Op Bezoek | Na de Mach-E begint het wachten voor Ford Nederland

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het event trok zo'n tweeduizend bezoekers. (Foto: Ford)

Nog voor Ford kon beginnen met het uitleveren van zijn eerste echte elektrische auto, de Mach-E, kan het al de GT-variant presenteren. Tweeduizend Mach-e’s werden er al verkocht, maar de lockdown zorgt ervoor dat de auto’s pas komend jaar worden uitgeleverd. De GT maakt momenteel een tour door Europa, waarbij de organisatie in constante spanning leeft over het doorgaan van de events. En vanmiddag is besloten het event – dat tot en met 1 oktober zou duren – voortijdig te beëindigen.

De tijd dat laadkabels van plug-ins ongebruikt werden ingeleverd, ligt echt achter ons.

Johan Claassen, managing director Ford Nederland

Door de code oranje in Rotterdam zagen topmensen van de fabriek toch maar af van een bezoek aan Nederland. En pers en publiek kan in kleine groepjes kennis maken met de Ford Mustang Mach-E GT. De auto heeft een 342 kW (465 pk) sterke volledig elektrische aandrijflijn en all-wheel drive. Met een accupakket van 88 kWh heeft de auto een actieradius van 500 kilometer (WLTP).

Extra orders

Het goede nieuws voor Ford is dat er praktisch geen bestellingen van de Mach-E zijn geannuleerd. En er worden nog voldoende extra orders verwacht, al doet Ford geen uitspraken over de verwachte verkoopaantallen. Maar na de Mach-E wordt het een tijdje stil op het vlak van volledig elektrische personenauto’s. Pas in 2022 worden naar verwachting nieuwe modellen aangekondigd, die gebouwd zullen worden op het door Volkswagen ontwikkelde MEB-platform. Hoe en wat precies, is nu nog niet duidelijk.

Volgend jaar komt er wel al een volledig elektrische Transit. Een model dat Ford moet helpen het laatste gat dat er nog is met bestelwagenkanonnen Mercedes en Volkswagen te dichten. En er is meer goed nieuws: volgens Claassen gaat Ford dit jaar al kunnen voldoen aan de Europese CO2-eisen, het hoeft niet te ‘poolen’ met een ander merk zoals bijvoorbeeld Volkswagen (MG) en FCA (Tesla) doen. En met de uitlevering van de Kuga PHEV en de Mach-E komend jaar, zijn er ook dan geen issues te verwachten. 

Stimuleren plug-ins

In weerwil van de naam van het event: ‘Go Electric’ geldt voor Ford dat het bij de verkoop van personenauto’s de komende jaren toch vooral rekent op zijn (mild)hybrides (MHEV en HEV) en plug-ins (PHEV). Tot eind 2021 introduceert Ford 18 nieuwe geëlektrificeerde modellen in Europa – en dus maar 2 BEV’s. En dus Ford roept Den Haag op om ook deze technologieën (fiscaal) te ondersteunen. “Als het doel is om de CO2-uitstoot te reduceren, dan zou de overheid alle technologieën die daaraan bijdragen moeten laten bloeien”, zegt managing director Johan Claassen, die daarbij gesteund wordt door onder meer de RAI Vereniging en BMW-baas Pieter Nota.

Gelukkig begint de consument langzaam maar zeker te wennen aan normale prijzen voor private lease.

Johan Claassen

Vorige week vertelde Bram Schot dat hij als ex-ceo van Audi uit alle macht geprobeerd heeft om overheden alleen volledig elektrische auto’s te laten steunen. Dit omdat de ontwikkelkosten extreem hoog zijn terwijl de marges al snel een kwart lager liggen. Claassen snapt de redenering van Schot wel. “Maar het gaat een tijd duren voordat alles elektrisch is. Het is nog steeds een dure techniek. Om toch snel CO2 te reduceren is juist ook stimulans nodig van plug-ins. De tijd dat laadkabels van plug-ins ongebruikt werden ingeleverd, ligt echt achter ons. En daarbij neemt het aantal technologische mogelijkheden, zoals geofencing (waarbij in stedelijke gebieden het voertuig alleen elektrisch rijdt), snel toe. Bij een test met Transit plug-ins bij verschillende bedrijven in Londen blijkt dat 75 procent van de kilometers elektrisch worden afgelegd.”

