Het Japanse merk moet de dealers schadeloos stellen, stelt jurist Arnold Koopmans

Dealers bezorgd over dreigend vertrek Mitsubishi uit Europa

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
In Nederland heeft Mitsubishi 49 dealercontractanten. (Foto: Shutterstock)

Bij de dealervereniging van Mitsubishi is het nieuws dat het merk geen nieuwe modellen voor de Europese markt rauw op het dak gevallen. Er is veel twijfel of het merk in Europa actief zal blijven. Bij een eventueel vertrek is er wel hoop dat Mitsubishi de zaken netjes afhandelt.

Bij importeur Mitsubishi Nederland bracht het nieuws ook veel teweeg, vertelt woordvoerder Willem Jam Oosterveld. Helemaal verrast is hij echter niet. “Er is veel aan de hand in de markt, Mitsubishi moet kosten besparen en de Europese markt heeft de strengste emissie-eisen ter wereld. Eerder werd al bekend dat het merk zich vooral richt op Azië. Dus dit nieuws hing in de lucht, maar desondanks is het ook bij ons hard aangekomen.”

Geen antwoord

Volgens Oosterveld is er ook bij de importorganisatie niets meer bekend dan in het persbericht stond. “Wij weten niet meer dan vanochtend is gemeld.” Oosterveld wil niet speculeren over wat er gaat gebeuren. “We wachten op aanvullende informatie. Vooralsnog draaien we gewoon door en op korte termijn verandert er niets. We zijn wel begonnen met het uitwerken van mogelijke scenario’s. Maar we hebben nog geen antwoord op de vraag wat te doen als Mitsubishi besluit helemaal te stoppen. Dat onze dealers zich zorgen maken snappen we volkomen.”

In Nederland heeft Mitsubishi 49 dealercontractanten. Zij hebben in totaal 69 salesvestigingen. Van de netwerkpartners zijn er 17 die geen andere merken voeren. Ook zijn er negen erkend reparateurs van het merk. Het marktaandeel van het merk ligt in Nederland op 1,5 procent en in heel Europa op 1 procent.  

Een merk kan niet zomaar vertrekken uit Europa.

Arnold Koopmans, jurist

Bij de dealervereniging zorgt het nieuws voor veel twijfel. “Na de eerdere berichtgeving (in mei, red) hadden we al veel vragen. En daar kwam maar geen antwoord op. Dus helemaal verrast zijn we niet, maar we zijn nog niet bezig met ‘wat als’ scenario’s. Het is simpelweg te vroeg om er al iets op te zeggen, daarvoor moeten we eerst weten wat het uiteindelijke plan is”, aldus voorzitter Hans Raggers.

Raggers is een Mitsubishi-dealer van het allereerste uur. “Mijn vader werd meteen na de komst van Mitsubishi naar Europa, in 1975, dealer. Ik ben opgegroeid met het merk.” Heeft Raggers nog hoop dat Mitsubishi uiteindelijk besluit toch actief te blijven op de Europese markt? “Nou er is vooral veel twijfel momenteel. Het besluit ligt in handen van een klein clubje mensen in Japan, daar hebben wij geen controle op.”

Verschrikkelijk

Peter Ursem is met zes vestigingen de grootste Mitsubishi-dealer van Nederland. Ook bij dga Pieter Ursem is het nieuws hard aangekomen. “Het is verschrikkelijk nieuws om te horen te krijgen dat het merk waar je als bedrijf al vanaf 1991 voor knokt zijn ontwikkelingen voor Nederland gaat stop zetten.” Toch heeft hij ook begrip voor het besluit. “Aan de andere kant is het ook wel begrijpelijk dat wanneer je als fabrikant zulke grote verliezen hebt door allerlei oorzaken er een moment komt dat je dit soort beslissingen moet nemen.”

Raggers maakt zich vooralsnog geen zorgen over de continuïteit van de dealers in het netwerk. “We zijn als netwerk redelijk goed door de coronacrisis gekomen en over het algemeen zijn het gezonde bedrijven die al lang dealer zijn. Ik verwacht daarom geen grote problemen in de gesprekken met financiers. Maar richting de consument hebben we dit soort berichtgeving over het bevriezen van de activiteiten natuurlijk liever niet.”

Chevrolet

De dealervereniging laat zich bijstaan door jurist Arnold Koopmans. Hij was eerder onder meer betrokken bij de afronding van het vertrek van Chevrolet uit Nederland. Een merk kan zijn dealers niet plotsklaps in de kou zetten. “Wij zullen eerst meer duidelijkheid van Mitsubishi moeten verkrijgen maar een merk kan niet zomaar vertrekken”, stelt hij. “Als de verdiencapaciteit van een dealer wezenlijk geraakt wordt door een besluit van de fabrikant, dan leidt dat tot schade en in de regel tot schadevergoedingen.”

