EuroNCAP kraakt Tesla’s Autopilot

Jeroen Vos Jeroen Vos
EuroNCAP beordeelt Tesla's Autopilot als matig. (Foto: Shutterstock)

Tesla’s Autopilot krijgt de kwalificatie matig van testinstantie EuroNCAP. Dat blijkt uit de tweede serie Highway Assist-tests, waarin het instituut de rijhulpsystemen van tien auto’s van de fabrikanten Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Nissan, Peugeot, Renault, Tesla, Volkswagen en Volvo heeft beoordeeld. Het beoordelingssysteem is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat ondersteunende rijtechnologieën veilig gebruikt kunnen worden.

EuroNCAP heeft gekeken naar het evenwicht tussen de technische competenties van het rijhulpsysteem en de mate waarin de bestuurder alert moet blijven. Ook heeft de testinstantie een oordeel gegeven over het veiligheidssysteem van de auto in gevaarlijke situaties.

De Mercedes-Benz GLE, de BMW 3-serie en de Audi Q8 krijgen een zeer goede beoordeling, omdat er een goede balans is tussen de rijassistentie en het onder controle houden van de rijtaak. Daarnaast is er een back-upsysteem waarmee een botsing vermeden wordt . Ook is gekeken hoe het systeem reageert als de bestuurder niet meer in staat is om te rijden.

Autoritair

De duidelijke stuurstrategie van Tesla’s Autopilot geeft, volgens de testinstantie, de bestuurder de indruk dat de auto zelf rijdt. Hierdoor oogt het rijhulpsysteem autoritair, waardoor de Tesla Model 3 een matige beoordeling krijgt als het gaat om de bestuurder alert en betrokken te houden. Wel geeft EuroNCAP aan dat de autofabrikant de mogelijkheid biedt tot over-the-air updates, waardoor de prestaties van de auto snel aangepast kunnen worden. De Tesla Model 3 scoort wel goed als het gaat om veiligheid, zo bleek uit een eerdere test van EuroNCAP. Lees meer over het onderzoek van de Amerikaanse verkeersdienst naar drie chrashes met Tesla’s Autopilot.

De Volkswagen Passat, de Nissan Juke en de Volvo V60 zijn als voldoende beoordeeld. Volgens de testinstantie toont het model van Volvo aan dat een snelle vooruitgang van rijhulpsystemen te boeken is, mits de updates geregeld doorgevoerd worden.

Verantwoordelijk

Volgens Michiel van Ratingen, secretaris-generaal EuroNCAP, bieden rijhulpsystemen uitkomst bij het verminderen van vermoeidheid en ondersteunen zij het veilig rijden. “Een assisterende rijtechnologie moet echter niet leiden tot meer schade. De beste systemen bieden een evenwicht tussen de hoeveelheid bijstand die ze bieden en de mate van betrokkenheid van de bestuurder. De resultaten van deze testronde tonen aan dat de rijassistentie gemakkelijker beschikbaar wordt. Toch moet de bestuurder te allen tijden verantwoordelijk blijven.”

De testinstantie heeft de tests en het bijbehorende veiligheidsprotocol ontwikkeld met het oog op de zelfrijdende auto. Met behulp van Highway Assistance behoudt de bestuurder een constante snelheid en blijft hij op veilige afstand van zijn voorganger. Hierbij zorgen Adaptive Cruise Control (ACC) en Lane Centering (LC) er voor dat de auto in het midden van rijstrook blijft. Essentieel is dat bestuurder altijd de volledige controle over de auto heeft.

Om het gebruik van rijveiligheidssystemen te stimuleren werd vorig jaar het ADAS Convenant gesloten. 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

EuroNCAP kraakt Tesla’s Autopilot | Automotive Online

EuroNCAP kraakt Tesla’s Autopilot

Jeroen Vos Jeroen Vos
EuroNCAP beordeelt Tesla's Autopilot als matig. (Foto: Shutterstock)

Tesla’s Autopilot krijgt de kwalificatie matig van testinstantie EuroNCAP. Dat blijkt uit de tweede serie Highway Assist-tests, waarin het instituut de rijhulpsystemen van tien auto’s van de fabrikanten Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Nissan, Peugeot, Renault, Tesla, Volkswagen en Volvo heeft beoordeeld. Het beoordelingssysteem is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat ondersteunende rijtechnologieën veilig gebruikt kunnen worden.

EuroNCAP heeft gekeken naar het evenwicht tussen de technische competenties van het rijhulpsysteem en de mate waarin de bestuurder alert moet blijven. Ook heeft de testinstantie een oordeel gegeven over het veiligheidssysteem van de auto in gevaarlijke situaties.

De Mercedes-Benz GLE, de BMW 3-serie en de Audi Q8 krijgen een zeer goede beoordeling, omdat er een goede balans is tussen de rijassistentie en het onder controle houden van de rijtaak. Daarnaast is er een back-upsysteem waarmee een botsing vermeden wordt . Ook is gekeken hoe het systeem reageert als de bestuurder niet meer in staat is om te rijden.

Autoritair

De duidelijke stuurstrategie van Tesla’s Autopilot geeft, volgens de testinstantie, de bestuurder de indruk dat de auto zelf rijdt. Hierdoor oogt het rijhulpsysteem autoritair, waardoor de Tesla Model 3 een matige beoordeling krijgt als het gaat om de bestuurder alert en betrokken te houden. Wel geeft EuroNCAP aan dat de autofabrikant de mogelijkheid biedt tot over-the-air updates, waardoor de prestaties van de auto snel aangepast kunnen worden. De Tesla Model 3 scoort wel goed als het gaat om veiligheid, zo bleek uit een eerdere test van EuroNCAP. Lees meer over het onderzoek van de Amerikaanse verkeersdienst naar drie chrashes met Tesla’s Autopilot.

De Volkswagen Passat, de Nissan Juke en de Volvo V60 zijn als voldoende beoordeeld. Volgens de testinstantie toont het model van Volvo aan dat een snelle vooruitgang van rijhulpsystemen te boeken is, mits de updates geregeld doorgevoerd worden.

Verantwoordelijk

Volgens Michiel van Ratingen, secretaris-generaal EuroNCAP, bieden rijhulpsystemen uitkomst bij het verminderen van vermoeidheid en ondersteunen zij het veilig rijden. “Een assisterende rijtechnologie moet echter niet leiden tot meer schade. De beste systemen bieden een evenwicht tussen de hoeveelheid bijstand die ze bieden en de mate van betrokkenheid van de bestuurder. De resultaten van deze testronde tonen aan dat de rijassistentie gemakkelijker beschikbaar wordt. Toch moet de bestuurder te allen tijden verantwoordelijk blijven.”

De testinstantie heeft de tests en het bijbehorende veiligheidsprotocol ontwikkeld met het oog op de zelfrijdende auto. Met behulp van Highway Assistance behoudt de bestuurder een constante snelheid en blijft hij op veilige afstand van zijn voorganger. Hierbij zorgen Adaptive Cruise Control (ACC) en Lane Centering (LC) er voor dat de auto in het midden van rijstrook blijft. Essentieel is dat bestuurder altijd de volledige controle over de auto heeft.

Om het gebruik van rijveiligheidssystemen te stimuleren werd vorig jaar het ADAS Convenant gesloten. 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.