Minister: Geen extra verkeersslachtoffers door toename EV’s op de weg

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. (Foto: ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)

De opkomst van elektrische auto’s levert geen extra veiligheidsrisico’s op. Dat schrijft minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen in antwoord op Kamervragen van Remco Dijkstra van de VVD. Dijkstra stelde de vragen naar aanleiding van het EV Rapport 2020 van Automotive Insiders. Daarin schrijven de onderzoekers dat de groei van het aantal EV’s in het wagenpark leidt tot een stijgend aantal zwaargewonden bij ongelukken. Van Nieuwenhuizen ziet dit niet gebeuren.

Relevante factoren

Op het rapport werd al direct kritisch gereageerd. Ook Van Nieuwenhuizen schrijft geen redenen te zien waarom EV’s onveiliger zouden zijn. De minister, die het rapport niet kon inzien, schrijft dat in de afgelopen jaren vooral leaserijders in EV’s reden. Ze durft dan ook geen conclusies te trekken op basis van de cijfers van de afgelopen jaren. “Leaserijders rijden veel meer kilometers en melden schades vaker dan particulieren. De komende jaren gaan echter ook veel meer particulieren in EV’s rijden. Voor een goede vergelijking van schadegevallen en ongevallen tussen elektrische auto’s en brandstofauto’s, moeten derhalve alle relevante factoren worden meegewogen, zoals het type bestuurder, het rijgedrag, het aantal gereden kilometers, het type en de vormgeving van de auto, het type ongeval en de toedracht daarvan.” Overigens wordt nu niet geregistreerd wat voor type auto’s betrokken zijn bij ongelukken.

Verplichte systemen

Bij eventuele voorspellingen moet ook met ontwikkelingen in de markt, de techniek en veiligheidsnormen rekening worden gehouden, schrijft Van Nieuwenhuizen. “Zo is de verwachting dat door innovatie op het gebied van accu’s elektrische voertuigen juist lichter zullen worden dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Sinds 1 juli 2019 gelden reeds specifieke eisen aan de hoorbaarheid van elektrische auto’s bij lage snelheid, zodat ook fietsers en voetgangers een elektrische auto horen naderen (AVAS: het Acoustic Vehicle Alerting System). En alle auto’s in de nabije toekomst hebben meer veiligheidssystemen aan boord, zoals een noodremsysteem. Dit systeem is vanaf 2022 in de EU verplicht voor nieuwe typegoedkeuringen en vanaf 2024 voor alle nieuwe auto’s en kan niet worden uitgezet.”

De minister stelt dat het niet nodig is de ambities met betrekking tot verkeersslachtoffers bij te stellen. “Bij een toename van elektrische auto’s op de weg verwacht ik geen directe nadelige gevolgen voor het realiseren van de ambities van nul verkeersdoden.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Minister: Geen extra verkeersslachtoffers door toename EV’s op de weg | Automotive Online

Minister: Geen extra verkeersslachtoffers door toename EV’s op de weg

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. (Foto: ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)

De opkomst van elektrische auto’s levert geen extra veiligheidsrisico’s op. Dat schrijft minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen in antwoord op Kamervragen van Remco Dijkstra van de VVD. Dijkstra stelde de vragen naar aanleiding van het EV Rapport 2020 van Automotive Insiders. Daarin schrijven de onderzoekers dat de groei van het aantal EV’s in het wagenpark leidt tot een stijgend aantal zwaargewonden bij ongelukken. Van Nieuwenhuizen ziet dit niet gebeuren.

Relevante factoren

Op het rapport werd al direct kritisch gereageerd. Ook Van Nieuwenhuizen schrijft geen redenen te zien waarom EV’s onveiliger zouden zijn. De minister, die het rapport niet kon inzien, schrijft dat in de afgelopen jaren vooral leaserijders in EV’s reden. Ze durft dan ook geen conclusies te trekken op basis van de cijfers van de afgelopen jaren. “Leaserijders rijden veel meer kilometers en melden schades vaker dan particulieren. De komende jaren gaan echter ook veel meer particulieren in EV’s rijden. Voor een goede vergelijking van schadegevallen en ongevallen tussen elektrische auto’s en brandstofauto’s, moeten derhalve alle relevante factoren worden meegewogen, zoals het type bestuurder, het rijgedrag, het aantal gereden kilometers, het type en de vormgeving van de auto, het type ongeval en de toedracht daarvan.” Overigens wordt nu niet geregistreerd wat voor type auto’s betrokken zijn bij ongelukken.

Verplichte systemen

Bij eventuele voorspellingen moet ook met ontwikkelingen in de markt, de techniek en veiligheidsnormen rekening worden gehouden, schrijft Van Nieuwenhuizen. “Zo is de verwachting dat door innovatie op het gebied van accu’s elektrische voertuigen juist lichter zullen worden dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Sinds 1 juli 2019 gelden reeds specifieke eisen aan de hoorbaarheid van elektrische auto’s bij lage snelheid, zodat ook fietsers en voetgangers een elektrische auto horen naderen (AVAS: het Acoustic Vehicle Alerting System). En alle auto’s in de nabije toekomst hebben meer veiligheidssystemen aan boord, zoals een noodremsysteem. Dit systeem is vanaf 2022 in de EU verplicht voor nieuwe typegoedkeuringen en vanaf 2024 voor alle nieuwe auto’s en kan niet worden uitgezet.”

De minister stelt dat het niet nodig is de ambities met betrekking tot verkeersslachtoffers bij te stellen. “Bij een toename van elektrische auto’s op de weg verwacht ik geen directe nadelige gevolgen voor het realiseren van de ambities van nul verkeersdoden.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.