‘Nieuwe auto’s volgend jaar gemiddeld 1.525 euro duurder’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De gemiddelde nieuwprijs van een auto stijgt volgend jaar met 1.525 euro. Benzine- als dieseluitvoeringen worden ongeveer 1.600 euro duurder, terwijl (plug-in) hybrides gemiddeld 250 euro lager geprijsd zijn. Dat concludeert restwaardebepaler Autotelex op basis van prijsinformatie van ongeveer 15 procent van het totale aanbod.

De prijsstijgingen komen voort uit de nieuwe bpm-tabellen. De overheid houdt rekening met voortdurende technologische ontwikkelingen waardoor de CO2-uitstoot verlaagt. De heffing per gram CO2 is derhalve ieder jaar iets hoger. Eerder al concludeerden onder meer Bovag en RAI Vereniging dat deze CO2-afbouw in de praktijk niet gerealiseerd wordt, waardoor de bpm stijgt. De brancheorganisatie probeerden tevergeefs Den Haag te overtuigen deze ‘autonome vergroening’ op nul te zetten voor 2021.

Doorberekenen

Autotelex concludeert dat er merken zijn, waaronder Skoda, die de nieuwprijzen zoveel mogelijk gelijk houden, ondanks een stijging van de bpm. Andere merken, zoals BMW en Mini, rekenen de hogere bpm volledig door in de consumentenprijs.

Fors hogere bpm

Bij benzinemodellen neemt de bpm toe variërend van 712 euro (120 gram uitstoot) tot 3.820 euro (190 gram). Bij diesels loopt dit op van 695 euro (110 gram) tot 4.308 bij 180 gram. Nulemissie-auto’s zijn vrijgesteld van bpm.

Plug-ins

De plug-in hybride biedt uitkomst, stelt Autotelex. De bpm voor dit type auto’s wijzigt niet of nauwelijks in 2021. “Plug-ins leveren in theorie direct veel lagere CO2-waarden op, ook in de nieuwe WLTP. Dat deze waarde vele malen minder een praktijkwaarde vertegenwoordigt werd al duidelijk in de Outlander PHEV-discussie, maar voorlopig gaat onze regering daaraan voorbij”, schrijft Autotelex. Ook in Europa neemt de lobby tegen plug-ins toe. Milieubeweging Transport & Environment noemt plug-ins ‘fake electric cars‘. Autotelex denkt dat naarmate het marktaandeel van plug-ins groeit, de kans toeneemt dat Den Haag ingrijpt.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Nieuwe auto’s volgend jaar gemiddeld 1.525 euro duurder’ | Automotive Online

‘Nieuwe auto’s volgend jaar gemiddeld 1.525 euro duurder’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De gemiddelde nieuwprijs van een auto stijgt volgend jaar met 1.525 euro. Benzine- als dieseluitvoeringen worden ongeveer 1.600 euro duurder, terwijl (plug-in) hybrides gemiddeld 250 euro lager geprijsd zijn. Dat concludeert restwaardebepaler Autotelex op basis van prijsinformatie van ongeveer 15 procent van het totale aanbod.

De prijsstijgingen komen voort uit de nieuwe bpm-tabellen. De overheid houdt rekening met voortdurende technologische ontwikkelingen waardoor de CO2-uitstoot verlaagt. De heffing per gram CO2 is derhalve ieder jaar iets hoger. Eerder al concludeerden onder meer Bovag en RAI Vereniging dat deze CO2-afbouw in de praktijk niet gerealiseerd wordt, waardoor de bpm stijgt. De brancheorganisatie probeerden tevergeefs Den Haag te overtuigen deze ‘autonome vergroening’ op nul te zetten voor 2021.

Doorberekenen

Autotelex concludeert dat er merken zijn, waaronder Skoda, die de nieuwprijzen zoveel mogelijk gelijk houden, ondanks een stijging van de bpm. Andere merken, zoals BMW en Mini, rekenen de hogere bpm volledig door in de consumentenprijs.

Fors hogere bpm

Bij benzinemodellen neemt de bpm toe variërend van 712 euro (120 gram uitstoot) tot 3.820 euro (190 gram). Bij diesels loopt dit op van 695 euro (110 gram) tot 4.308 bij 180 gram. Nulemissie-auto’s zijn vrijgesteld van bpm.

Plug-ins

De plug-in hybride biedt uitkomst, stelt Autotelex. De bpm voor dit type auto’s wijzigt niet of nauwelijks in 2021. “Plug-ins leveren in theorie direct veel lagere CO2-waarden op, ook in de nieuwe WLTP. Dat deze waarde vele malen minder een praktijkwaarde vertegenwoordigt werd al duidelijk in de Outlander PHEV-discussie, maar voorlopig gaat onze regering daaraan voorbij”, schrijft Autotelex. Ook in Europa neemt de lobby tegen plug-ins toe. Milieubeweging Transport & Environment noemt plug-ins ‘fake electric cars‘. Autotelex denkt dat naarmate het marktaandeel van plug-ins groeit, de kans toeneemt dat Den Haag ingrijpt.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.