Van Mossel na goed 2019: Zelfde resultaat ook dit jaar nog mogelijk

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Van Mossel zag de omzet toenemen tot meer dan 2 miljard euro. (Foto: Van Mossel)

De Van Mossel Automotive Groep heeft in 2019 een winst voor belastingen gerealiseerd van 52 miljoen euro, 23 procent meer dan in 2018. De omzet groeide in 2019 met 49 procent naar 2,26 miljard euro. Dat meldt het bedrijf aan Automotive. Het bedrijf vermeldt geen nettoresultaat. Daarmee komt Van Mossel op plek 14 binnen in de Top 15 van grootste dealerbedrijven in Europa, waarbij opgemerkt moet worden dat zes van de bedrijven boven Van Mossel, zoals Pon, ook importeursactiviteiten hebben.

Een groot deel van de omzetgroei kwam door overnames, onder meer van de VKV Groep en een deel van Automotions. In België werden ook grote overnames gedaan. Ook deed het een bod op Stern, voornamelijk om de leaseportefeuille in handen te krijgen.

Belangrijkste cijfers Van Mossel.

Groep 2019 2018
Omzet 2,26 mld 1,51 mld
Winst voor belasting* 52,2 mln 42,2 mln
     
Autobedrijven 2019 2018
Winst voor belasting 17,2 mln 12,1 mln
Eigen vermogen 244,5 mln 174,2 mln
Balanstotaal 649,5 mln 478,3 mln
     
Schadebedrijven 2019 2018
Winst voor belasting 3,3 mln 765 duizend
Eigen vermogen 13,9 mln 9,8 mln
Balanstotaal 28,1 mln 27,7 mln
     
Leasebedrijven 2019 2018
Winst voor belasting 31,7 mln 29,4 mln
Eigen vermogen 211,8 mln 179 mln
Balanstotaal 1,4 mld 1,17 mld

Bron: Van Mossel Automotive Groep, bewerking Automotive. * Betreft de winst voor belasting en afschrijving goodwill (de goodwill bedraagt in totaal 70 miljoen euro).

Schadebedrijf

Van Mossel publiceert ieder jaar de belangrijkste geconsolideerde cijfers, die zijn gebaseerd op de goedgekeurde jaarrekeningen van de verschillende bv’s. De drie divisies – autobedrijven, leasing en schade – zagen alle drie de omzet en winst toenemen, blijkt uit de cijfers. Topman Eric Berkhof meldde eerder al zeer tevreden te zijn over 2019. Vooral de winst van het schadebedrijf doet hem deugd. “Dat is geen gemakkelijke markt, waarin we ons resultaat al jaren weten te verbeteren.” Van Mossel voert inmiddels de ranglijst van grootste schadebedrijven aan met 26 vestigingen. Het bedrijf is als sinds 2018 de grootste dealerholding van Nederland en de leasemaatschappij staat op plek vijf in de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Beperkte impact

Van Mossel meldt dat de impact van de corona-uitbraak vooralsnog beperkt is gebleven. “Tot en met april zijn de effecten beperkt. Ondanks de lockdowns en diffuse voorspellingen over de duur en diepte van een eventuele recessie, denken we dat het resultaat van 2019 tenminste te kunnen evenaren in 2020”, schrijft het bedrijf. Berkhof stelt dat de klap in België, weer alles dicht was en de overheid 100 procent van de salarislasten voor zijn rekening nam, werd beperkt door de leaseactiviteiten daar. “Omdat alles helemaal dicht was hadden we geen ROB-kosten en bijna geen schadekosten, dus daar kwam alles weer goed in balans. Sinds vorige week maandag is alles weer op gang gekomen.”

Normale weken

Volgens Berkhof gaat ook de zakelijke klant inmiddels weer over tot de inzet van nieuwe auto’s. “De middelgrote en grote klanten goed zijn gewoon blijven bestellen. Het waren vooral de kleinere klanten, waaronder veel zzp’ers, die meer afwachtend waren. Maar die melden zich nu weer. We hebben al weer twee volle weken achter elkaar normale weken en afgelopen week draaiden we zelfs al iets beter dan dezelfde week vorig jaar.”