Prijsstijging

Maar voor komend jaar rekent Ford niet op Haagse steun. In het Belastingplan 2021 zijn geen extra voordeeltjes opgenomen voor bijvoorbeeld plug-ins. Tegelijkertijd blijft het marktaandeel van EV’s snel stijgen en zou volgend jaar zomaar rond de 20 tot 25 procent kunnen liggen. En tijdens de Mach-E presentatie werd duidelijk dat Ford-dealers het de komende jaren zonder andere elektrische hardlopers moeten stellen. Claassen denkt dat Ford zijn marktaandeel echter zal kunnen behouden, mede door de populaire Kuga plug-in en (M)HEV-varianten van de Focus en Fiesta.Lees hier een groot interview met Johan Claassen. ‘Verdiencapaciteit staat hoog op onze agenda, want zonder winstgevende dealers is de toekomst van het merk bleek.’

Meer zorgen maakt hij zich over de bpm. De overgang naar de nieuwe bpm-tabellen in juli pakte nog gunstig uit, maar een doorrekening van de nieuwe tabellen voor komend jaar geven reden tot zorg. Hardlopers Fiesta en Focus worden minstens enkele honderden euro’s duurder. “Ieder merk heeft hier last van, dus voor onze concurrentiepositie maakt het niet uit. Maar consumenten kopen al steeds minder vaak een nieuwe auto. Dit vergroot die afstand alleen maar. Waardoor het Nederlandse wagenpark blijft verouderen, terwijl we juist meer schone en zuinige auto’s op de weg willen zetten.”

Hoge kortingen

Het zal daarbij private lease alleen maar nog belangrijker maken, verwacht Claassen, die onlangs in een groot interview al berekende dat tegenwoordig nog maar iets meer dan twintig procent van de transacties een consument met inruilauto betreft. Die overgang naar private lease brengt risico’s met zich mee. “Het grootste risico is dat er te hoge kortingen nodig zijn. Gelukkig begint de consument langzaam maar zeker te wennen aan normale prijzen. De tijd van auto’s van 169 euro per maand is voorbij. Dat is ook echt nodig om een gezond businessmodel rond private lease te kunnen bouwen.” 

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Go Electric  / Waar: half september, Rotterdam (bij de Markthal) / Aantal bezoekers: +/- 2.000  / Doelgroep: Pers (donderdag 24 september) en publiek (vanaf vrijdag 25 september)

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Op Bezoek | Na de Mach-E begint het wachten voor Ford Nederland | Automotive Online

Op Bezoek | Na de Mach-E begint het wachten voor Ford Nederland

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het event trok zo'n tweeduizend bezoekers. (Foto: Ford)

Nog voor Ford kon beginnen met het uitleveren van zijn eerste echte elektrische auto, de Mach-E, kan het al de GT-variant presenteren. Tweeduizend Mach-e’s werden er al verkocht, maar de lockdown zorgt ervoor dat de auto’s pas komend jaar worden uitgeleverd. De GT maakt momenteel een tour door Europa, waarbij de organisatie in constante spanning leeft over het doorgaan van de events. En vanmiddag is besloten het event – dat tot en met 1 oktober zou duren – voortijdig te beëindigen.

De tijd dat laadkabels van plug-ins ongebruikt werden ingeleverd, ligt echt achter ons.

Johan Claassen, managing director Ford Nederland

Door de code oranje in Rotterdam zagen topmensen van de fabriek toch maar af van een bezoek aan Nederland. En pers en publiek kan in kleine groepjes kennis maken met de Ford Mustang Mach-E GT. De auto heeft een 342 kW (465 pk) sterke volledig elektrische aandrijflijn en all-wheel drive. Met een accupakket van 88 kWh heeft de auto een actieradius van 500 kilometer (WLTP).

Extra orders

Het goede nieuws voor Ford is dat er praktisch geen bestellingen van de Mach-E zijn geannuleerd. En er worden nog voldoende extra orders verwacht, al doet Ford geen uitspraken over de verwachte verkoopaantallen. Maar na de Mach-E wordt het een tijdje stil op het vlak van volledig elektrische personenauto’s. Pas in 2022 worden naar verwachting nieuwe modellen aangekondigd, die gebouwd zullen worden op het door Volkswagen ontwikkelde MEB-platform. Hoe en wat precies, is nu nog niet duidelijk.

Volgend jaar komt er wel al een volledig elektrische Transit. Een model dat Ford moet helpen het laatste gat dat er nog is met bestelwagenkanonnen Mercedes en Volkswagen te dichten. En er is meer goed nieuws: volgens Claassen gaat Ford dit jaar al kunnen voldoen aan de Europese CO2-eisen, het hoeft niet te ‘poolen’ met een ander merk zoals bijvoorbeeld Volkswagen (MG) en FCA (Tesla) doen. En met de uitlevering van de Kuga PHEV en de Mach-E komend jaar, zijn er ook dan geen issues te verwachten. 