We proberen er nu het beste van te maken.

Pieter Ursem

In de situatie rond Chevrolet, dat in 2015 uit Europa vertrok, gold dat alle dealercontracten zijn opgezegd. Vervolgens zijn er afspraken gemaakt met het dealernetwerk. “Daar is een collectieve schaderegeling afgesproken. Veel dealers hebben daarvan gebruik gemaakt, maar enkele niet. Het scheelt natuurlijk of een dealer net veel geïnvesteerd had in het merk of niet”, stelt Koopmans.

Pieter Ursem is een van de dealers die net grote investeringen heeft gedaan. “In 2018 hebben we net ons duurzame nieuwe pand in Purmerend geopend en de verbouwing in Schagen zal in een aantal weken klaar zijn. Per 1 juli zijn we met onze aftersalesactiviteiten in Heemskerk gestart. Dit zagen we echt niet aankomen en we proberen er nu het beste van te maken.”

Franchisewet

Helpt de nieuwe Franchisewet de Mitsubishi-dealers aan een betere rechtspositie? “In principe gaat de Franchisewet dieper in op veranderingen in de verdiencapaciteit van een franchisenemer. Maar het algemene contractenrecht biedt eveneens voldoende mogelijkheden. Overigens is het nog niet gezegd dat Mitsubishi vertrekt.”

Deze situatie is derhalve ook niet helemaal te vergelijken met eerdere zaken, want onder meer Chevrolet en Daihatsu zijn echt vrijwel per direct van de Europese markt vertrokken. “Net als bij Daihatsu betreft het een Japans merk dat sowieso een aftersalesnetwerk in stand zal willen houden. Over het algemeen willen Japanse fabrikanten hun zaken netjes afhandelen, dus mocht het tot een vertrek komen dan heb ik er alle vertrouwen in dat er goede afspraken gemaakt kunnen worden”, besluit Koopmans.

Debat

Bekijk hieronder een debat tussen Arnold Koopmans en Walter van Overbeek (Houthoff) over de Franchisewet. Volgens Van Overbeek is het maar de vraag of dealers franchisers zijn. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealers bezorgd over dreigend vertrek Mitsubishi uit Europa | Automotive Online
Het Japanse merk moet de dealers schadeloos stellen, stelt jurist Arnold Koopmans

Dealers bezorgd over dreigend vertrek Mitsubishi uit Europa

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
In Nederland heeft Mitsubishi 49 dealercontractanten. (Foto: Shutterstock)

Bij de dealervereniging van Mitsubishi is het nieuws dat het merk geen nieuwe modellen voor de Europese markt rauw op het dak gevallen. Er is veel twijfel of het merk in Europa actief zal blijven. Bij een eventueel vertrek is er wel hoop dat Mitsubishi de zaken netjes afhandelt.

Bij importeur Mitsubishi Nederland bracht het nieuws ook veel teweeg, vertelt woordvoerder Willem Jam Oosterveld. Helemaal verrast is hij echter niet. “Er is veel aan de hand in de markt, Mitsubishi moet kosten besparen en de Europese markt heeft de strengste emissie-eisen ter wereld. Eerder werd al bekend dat het merk zich vooral richt op Azië. Dus dit nieuws hing in de lucht, maar desondanks is het ook bij ons hard aangekomen.”

Geen antwoord

Volgens Oosterveld is er ook bij de importorganisatie niets meer bekend dan in het persbericht stond. “Wij weten niet meer dan vanochtend is gemeld.” Oosterveld wil niet speculeren over wat er gaat gebeuren. “We wachten op aanvullende informatie. Vooralsnog draaien we gewoon door en op korte termijn verandert er niets. We zijn wel begonnen met het uitwerken van mogelijke scenario’s. Maar we hebben nog geen antwoord op de vraag wat te doen als Mitsubishi besluit helemaal te stoppen. Dat onze dealers zich zorgen maken snappen we volkomen.”

In Nederland heeft Mitsubishi 49 dealercontractanten. Zij hebben in totaal 69 salesvestigingen. Van de netwerkpartners zijn er 17 die geen andere merken voeren. Ook zijn er negen erkend reparateurs van het merk. Het marktaandeel van het merk ligt in Nederland op 1,5 procent en in heel Europa op 1 procent.  

Een merk kan niet zomaar vertrekken uit Europa.

