Polestar bepleit transparantie over klimaatimpact auto’s

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Autofabrikant Polestar gaat de volledige levenscyclusanalyses publiceren van al zijn modellen. (Foto: Polestar)

Autofabrikant Polester, het premium EV-merk van Volvo, publiceert in het vervolg de klimaatimpact van zijn elektrische auto’s. Met het inzichtelijke maken van de levenscyclusanalyse beweert de fabrikant het meest transparante merk te worden in de auto-industrie. Dat maakt Polestar vandaag bekend.

Uit eigen analyses blijkt dat de Polestar 2 een CO2-voetafdruk heeft van 26 ton bij het verlaten van de fabriek. De elektrische auto heeft daardoor een grotere impact op het klimaat dan een Volvo XC 40 met een benzinemotor. Volgens de fabrikant komt dit voornamelijk door het energie-intensieve productieproces van de batterij waarop de elektrische auto rijdt. Pas na 50 duizend kilometer rijden overschrijdt een auto op fossiele brandstof de elektrische auto, mits geladen op groene stroom, in de totale koolstofdioxine-uitstoot.De Polestar 2 werd langs de marketingmeetlat gelegd door marketingjournalist Erik Wijman.

De transparantie is noodzakelijke, volgens Thomas Ingenlath, ceo Polestar. “Bij consumenten is de milieu-impact van de producten van autofabrikanten niet duidelijk”, aldus Ingenlath. “We moeten eerlijk zijn, zelfs als het resultaat ongemakkelijk is.”

Polestar noemt het gebrek aan transparantie in de autobranche verontrustend, omdat het voor particulieren lastig is om de klimaatimpact van verschillende auto’s te vergelijken. Dat komt volgens het bedrijf doordat autofabrikanten verschillende berekeningen gebruiken voor levenscyclusanalyses.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Polestar bepleit transparantie over klimaatimpact auto’s | Automotive Online

Polestar bepleit transparantie over klimaatimpact auto’s

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Autofabrikant Polestar gaat de volledige levenscyclusanalyses publiceren van al zijn modellen. (Foto: Polestar)

Autofabrikant Polester, het premium EV-merk van Volvo, publiceert in het vervolg de klimaatimpact van zijn elektrische auto’s. Met het inzichtelijke maken van de levenscyclusanalyse beweert de fabrikant het meest transparante merk te worden in de auto-industrie. Dat maakt Polestar vandaag bekend.

Uit eigen analyses blijkt dat de Polestar 2 een CO2-voetafdruk heeft van 26 ton bij het verlaten van de fabriek. De elektrische auto heeft daardoor een grotere impact op het klimaat dan een Volvo XC 40 met een benzinemotor. Volgens de fabrikant komt dit voornamelijk door het energie-intensieve productieproces van de batterij waarop de elektrische auto rijdt. Pas na 50 duizend kilometer rijden overschrijdt een auto op fossiele brandstof de elektrische auto, mits geladen op groene stroom, in de totale koolstofdioxine-uitstoot.De Polestar 2 werd langs de marketingmeetlat gelegd door marketingjournalist Erik Wijman.

De transparantie is noodzakelijke, volgens Thomas Ingenlath, ceo Polestar. “Bij consumenten is de milieu-impact van de producten van autofabrikanten niet duidelijk”, aldus Ingenlath. “We moeten eerlijk zijn, zelfs als het resultaat ongemakkelijk is.”

Polestar noemt het gebrek aan transparantie in de autobranche verontrustend, omdat het voor particulieren lastig is om de klimaatimpact van verschillende auto’s te vergelijken. Dat komt volgens het bedrijf doordat autofabrikanten verschillende berekeningen gebruiken voor levenscyclusanalyses.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.