Dealerrendement gered door NOW, zorgen over oplopende voorraad

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het dealerrendement van de autodealers die lid zijn van Bovag, kwam over de eerste drie kwartalen uit op 0,46 procent. Dit betekent een gemiddeld nettoresultaat per vestiging van 37.261 euro. Dat blijkt uit de Bovag Branchebarometer over de eerste drie kwartalen. Zonder de NOW-regeling zou er per vestiging 13.877 euro verlies zijn geleden. “De NOW-regeling heeft autodealers met een gemiddelde van ruim 51.000 euro aan bijzondere baten boekhoudkundig overeind gehouden”, constateert de branchevereniging dan ook. “Afhankelijk van het merk dat vertegenwoordigd wordt en afhankelijk van het door de dealer gekozen tijdvak, zal er in veel gevallen echter nog een correctie gaan plaatsvinden zodra de definitieve hoogte van de subsidie wordt vastgesteld.”

Verder is in de branchebarometer goed terug te zien dat de maatregelen in het derde kwartaal werden versoepeld: tegenover een omzetdaling van 23,9 procent in het tweede kwartaal (ten opzichte van Q2-2019), stond een omzetstijging van 7,4 procent over het derde kwartaal. Over de eerste drie kwartalen lag de omzet 8,8 procent lager dan vorig jaar.

Oplopende voorraad als “zwaard van Damocles”

Wat Bovag vooral zorgen baart, zijn de oplopende statijden van de voorraad in het derde kwartaal (van 55 naar 66 dagen) en de dalende omloopsnelheid (van 6,7 in Q3-2019 naar 5,6 in Q3-2020). “De oplopende voorraden hangen als een zwaard van Damocles boven de autodealers”, aldus Bovag. En met de eerder deze week afgekondigde lockdown lopen deze voorraden verder op. “Gezien de oplopende voorraden en dalende omloopsnelheid is het sowieso ongepast om nu nog trailers vol nieuwe auto’s bij dealers af te leveren en te factureren”, zegt Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers.

Aftersales onder druk

Ook de aftersales staat onder grote druk: de absorptieratio (de mate waarin de omzet uit aftersales de totale kosten dekt) daalde van 73,7 procent in Q3-2019 naar 69,7 procent in het derde kwartaal van 2020.  De werkplaatsomzet daalde met bijna 7 procent. De prognose voor het aantal gefactureerde uren per voltijdsmonteur komt voor heel 2020 op 1.172; dat is het laagste niveau sinds de start van de Branchebarometer in 1995.

Alle hens aan dek

De Kroon maakt zich dan ook grote zorgen over de cijfers tot en met het derde kwartaal in combinatie met de nieuwe lockdown en de veranderende fiscaliteit in 2021, zoals de verhoogde bijtelling op EV’s. “De nieuwe coronamaatregelen leggen gigantisch veel druk op onze organisaties. Deze situatie is zó ver verwijderd van een normale gang van zaken dat daar niet meer op te anticiperen valt. Dit is alle hens aan dek. We doen dan ook een oproep aan fabrikanten, importeurs, financiers, leasemaatschappijen en overheid om alle registers open te trekken zodat we elkaar hier doorheen slepen.”Bekijk ook de Automotive Dealerenquête onder de grootste autodealers van Nederland.

Ook doet hij een oproep aan de overheid om het criterium voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) te verlagen van 30 procent naar 20 procent omzetverlies. “Het gaat in ons geval over heel grote bedragen, ook al tikken we net niet die grens van 30 procent aan. Hanteer daarbij ook de keuzevrijheid voor de periode van omzetvergelijking, zoals nu ook kan bij NOW3; dat doet veel meer recht aan de situatie waarin ondernemers zich nu bevinden en het zou velen helpen om door deze periode heen te komen”, aldus De Kroon.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Dealerrendement gered door NOW, zorgen over oplopende voorraad | Automotive Online

Dealerrendement gered door NOW, zorgen over oplopende voorraad

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het dealerrendement van de autodealers die lid zijn van Bovag, kwam over de eerste drie kwartalen uit op 0,46 procent. Dit betekent een gemiddeld nettoresultaat per vestiging van 37.261 euro. Dat blijkt uit de Bovag Branchebarometer over de eerste drie kwartalen. Zonder de NOW-regeling zou er per vestiging 13.877 euro verlies zijn geleden. “De NOW-regeling heeft autodealers met een gemiddelde van ruim 51.000 euro aan bijzondere baten boekhoudkundig overeind gehouden”, constateert de branchevereniging dan ook. “Afhankelijk van het merk dat vertegenwoordigd wordt en afhankelijk van het door de dealer gekozen tijdvak, zal er in veel gevallen echter nog een correctie gaan plaatsvinden zodra de definitieve hoogte van de subsidie wordt vastgesteld.”

Verder is in de branchebarometer goed terug te zien dat de maatregelen in het derde kwartaal werden versoepeld: tegenover een omzetdaling van 23,9 procent in het tweede kwartaal (ten opzichte van Q2-2019), stond een omzetstijging van 7,4 procent over het derde kwartaal. Over de eerste drie kwartalen lag de omzet 8,8 procent lager dan vorig jaar.

Oplopende voorraad als “zwaard van Damocles”

Wat Bovag vooral zorgen baart, zijn de oplopende statijden van de voorraad in het derde kwartaal (van 55 naar 66 dagen) en de dalende omloopsnelheid (van 6,7 in Q3-2019 naar 5,6 in Q3-2020). “De oplopende voorraden hangen als een zwaard van Damocles boven de autodealers”, aldus Bovag. En met de eerder deze week afgekondigde lockdown lopen deze voorraden verder op. “Gezien de oplopende voorraden en dalende omloopsnelheid is het sowieso ongepast om nu nog trailers vol nieuwe auto’s bij dealers af te leveren en te factureren”, zegt Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers.

Aftersales onder druk

Ook de aftersales staat onder grote druk: de absorptieratio (de mate waarin de omzet uit aftersales de totale kosten dekt) daalde van 73,7 procent in Q3-2019 naar 69,7 procent in het derde kwartaal van 2020.  De werkplaatsomzet daalde met bijna 7 procent. De prognose voor het aantal gefactureerde uren per voltijdsmonteur komt voor heel 2020 op 1.172; dat is het laagste niveau sinds de start van de Branchebarometer in 1995.

Alle hens aan dek

De Kroon maakt zich dan ook grote zorgen over de cijfers tot en met het derde kwartaal in combinatie met de nieuwe lockdown en de veranderende fiscaliteit in 2021, zoals de verhoogde bijtelling op EV’s. “De nieuwe coronamaatregelen leggen gigantisch veel druk op onze organisaties. Deze situatie is zó ver verwijderd van een normale gang van zaken dat daar niet meer op te anticiperen valt. Dit is alle hens aan dek. We doen dan ook een oproep aan fabrikanten, importeurs, financiers, leasemaatschappijen en overheid om alle registers open te trekken zodat we elkaar hier doorheen slepen.”Bekijk ook de Automotive Dealerenquête onder de grootste autodealers van Nederland.

Ook doet hij een oproep aan de overheid om het criterium voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) te verlagen van 30 procent naar 20 procent omzetverlies. “Het gaat in ons geval over heel grote bedragen, ook al tikken we net niet die grens van 30 procent aan. Hanteer daarbij ook de keuzevrijheid voor de periode van omzetvergelijking, zoals nu ook kan bij NOW3; dat doet veel meer recht aan de situatie waarin ondernemers zich nu bevinden en het zou velen helpen om door deze periode heen te komen”, aldus De Kroon.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.