Arnold Koopmans, jurist

Bij de dealervereniging zorgt het nieuws voor veel twijfel. “Na de eerdere berichtgeving (in mei, red) hadden we al veel vragen. En daar kwam maar geen antwoord op. Dus helemaal verrast zijn we niet, maar we zijn nog niet bezig met ‘wat als’ scenario’s. Het is simpelweg te vroeg om er al iets op te zeggen, daarvoor moeten we eerst weten wat het uiteindelijke plan is”, aldus voorzitter Hans Raggers.

Raggers is een Mitsubishi-dealer van het allereerste uur. “Mijn vader werd meteen na de komst van Mitsubishi naar Europa, in 1975, dealer. Ik ben opgegroeid met het merk.” Heeft Raggers nog hoop dat Mitsubishi uiteindelijk besluit toch actief te blijven op de Europese markt? “Nou er is vooral veel twijfel momenteel. Het besluit ligt in handen van een klein clubje mensen in Japan, daar hebben wij geen controle op.”

Verschrikkelijk

Peter Ursem is met zes vestigingen de grootste Mitsubishi-dealer van Nederland. Ook bij dga Pieter Ursem is het nieuws hard aangekomen. “Het is verschrikkelijk nieuws om te horen te krijgen dat het merk waar je als bedrijf al vanaf 1991 voor knokt zijn ontwikkelingen voor Nederland gaat stop zetten.” Toch heeft hij ook begrip voor het besluit. “Aan de andere kant is het ook wel begrijpelijk dat wanneer je als fabrikant zulke grote verliezen hebt door allerlei oorzaken er een moment komt dat je dit soort beslissingen moet nemen.”

Raggers maakt zich vooralsnog geen zorgen over de continuïteit van de dealers in het netwerk. “We zijn als netwerk redelijk goed door de coronacrisis gekomen en over het algemeen zijn het gezonde bedrijven die al lang dealer zijn. Ik verwacht daarom geen grote problemen in de gesprekken met financiers. Maar richting de consument hebben we dit soort berichtgeving over het bevriezen van de activiteiten natuurlijk liever niet.”

Chevrolet

De dealervereniging laat zich bijstaan door jurist Arnold Koopmans. Hij was eerder onder meer betrokken bij de afronding van het vertrek van Chevrolet uit Nederland. Een merk kan zijn dealers niet plotsklaps in de kou zetten. “Wij zullen eerst meer duidelijkheid van Mitsubishi moeten verkrijgen maar een merk kan niet zomaar vertrekken”, stelt hij. “Als de verdiencapaciteit van een dealer wezenlijk geraakt wordt door een besluit van de fabrikant, dan leidt dat tot schade en in de regel tot schadevergoedingen.”

We proberen er nu het beste van te maken.

Pieter Ursem

In de situatie rond Chevrolet, dat in 2015 uit Europa vertrok, gold dat alle dealercontracten zijn opgezegd. Vervolgens zijn er afspraken gemaakt met het dealernetwerk. “Daar is een collectieve schaderegeling afgesproken. Veel dealers hebben daarvan gebruik gemaakt, maar enkele niet. Het scheelt natuurlijk of een dealer net veel geïnvesteerd had in het merk of niet”, stelt Koopmans.

Pieter Ursem is een van de dealers die net grote investeringen heeft gedaan. “In 2018 hebben we net ons duurzame nieuwe pand in Purmerend geopend en de verbouwing in Schagen zal in een aantal weken klaar zijn. Per 1 juli zijn we met onze aftersalesactiviteiten in Heemskerk gestart. Dit zagen we echt niet aankomen en we proberen er nu het beste van te maken.”

Franchisewet

Helpt de nieuwe Franchisewet de Mitsubishi-dealers aan een betere rechtspositie? “In principe gaat de Franchisewet dieper in op veranderingen in de verdiencapaciteit van een franchisenemer. Maar het algemene contractenrecht biedt eveneens voldoende mogelijkheden. Overigens is het nog niet gezegd dat Mitsubishi vertrekt.”

Deze situatie is derhalve ook niet helemaal te vergelijken met eerdere zaken, want onder meer Chevrolet en Daihatsu zijn echt vrijwel per direct van de Europese markt vertrokken. “Net als bij Daihatsu betreft het een Japans merk dat sowieso een aftersalesnetwerk in stand zal willen houden. Over het algemeen willen Japanse fabrikanten hun zaken netjes afhandelen, dus mocht het tot een vertrek komen dan heb ik er alle vertrouwen in dat er goede afspraken gemaakt kunnen worden”, besluit Koopmans.

Debat

Bekijk hieronder een debat tussen Arnold Koopmans en Walter van Overbeek (Houthoff) over de Franchisewet. Volgens Van Overbeek is het maar de vraag of dealers franchisers zijn. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.