Nettowinst van Pon stijgt met 23 procent en houdt dividend op zak

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vorig jaar opende Pon mobiliteitscentrum Move op het stadionplein in Amsterdam. (Foto: Pon)

Pon Holdings heeft in 2019 de nettowinst met 23 procent zien toenemen tot 191 miljoen euro. Het operationele resultaat nam met 22 procent tot tot 429 miljoen euro. De omzet steeg met 0,8 procent naar 7,6 miljard euro. Mede door de verkoop van enkele onderdelen daalde het aantal medewerkers naar 12.796 (-9%). Dat meldt het bedrijf vandaag. Ook meldt het als gevolg van de corona-uitbraak geen dividend uit te keren, het bedrijf wil zijn liquiditeitspositie handhaven. 

“Voor Pon was 2019 een goed jaar en we kunnen tevreden zijn over de resultaten. Maar inmiddels zitten we in de realiteit van de coronacrisis. Onze zorg en aandacht ging en gaat bovenal uit naar de gezondheid van onze medewerkers en allen die aan ons bedrijf zijn verbonden. Dat heeft prioriteit”, aldus Pon-ceo Janus Smalbraak.

Smalbraak is een van de sprekers op het Nationaal Automotive Congres dat plaatsvindt op 22 september.

Vertrouwen

Het verdere verloop van 2020 is voor Pon, net als voor de meeste andere bedrijven, ongewis. “Maar we hebben er alle vertrouwen in dat wij deze uitdagende tijd zullen doorstaan, gezien Pon’s solide financiële resultaten, toegewijde medewerkers en de steun van onze lange-termijn partners en overheden in Nederland en wereldwijd. Onze financiële basis is gezond, mede dankzij een serie aan jaren van groei, waarvan 2019 er ook een was. Onze automotive activiteiten presteerden in 2019 boven verwachting. De volledige overname van Indigo Auto Group en de acquisitie van onze eerste Volkswagen dealer in de Verenigde Staten, heeft onze positie op de markt voor personenauto’s aldaar verder versterkt.”

Pon stelt in zijn verschillende clusters, zoals Automotive en Bike, voldoende voorraden om klanten te kunnen bedienen, ook als straks overheidsmaatregelen ten aanzien van beperking van mobiliteit worden opgeheven.

Elektrisch

De Automotive-tak presteerde volgens Pon in 2019 beter dan verwacht en zag de omzet met 1,5 procent groeien naar 4,83 miljard euro. Pon Passenger Cars, de personenauto-tak, zag de omzet vorig jaar voor het eerst boven de 2 miljard euro uitkomen (2,21 miljard in 2019 tegen 1,84 miljard in 2018). De vraag naar elektrische auto’s is flink toegenomen en speelt daarin inmiddels een aanzienlijke rol. Ook de groei van private lease droeg bij aan de goede resultaten, aldus het concern.

Fietsdivisie Pon BIke, een top vijf speler wereldwijd, zag de omzet met 11 procent toenemen tot 875 miljoen euro. Meer dan de helft van de verkochte fietsen waren e-bikes.

Mobiliteit

Pon investeerde vorig jaar in een scala aan mobiliteitsinitiatieven. Voorbeelden zijn de apps en digitalisering achter de, deels nieuwe, mobiliteitsconcepten Mind, Next Urban Mobility, Shuttel, Pon Business Mobility, Greenwheels en Dockr. Pon opende in 2019 ook Move, in Amsterdam, een interactieve mobiliteitsexperience.

Tot slot meldt Pon Holdings de overgebleven aandelen in Ponooc, een venture capital-fonds voor startende en groeiende
bedrijven in mobiliteitsoplossingen en duurzame energie, te hebben gekocht. Ponooc is onder meer eigenaar van Swapfiets.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Nettowinst van Pon stijgt met 23 procent en houdt dividend op zak | Automotive Online

Nettowinst van Pon stijgt met 23 procent en houdt dividend op zak

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vorig jaar opende Pon mobiliteitscentrum Move op het stadionplein in Amsterdam. (Foto: Pon)

Pon Holdings heeft in 2019 de nettowinst met 23 procent zien toenemen tot 191 miljoen euro. Het operationele resultaat nam met 22 procent tot tot 429 miljoen euro. De omzet steeg met 0,8 procent naar 7,6 miljard euro. Mede door de verkoop van enkele onderdelen daalde het aantal medewerkers naar 12.796 (-9%). Dat meldt het bedrijf vandaag. Ook meldt het als gevolg van de corona-uitbraak geen dividend uit te keren, het bedrijf wil zijn liquiditeitspositie handhaven. 

“Voor Pon was 2019 een goed jaar en we kunnen tevreden zijn over de resultaten. Maar inmiddels zitten we in de realiteit van de coronacrisis. Onze zorg en aandacht ging en gaat bovenal uit naar de gezondheid van onze medewerkers en allen die aan ons bedrijf zijn verbonden. Dat heeft prioriteit”, aldus Pon-ceo Janus Smalbraak.

Smalbraak is een van de sprekers op het Nationaal Automotive Congres dat plaatsvindt op 22 september.

Vertrouwen

Het verdere verloop van 2020 is voor Pon, net als voor de meeste andere bedrijven, ongewis. “Maar we hebben er alle vertrouwen in dat wij deze uitdagende tijd zullen doorstaan, gezien Pon’s solide financiële resultaten, toegewijde medewerkers en de steun van onze lange-termijn partners en overheden in Nederland en wereldwijd. Onze financiële basis is gezond, mede dankzij een serie aan jaren van groei, waarvan 2019 er ook een was. Onze automotive activiteiten presteerden in 2019 boven verwachting. De volledige overname van Indigo Auto Group en de acquisitie van onze eerste Volkswagen dealer in de Verenigde Staten, heeft onze positie op de markt voor personenauto’s aldaar verder versterkt.”

Pon stelt in zijn verschillende clusters, zoals Automotive en Bike, voldoende voorraden om klanten te kunnen bedienen, ook als straks overheidsmaatregelen ten aanzien van beperking van mobiliteit worden opgeheven.

Elektrisch

De Automotive-tak presteerde volgens Pon in 2019 beter dan verwacht en zag de omzet met 1,5 procent groeien naar 4,83 miljard euro. Pon Passenger Cars, de personenauto-tak, zag de omzet vorig jaar voor het eerst boven de 2 miljard euro uitkomen (2,21 miljard in 2019 tegen 1,84 miljard in 2018). De vraag naar elektrische auto’s is flink toegenomen en speelt daarin inmiddels een aanzienlijke rol. Ook de groei van private lease droeg bij aan de goede resultaten, aldus het concern.

Fietsdivisie Pon BIke, een top vijf speler wereldwijd, zag de omzet met 11 procent toenemen tot 875 miljoen euro. Meer dan de helft van de verkochte fietsen waren e-bikes.

Mobiliteit

Pon investeerde vorig jaar in een scala aan mobiliteitsinitiatieven. Voorbeelden zijn de apps en digitalisering achter de, deels nieuwe, mobiliteitsconcepten Mind, Next Urban Mobility, Shuttel, Pon Business Mobility, Greenwheels en Dockr. Pon opende in 2019 ook Move, in Amsterdam, een interactieve mobiliteitsexperience.

Tot slot meldt Pon Holdings de overgebleven aandelen in Ponooc, een venture capital-fonds voor startende en groeiende
bedrijven in mobiliteitsoplossingen en duurzame energie, te hebben gekocht. Ponooc is onder meer eigenaar van Swapfiets.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.