Bekijk hieronder een interview met Eric Berkhof van medio april. Hij vertelde hierin onder meer een snel herstel van de occasionprijzen te verwachten. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Van Mossel na goed 2019: Zelfde resultaat ook dit jaar nog mogelijk | Automotive Online

Van Mossel na goed 2019: Zelfde resultaat ook dit jaar nog mogelijk

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Van Mossel zag de omzet toenemen tot meer dan 2 miljard euro. (Foto: Van Mossel)

De Van Mossel Automotive Groep heeft in 2019 een winst voor belastingen gerealiseerd van 52 miljoen euro, 23 procent meer dan in 2018. De omzet groeide in 2019 met 49 procent naar 2,26 miljard euro. Dat meldt het bedrijf aan Automotive. Het bedrijf vermeldt geen nettoresultaat. Daarmee komt Van Mossel op plek 14 binnen in de Top 15 van grootste dealerbedrijven in Europa, waarbij opgemerkt moet worden dat zes van de bedrijven boven Van Mossel, zoals Pon, ook importeursactiviteiten hebben.

Een groot deel van de omzetgroei kwam door overnames, onder meer van de VKV Groep en een deel van Automotions. In België werden ook grote overnames gedaan. Ook deed het een bod op Stern, voornamelijk om de leaseportefeuille in handen te krijgen.

Belangrijkste cijfers Van Mossel.

Groep 2019 2018
Omzet 2,26 mld 1,51 mld
Winst voor belasting* 52,2 mln 42,2 mln
     
Autobedrijven 2019 2018
Winst voor belasting 17,2 mln 12,1 mln
Eigen vermogen 244,5 mln 174,2 mln
Balanstotaal 649,5 mln 478,3 mln
     
Schadebedrijven 2019 2018
Winst voor belasting 3,3 mln 765 duizend
Eigen vermogen 13,9 mln 9,8 mln
Balanstotaal 28,1 mln 27,7 mln
     
Leasebedrijven 2019 2018
Winst voor belasting 31,7 mln 29,4 mln
Eigen vermogen 211,8 mln 179 mln
Balanstotaal 1,4 mld 1,17 mld

Bron: Van Mossel Automotive Groep, bewerking Automotive. * Betreft de winst voor belasting en afschrijving goodwill (de goodwill bedraagt in totaal 70 miljoen euro).

Schadebedrijf

Van Mossel publiceert ieder jaar de belangrijkste geconsolideerde cijfers, die zijn gebaseerd op de goedgekeurde jaarrekeningen van de verschillende bv’s. De drie divisies – autobedrijven, leasing en schade – zagen alle drie de omzet en winst toenemen, blijkt uit de cijfers. Topman Eric Berkhof meldde eerder al zeer tevreden te zijn over 2019. Vooral de winst van het schadebedrijf doet hem deugd. “Dat is geen gemakkelijke markt, waarin we ons resultaat al jaren weten te verbeteren.” Van Mossel voert inmiddels de ranglijst van grootste schadebedrijven aan met 26 vestigingen. Het bedrijf is als sinds 2018 de grootste dealerholding van Nederland en de leasemaatschappij staat op plek vijf in de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Beperkte impact

Van Mossel meldt dat de impact van de corona-uitbraak vooralsnog beperkt is gebleven. “Tot en met april zijn de effecten beperkt. Ondanks de lockdowns en diffuse voorspellingen over de duur en diepte van een eventuele recessie, denken we dat het resultaat van 2019 tenminste te kunnen evenaren in 2020”, schrijft het bedrijf. Berkhof stelt dat de klap in België, weer alles dicht was en de overheid 100 procent van de salarislasten voor zijn rekening nam, werd beperkt door de leaseactiviteiten daar. “Omdat alles helemaal dicht was hadden we geen ROB-kosten en bijna geen schadekosten, dus daar kwam alles weer goed in balans. Sinds vorige week maandag is alles weer op gang gekomen.”

Normale weken

Volgens Berkhof gaat ook de zakelijke klant inmiddels weer over tot de inzet van nieuwe auto’s. “De middelgrote en grote klanten goed zijn gewoon blijven bestellen. Het waren vooral de kleinere klanten, waaronder veel zzp’ers, die meer afwachtend waren. Maar die melden zich nu weer. We hebben al weer twee volle weken achter elkaar normale weken en afgelopen week draaiden we zelfs al iets beter dan dezelfde week vorig jaar.”

Bekijk hieronder een interview met Eric Berkhof van medio april. Hij vertelde hierin onder meer een snel herstel van de occasionprijzen te verwachten. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.