Kia-dealers in verlegenheid door vertraagde levering elektrische Niro

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De eerste Niro's werden in januari afgeleverd. (Foto: Kia)

Kia-dealers moeten klanten teleurstellen omdat de door hun bestelde elektrische Kia Niro niet dit jaar geleverd kan worden. Het gaat per dealer gemiddeld om een handvol auto’s. Alleen dit jaar geldt voor elektrische auto’s nog een bijtelling van 4 procent, en voor ondernemers de kleinschaligheids- en investeringsaftrek. Volgend jaar geldt een bijtelling van 8 procent tot 45 duizend euro, en daarboven het reguliere tarief van 22 procent. Dat zou betekenen dat de bijtelling ineens fors hoger uitvalt dan door de leaserijders was ingecalculeerd.

De boot waarop deze e-Niro’s staan zou naar verwachting in december aanmeren, maar is vertraagd en komt nu pas in januari aan. Hierdoor ontstaan twee problemen. Enerzijds staan er enkele tientallen e-Niro’s op die in december zouden worden uitgeleverd. Het andere – grotere probleem is dat dealers ook bij later gedane bestellingen hadden verwacht dat de auto’s in december zouden worden geleverd. Dit is ook, naar nu blijkt ten onrechte, aan de klant gecommuniceerd. In totaal zouden rond de tweehonderd bestellingen nu doorgeschoven moeten worden.  

Coulant

Léan Verstoep, directeur bij Kia Motors Nederland, bevestigt aan Automotive dat er een boot met Kia’s is vertraagd. Los van een tiental auto’s die op de planning stond, is er voor de rest van de bestellingen nooit een toezegging gedaan dat deze auto’s ook in december zouden komen. “Op het moment dat er een chassisnummer aangevraagd wordt, wordt de auto in de planning gezet. Maar dat wil niet zeggen dat de auto gelijk gebouwd en getransporteerd wordt. En dat wetende hadden die auto’s dus nooit voor dit jaar nog toegezegd kunnen worden. Uiteraard vinden wij het erg vervelend dat er nu klanten worden teleurgesteld. Met deze klanten moet coulant worden omgegaan. Wellicht is in voorkomende gevallen een showroom- of een demo-auto in te zetten. Anders kunnen dealers kosteloos de klantorder annuleren.”

Teleurstellen

Ook bij de dealervereniging zitten ze met de situatie in de maag. “Alle dealers moeten nu meerdere klanten teleurstellen. Wij horen dat er in enkele gevallen al gedreigd is met juridische stappen tegen de dealer, vooral door ondernemers die vrezen niet meer in aanmerking te komen voor de milieuinvesteringsaftrek (MIA). Daardoor ontstaan vervelende situaties.”

We kunnen geen harde leverdatum toezeggen, daarin hebben we ons vergist

De vijf dealers die Automotive voor dit artikel sprak accepteren de uitleg van de importeur, maar stellen dat de communicatie beter gekund had. “Het klopt weliswaar dat wij niet een harde leverdatum kunnen toezeggen, daar hebben velen van ons zich echt in vergist. Maar tegelijkertijd worden klanten in de klanttevredenheidsonderzoeken wel gevraagd of ze goed geïnformeerd zijn gedurende het bestel- en afleverproces. De dealers hebben na de aanvraag december zien staan als afleverdatum en hebben die gecommuniceerd”, stelt één van de dealers.

Tevreden

Kia-dealers geven aan dat ze verder tevreden zijn met hoe de importeur de verkoop van de e-Niro aangepakt heeft. De importeur heeft de 3.600 dit jaar verkochte Niro’s evenredig en verspreid over het jaar geleverd. De dealers merken daarbij op ze dankzij de grote vraag goed in staat zijn geweest om de marges vast te houden. En ook de huidige problematiek is deels getackeld: voor een aantal klanten wordt nu een auto uit de showroomvoorraad of een demo-auto ingezet. Per saldo zouden minder dan honderd klanten teleurgesteld worden.

CO2-norm

Een aantal dealers suggereerde dat Kia de boot expres pas in januari laat aanmeren omdat de auto’s dan meetellen voor de nieuwe Europese CO2-norm die volgend jaar van kracht wordt. Verstoep werpt deze beschuldiging verre van zich. “Dat is aperte onzin. Kia gaat met of zonder de aantallen op deze boot voldoen aan de uitstootnormen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Wendy Thijssen

    Beste Bart,
    De (KIA) KleinschaligheidsInvesteringsAftrek (toepasselijke woordspeling) is niet van toepassing op geel kentekenauto’s. De e-Niro is een geel kenteken dus dit stukje is, naar mijn bescheiden mening, incorrect. De (MIA) MilieuInvesteringsAftrek is wel van toepassing en deze zal mogelijk ook in 2020 weer gelden. Dit hoeft dus geen probleem te zijn. De verhoging van de bijtelling is uiteraard wel een dingetje. Evengoed is het nog steeds geen volle 22% bijtelling in 2020 voor vol elektrische auto’s.

