Autoverkoop in september 22 procent lager
In de afgelopen maand september zijn er in totaal 29.434 personenauto’s geregistreerd, een daling van 22 procent. In totaal staat de teller over de eerste negen maanden nu op 248.362. Dat is 25 procent minder in vergelijking met vorig jaar. Dat blijkt uit de cijfers van het RDC. Vorig jaar september was er een registratiepiek als gevolg van de invoering van de WLTP.
Evenals in voorafgaande maanden vertoont Kia een sterke groei in het aantal registraties: ook in september noteerde het merk een plus (+28,3%) en kwam het uit op 2.451 auto’s.Bekijk het volledig overzicht in de Automotive Kennisbank.
Volkswagen voert in september de de lijst aan met een nipte voorsprong op Kia. VW registreerde namelijk 2.472 auto’s. De registraties bij Tesla zakten in september met 81,3 procent tot 1.101 stuks. In totaal zijn er dit jaar 4.613 Tesla’s geregistreerd; een daling van 67 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Mede hierdoor ontving Tesla al bijna zeven miljoen euro in de NOW1-regeling.
Top vijf merken september 2020:
Merk | Aantal | +/- |
Volkswagen | 2.472 | 10,9% |
Kia | 2.451 | 28,3% |
Toyota | 2.280 | -11,7% |
Ford | 1.871 | -14,1% |
Peugeot | 1.846 | -27,8% |
Totaal | 29.434 | -22% |
Bron: RDC, bewerking Automotive
Bij de modellen valt op dat de eerste Volkswagen pas op de elfde plek te vinden is, daar staat de ID.3, waarvan de uitlevering nu begonnen is.
Top 10 modellen september 2020:
Model | Aantal | +/- |
Kia Niro | 1.255 | 53,2% |
Tesla Model 3 | 977 | -83,1% |
Volvo XC40 | 807 | 101,8% |
Ford Fiesta | 791 | -15,9% |
Toyota Aygo | 763 | -2,8% |
Opel Corsa | 744 | 322,7% |
Toyota Yaris | 736 | 22,7% |
Hyundai Kona | 689 | 14,1% |
Ford Focus | 683 | 0,2% |
Peugeot 208 | 671 | 116,5% |
Bron: RDC, bewerking Automotive.
Over de eerste drie kwartalen van dit jaar registreerde Volkswagen de meeste auto’s (26.468, 27,3% minder dan vorig jaar), gevolgd door Kia (21.052, +8,7%) en Peugeot (17.673, -24,4%). In totaal werden er over de eerste negen maanden 248.362 auto’s geregistreerd, een kwart minder dan in 2019.
RAI Vereniging en Bovag trekken hierom aan de bel bij de overheid: zij stellen dat deze daling betekent dat het wagenpark niet snel genoeg verduurzaamd. “We halen de reductiedoelstellingen niet door alleen de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren, maar juist ook met de verkoop van alternatieve schone, zuinige technieken”, schrijven ze vandaag. Een pleidooi dat vorige week werd ondersteund door Ford Nederland-directeur Johan Claassen.
Voormalig Audi-ceo Bram Schot deed over dit onderwerp onlangs een opvallende uitspraak in de Automotive Online Talkshow: hij vindt juist dat alleen volledig elektrische aandrijflijnen moeten worden gestimuleerd, omdat consumenten anders te weinig naar deze auto’s worden toegetrokken.