‘Reclame Code Commissie verbiedt reclame over actieradius Opel Ampera-e’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Verbod van Reclame Code Commissie op reclame over actieradius Ampera-e. (Foto: Opel)

Opel Nederland mag in zijn reclame-uitingen voor de elektrische Opel Ampera-e niet meer beweren dat de auto dankzij een ‘zorgeloze actiesradius’ heen en terug van Amsterdam naar Maastricht kan rijden. Zo meldt Nu.nl, die in een praktijktest de proef op de som heeft genomen. Uit de test bleek dat het niet haalbaar.

Een inwoner van Lelystad was in december naar de Reclame Code Commissie gegaan. Hij was teleurgesteld over de actieradius van zijn net aangeschafte Opel. Volgens de RCC wordt in de reclame-uitingen van Opel onvoldoende duidelijk dat het rijbereik waarmee wordt geadverteerd, onder gestandaardiseerde omstandigheden is gerealiseerd. Opel mag daarom niet meer op die wijze adverteren.

Afwijken

Volgens Opel Nederland is hun bewering gebaseerd op de WLTP vastgestelde actieradius van 423 kilometer. Volgens Opel kan de actieradius afwijken en variëren naar gelang van bijvoorbeeld de temperatuur, elektrische aangestuurde functies, rijgedrag en regeneratie van energie tijdens het rijden. In winterse omstandigheden is de actieradius vaak lager dan het officieel opgegeven bereik, aldus Opel.

Consumentenorganisaties wezen er eerder ook al op dat daadwerkelijke actieradius van EV’s regelmatig lager ligt dat autofbrikanten opgeven.  

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

‘Reclame Code Commissie verbiedt reclame over actieradius Opel Ampera-e’ | Automotive Online

‘Reclame Code Commissie verbiedt reclame over actieradius Opel Ampera-e’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Verbod van Reclame Code Commissie op reclame over actieradius Ampera-e. (Foto: Opel)

Opel Nederland mag in zijn reclame-uitingen voor de elektrische Opel Ampera-e niet meer beweren dat de auto dankzij een ‘zorgeloze actiesradius’ heen en terug van Amsterdam naar Maastricht kan rijden. Zo meldt Nu.nl, die in een praktijktest de proef op de som heeft genomen. Uit de test bleek dat het niet haalbaar.

Een inwoner van Lelystad was in december naar de Reclame Code Commissie gegaan. Hij was teleurgesteld over de actieradius van zijn net aangeschafte Opel. Volgens de RCC wordt in de reclame-uitingen van Opel onvoldoende duidelijk dat het rijbereik waarmee wordt geadverteerd, onder gestandaardiseerde omstandigheden is gerealiseerd. Opel mag daarom niet meer op die wijze adverteren.

Afwijken

Volgens Opel Nederland is hun bewering gebaseerd op de WLTP vastgestelde actieradius van 423 kilometer. Volgens Opel kan de actieradius afwijken en variëren naar gelang van bijvoorbeeld de temperatuur, elektrische aangestuurde functies, rijgedrag en regeneratie van energie tijdens het rijden. In winterse omstandigheden is de actieradius vaak lager dan het officieel opgegeven bereik, aldus Opel.

Consumentenorganisaties wezen er eerder ook al op dat daadwerkelijke actieradius van EV’s regelmatig lager ligt dat autofbrikanten opgeven.  

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.