Kia-dealers in verlegenheid door vertraagde levering elektrische Niro | Automotive Online

Kia-dealers in verlegenheid door vertraagde levering elektrische Niro

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De eerste Niro's werden in januari afgeleverd. (Foto: Kia)

Kia-dealers moeten klanten teleurstellen omdat de door hun bestelde elektrische Kia Niro niet dit jaar geleverd kan worden. Het gaat per dealer gemiddeld om een handvol auto’s. Alleen dit jaar geldt voor elektrische auto’s nog een bijtelling van 4 procent, en voor ondernemers de kleinschaligheids- en investeringsaftrek. Volgend jaar geldt een bijtelling van 8 procent tot 45 duizend euro, en daarboven het reguliere tarief van 22 procent. Dat zou betekenen dat de bijtelling ineens fors hoger uitvalt dan door de leaserijders was ingecalculeerd.

De boot waarop deze e-Niro’s staan zou naar verwachting in december aanmeren, maar is vertraagd en komt nu pas in januari aan. Hierdoor ontstaan twee problemen. Enerzijds staan er enkele tientallen e-Niro’s op die in december zouden worden uitgeleverd. Het andere – grotere probleem is dat dealers ook bij later gedane bestellingen hadden verwacht dat de auto’s in december zouden worden geleverd. Dit is ook, naar nu blijkt ten onrechte, aan de klant gecommuniceerd. In totaal zouden rond de tweehonderd bestellingen nu doorgeschoven moeten worden.  

Coulant

Léan Verstoep, directeur bij Kia Motors Nederland, bevestigt aan Automotive dat er een boot met Kia’s is vertraagd. Los van een tiental auto’s die op de planning stond, is er voor de rest van de bestellingen nooit een toezegging gedaan dat deze auto’s ook in december zouden komen. “Op het moment dat er een chassisnummer aangevraagd wordt, wordt de auto in de planning gezet. Maar dat wil niet zeggen dat de auto gelijk gebouwd en getransporteerd wordt. En dat wetende hadden die auto’s dus nooit voor dit jaar nog toegezegd kunnen worden. Uiteraard vinden wij het erg vervelend dat er nu klanten worden teleurgesteld. Met deze klanten moet coulant worden omgegaan. Wellicht is in voorkomende gevallen een showroom- of een demo-auto in te zetten. Anders kunnen dealers kosteloos de klantorder annuleren.”

Teleurstellen

Ook bij de dealervereniging zitten ze met de situatie in de maag. “Alle dealers moeten nu meerdere klanten teleurstellen. Wij horen dat er in enkele gevallen al gedreigd is met juridische stappen tegen de dealer, vooral door ondernemers die vrezen niet meer in aanmerking te komen voor de milieuinvesteringsaftrek (MIA). Daardoor ontstaan vervelende situaties.”

We kunnen geen harde leverdatum toezeggen, daarin hebben we ons vergist

De vijf dealers die Automotive voor dit artikel sprak accepteren de uitleg van de importeur, maar stellen dat de communicatie beter gekund had. “Het klopt weliswaar dat wij niet een harde leverdatum kunnen toezeggen, daar hebben velen van ons zich echt in vergist. Maar tegelijkertijd worden klanten in de klanttevredenheidsonderzoeken wel gevraagd of ze goed geïnformeerd zijn gedurende het bestel- en afleverproces. De dealers hebben na de aanvraag december zien staan als afleverdatum en hebben die gecommuniceerd”, stelt één van de dealers.

Tevreden

Kia-dealers geven aan dat ze verder tevreden zijn met hoe de importeur de verkoop van de e-Niro aangepakt heeft. De importeur heeft de 3.600 dit jaar verkochte Niro’s evenredig en verspreid over het jaar geleverd. De dealers merken daarbij op ze dankzij de grote vraag goed in staat zijn geweest om de marges vast te houden. En ook de huidige problematiek is deels getackeld: voor een aantal klanten wordt nu een auto uit de showroomvoorraad of een demo-auto ingezet. Per saldo zouden minder dan honderd klanten teleurgesteld worden.

CO2-norm

Een aantal dealers suggereerde dat Kia de boot expres pas in januari laat aanmeren omdat de auto’s dan meetellen voor de nieuwe Europese CO2-norm die volgend jaar van kracht wordt. Verstoep werpt deze beschuldiging verre van zich. “Dat is aperte onzin. Kia gaat met of zonder de aantallen op deze boot voldoen aan de uitstootnormen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Wendy Thijssen

    Beste Bart,
    De (KIA) KleinschaligheidsInvesteringsAftrek (toepasselijke woordspeling) is niet van toepassing op geel kentekenauto’s. De e-Niro is een geel kenteken dus dit stukje is, naar mijn bescheiden mening, incorrect. De (MIA) MilieuInvesteringsAftrek is wel van toepassing en deze zal mogelijk ook in 2020 weer gelden. Dit hoeft dus geen probleem te zijn. De verhoging van de bijtelling is uiteraard wel een dingetje. Evengoed is het nog steeds geen volle 22% bijtelling in 2020 voor vol elektrische auto’s.