Stimuleren plug-ins

In weerwil van de naam van het event: ‘Go Electric’ geldt voor Ford dat het bij de verkoop van personenauto’s de komende jaren toch vooral rekent op zijn (mild)hybrides (MHEV en HEV) en plug-ins (PHEV). Tot eind 2021 introduceert Ford 18 nieuwe geëlektrificeerde modellen in Europa – en dus maar 2 BEV’s. En dus Ford roept Den Haag op om ook deze technologieën (fiscaal) te ondersteunen. “Als het doel is om de CO2-uitstoot te reduceren, dan zou de overheid alle technologieën die daaraan bijdragen moeten laten bloeien”, zegt managing director Johan Claassen, die daarbij gesteund wordt door onder meer de RAI Vereniging en BMW-baas Pieter Nota.

Gelukkig begint de consument langzaam maar zeker te wennen aan normale prijzen voor private lease.

Johan Claassen

Vorige week vertelde Bram Schot dat hij als ex-ceo van Audi uit alle macht geprobeerd heeft om overheden alleen volledig elektrische auto’s te laten steunen. Dit omdat de ontwikkelkosten extreem hoog zijn terwijl de marges al snel een kwart lager liggen. Claassen snapt de redenering van Schot wel. “Maar het gaat een tijd duren voordat alles elektrisch is. Het is nog steeds een dure techniek. Om toch snel CO2 te reduceren is juist ook stimulans nodig van plug-ins. De tijd dat laadkabels van plug-ins ongebruikt werden ingeleverd, ligt echt achter ons. En daarbij neemt het aantal technologische mogelijkheden, zoals geofencing (waarbij in stedelijke gebieden het voertuig alleen elektrisch rijdt), snel toe. Bij een test met Transit plug-ins bij verschillende bedrijven in Londen blijkt dat 75 procent van de kilometers elektrisch worden afgelegd.”

Prijsstijging

Maar voor komend jaar rekent Ford niet op Haagse steun. In het Belastingplan 2021 zijn geen extra voordeeltjes opgenomen voor bijvoorbeeld plug-ins. Tegelijkertijd blijft het marktaandeel van EV’s snel stijgen en zou volgend jaar zomaar rond de 20 tot 25 procent kunnen liggen. En tijdens de Mach-E presentatie werd duidelijk dat Ford-dealers het de komende jaren zonder andere elektrische hardlopers moeten stellen. Claassen denkt dat Ford zijn marktaandeel echter zal kunnen behouden, mede door de populaire Kuga plug-in en (M)HEV-varianten van de Focus en Fiesta.Lees hier een groot interview met Johan Claassen. ‘Verdiencapaciteit staat hoog op onze agenda, want zonder winstgevende dealers is de toekomst van het merk bleek.’

Meer zorgen maakt hij zich over de bpm. De overgang naar de nieuwe bpm-tabellen in juli pakte nog gunstig uit, maar een doorrekening van de nieuwe tabellen voor komend jaar geven reden tot zorg. Hardlopers Fiesta en Focus worden minstens enkele honderden euro’s duurder. “Ieder merk heeft hier last van, dus voor onze concurrentiepositie maakt het niet uit. Maar consumenten kopen al steeds minder vaak een nieuwe auto. Dit vergroot die afstand alleen maar. Waardoor het Nederlandse wagenpark blijft verouderen, terwijl we juist meer schone en zuinige auto’s op de weg willen zetten.”

Hoge kortingen

Het zal daarbij private lease alleen maar nog belangrijker maken, verwacht Claassen, die onlangs in een groot interview al berekende dat tegenwoordig nog maar iets meer dan twintig procent van de transacties een consument met inruilauto betreft. Die overgang naar private lease brengt risico’s met zich mee. “Het grootste risico is dat er te hoge kortingen nodig zijn. Gelukkig begint de consument langzaam maar zeker te wennen aan normale prijzen. De tijd van auto’s van 169 euro per maand is voorbij. Dat is ook echt nodig om een gezond businessmodel rond private lease te kunnen bouwen.” 

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Go Electric  / Waar: half september, Rotterdam (bij de Markthal) / Aantal bezoekers: +/- 2.000  / Doelgroep: Pers (donderdag 24 september) en publiek (vanaf vrijdag 25 september)

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.