Dealers realiseerden in Q1 ‘marginaal beter’ rendement

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Er werden gemiddeld per vestiging bijna 160 auto's verkocht. (Foto: Shutterstock)

In het eerste kwartaal is het gemiddelde dealerrendement uitgekomen op 0,83 procent. Dat is 0,15 procentpunt hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de Bovag Branchebarometer. Het betreft hier het gemiddelde rendement per vestiging. De stijging komt vooral door een grotere focus op kostenbeheersing. Maar meer schaalvergrotingen en digitalisering zijn hard nodig, betoogt Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers.

De totale netto omzet lag bijna een procent lager dan een jaar eerder, maar dealers wisten de algemene kosten ten opzichte van de omzet gemiddeld met 0,3 procentpunt te verlagen naar 4,3 procent. Het aantal voltijdbanen per vestiging daalde van 16,9 eind maart 2019 naar 15,3. De loonkosten per medewerker namen echter wel toe, mede door de cao-verhoging van 1,75 procent in februari.

In de werkplaats was in het eerste kwartaal een corona-effect waarneembaar, aldus Bovag: zowel omzet als resultaat daalden met 3,4 procent. De productiviteit zakte van 94,4 procent in Q1 2019 naar 90,4 procent en de effciency daalde met 3,1 procentpunt tot 78,6 procent. Doordat de algemene kosten werden gedrukt, steeg wel de absorptieratio (de mate waarin aftersales de totale kosten van de onderneming dekken) van 76,9 naar 79,3 procent.

In het magazijn daalde de gemiddelde omzet met 5,3 procent, terwijl het resultaat 4,9 procent lager uitviel.

Meer marge

Hoewel er met gemiddeld 83 verkochte occasions per dealervestiging 5 minder werden verkocht dan een jaar eerder, steeg de omzet uit occasionverkoop met meer dan 4 procent. Bij de nieuwe auto’s daalde de verkoop van 84 naar 74 exemplaren en de omzet pakte 3,6 procent lager uit, ondanks verkoopprijzen die -evenals bij occasions- gemiddeld een tiende hoger lager dan een jaar geleden. Voornamelijk als gevolg van die stijging in verkoopprijzen steeg de brutomarge per transactie met zo’n 12 procent.

Zorgelijk

“Als je niet verder kijkt dan het nettoresultaat, maskeert de sterke kostenreductie zorgelijke ontwikkelingen”, stelt De Kroon. “De daling in personele bezetting gaat minder snel dan de afname in omzet en dat is in deze barometer direct zichtbaar in de productiviteit in de aftersales. Het gemiddelde netto bedrijfsresultaat per dealervestiging is al járen te laag en in combinatie met de coronacrisis is de grote vraag hoe lang het rendement nog kan stabiliseren door te bezuinigen. De huidige situatie maakt in elk geval duidelijk dat verdere schaalvergroting met minder vestigingen en digitalisering in hoog tempo nodig zijn om de business case van de autodealer overeind te houden.”

Bekijk hieronder een interview met Bert de Kroon van eerder deze maand.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealers realiseerden in Q1 ‘marginaal beter’ rendement | Automotive Online

Dealers realiseerden in Q1 ‘marginaal beter’ rendement

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Er werden gemiddeld per vestiging bijna 160 auto's verkocht. (Foto: Shutterstock)

In het eerste kwartaal is het gemiddelde dealerrendement uitgekomen op 0,83 procent. Dat is 0,15 procentpunt hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de Bovag Branchebarometer. Het betreft hier het gemiddelde rendement per vestiging. De stijging komt vooral door een grotere focus op kostenbeheersing. Maar meer schaalvergrotingen en digitalisering zijn hard nodig, betoogt Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers.

De totale netto omzet lag bijna een procent lager dan een jaar eerder, maar dealers wisten de algemene kosten ten opzichte van de omzet gemiddeld met 0,3 procentpunt te verlagen naar 4,3 procent. Het aantal voltijdbanen per vestiging daalde van 16,9 eind maart 2019 naar 15,3. De loonkosten per medewerker namen echter wel toe, mede door de cao-verhoging van 1,75 procent in februari.

In de werkplaats was in het eerste kwartaal een corona-effect waarneembaar, aldus Bovag: zowel omzet als resultaat daalden met 3,4 procent. De productiviteit zakte van 94,4 procent in Q1 2019 naar 90,4 procent en de effciency daalde met 3,1 procentpunt tot 78,6 procent. Doordat de algemene kosten werden gedrukt, steeg wel de absorptieratio (de mate waarin aftersales de totale kosten van de onderneming dekken) van 76,9 naar 79,3 procent.

In het magazijn daalde de gemiddelde omzet met 5,3 procent, terwijl het resultaat 4,9 procent lager uitviel.

Meer marge

Hoewel er met gemiddeld 83 verkochte occasions per dealervestiging 5 minder werden verkocht dan een jaar eerder, steeg de omzet uit occasionverkoop met meer dan 4 procent. Bij de nieuwe auto’s daalde de verkoop van 84 naar 74 exemplaren en de omzet pakte 3,6 procent lager uit, ondanks verkoopprijzen die -evenals bij occasions- gemiddeld een tiende hoger lager dan een jaar geleden. Voornamelijk als gevolg van die stijging in verkoopprijzen steeg de brutomarge per transactie met zo’n 12 procent.

Zorgelijk

“Als je niet verder kijkt dan het nettoresultaat, maskeert de sterke kostenreductie zorgelijke ontwikkelingen”, stelt De Kroon. “De daling in personele bezetting gaat minder snel dan de afname in omzet en dat is in deze barometer direct zichtbaar in de productiviteit in de aftersales. Het gemiddelde netto bedrijfsresultaat per dealervestiging is al járen te laag en in combinatie met de coronacrisis is de grote vraag hoe lang het rendement nog kan stabiliseren door te bezuinigen. De huidige situatie maakt in elk geval duidelijk dat verdere schaalvergroting met minder vestigingen en digitalisering in hoog tempo nodig zijn om de business case van de autodealer overeind te houden.”

Bekijk hieronder een interview met Bert de Kroon van eerder deze maand.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.