het is volgens hem belangrijk om jezelf er van te overtuigen dat EV’s leuk zijn, want de opkomst daarvan is volgens hem simpelweg niet te stoppen. “Mensen zijn beter in dingen die ze leuk vinden. Dus ga het leuk vinden, EV’s in dit geval. Vanuit historisch perspectief is dat de enige manier om te overleven.”

Geen afbouw

vvbvanbree dealerholding seminar dsc05727Tijdens het event werd ook de nieuwe Dealerholding Top 60 gepresenteerd. Van Mossel heeft inmiddels ruime afstand genomen en is veruit de grootste dealerholding in Nederland. Een aantal zaken valt op, vertelde Automotive-redacteur Bart Kuijpers. “De afbouw van het aantal salesvestigingen is grotendeels tot stilstand gekomen. De Top 60 heeft het aantal panden iets zien afnemen, maar het totaal is gelijk gebleven.”

Daarbij zijn er dit jaar relatief weinig overnames geweest. Kuijpers: “Dat komt door een combinatie van factoren. In de afgelopen jaren zijn veel bedrijven hard gegroeid. Deze bedrijven moeten deze overnames simpelweg nog verteren. Daarbij zijn de vraagprijzen hoog. Met een slechter wordende economie in het vooruitzicht, denken de kopende partijen dat het beter is nog even te wachten.” 

De Automotive Dealerholding Top 60 is hier te bestellen.

Bekijk hieronder het sfeerverslag.

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dealerholdingseminar: ‘Het is logisch dat we bang zijn voor de komst van EV’s’ | Automotive Online

Dealerholdingseminar: ‘Het is logisch dat we bang zijn voor de komst van EV’s’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Kevin Frye. (Foto's Gerard van Bree)

Gisteren vond in het Apollo Event Centre in Vinkeveen het tiende Automotive Dealerholdingseminar plaats. Onder leiding van dagvoorzitter Carlo Brantsen kregen de tachtig aanwezige dealers twee presentaties voorgeschoteld. Wetenschapsjournalist Diederik Jekel vertelde over de noodzaak om verandering leuk te vinden, terwijl Kevin Frye, marketingdirecteur van de Amerikaanse Jeff Wyler Automotive Group, vertelde dat klantgedrag helemaal niet heel ingrijpend veranderd. En daar kan iedere dealer zijn voordeel mee doen.

Extreem succesvol

fryeOp het event kwam Frye vertellen over een succesvol abonnementsproduct dat het bedrijf in 2018 introduceerde, waarbij klanten voor een vast maandbedrag een vloot van auto’s tot hun beschikking hebben en daarbij constant kunnen rouleren. Maar toch gaat het bedrijf er niet mee door. “We hebben er veel van geleerd en het is extreem klantvriendelijk. Maar naarmate onze vloot groeide, werden de restwaarderisico’s steeds groter. Wij kunnen die risico’s niet aan, dit soort producten moeten door fabrikanten worden uitgerold.” 

Ondanks de problemen waar zijn bedrijf tegenaan loopt, voorziet Frye een mooie toekomst voor dealerbedrijven. “Negentig procent van de klanten wil digitaal een auto kunnen kopen, maar diezelfde negentig procent geeft aan dat vervolgens niet te doen. Het zal altijd in combinatie met showroombezoek gaan. Ze willen gemak en zekerheid. En als wij ze volledig ontzorgen dan zijn ze bereid daar een goede prijs voor te betalen.”

Logische angst

diederik jekelWetenschapsjournalist Diederik Jekel hield de zaal voor dat het niet raar is dat er angst is voor verandering, zoals de opkomst van de elektrische auto. “Het is evolutionair altijd heel verstandig geweest om voorzichtig te zijn, roekeloos gedrag is afgestraft. Dus wij zijn voorgeprogrammeerd om te focussen op de zaken die mis kunnen gaan”, aldus Jekel. Het is volgens hem belangrijk om jezelf er van te overtuigen dat EV’s leuk zijn, want de opkomst daarvan is volgens hem simpelweg niet te stoppen. “Mensen zijn beter in dingen die ze leuk vinden. Dus ga het leuk vinden, EV’s in dit geval. Vanuit historisch perspectief is dat de enige manier om te overleven.”

Geen afbouw

vvbvanbree dealerholding seminar dsc05727Tijdens het event werd ook de nieuwe Dealerholding Top 60 gepresenteerd. Van Mossel heeft inmiddels ruime afstand genomen en is veruit de grootste dealerholding in Nederland. Een aantal zaken valt op, vertelde Automotive-redacteur Bart Kuijpers. “De afbouw van het aantal salesvestigingen is grotendeels tot stilstand gekomen. De Top 60 heeft het aantal panden iets zien afnemen, maar het totaal is gelijk gebleven.”

Daarbij zijn er dit jaar relatief weinig overnames geweest. Kuijpers: “Dat komt door een combinatie van factoren. In de afgelopen jaren zijn veel bedrijven hard gegroeid. Deze bedrijven moeten deze overnames simpelweg nog verteren. Daarbij zijn de vraagprijzen hoog. Met een slechter wordende economie in het vooruitzicht, denken de kopende partijen dat het beter is nog even te wachten.” 

De Automotive Dealerholding Top 60 is hier te bestellen.

Bekijk hieronder het sfeerverslag.

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.