ING: Nieuwverkoop groeit in 2021 naar 390 duizend auto’s

Jeroen Vos Jeroen Vos
Het economisch bureau van ING verwacht dat de automarkt zich herstelt in 2021. (Foto: Shutterstock)

De verkoop van personenauto’s groeit dit jaar met 10 procent naar 390 duizend auto’s, zo verwacht het economische bureau van ING. Bovag en RAI Vereniging gingen eerder uit van 400 duizend nieuwe auto’s. Hoewel thuiswerken de vraagt dempt en het herstel vertraagd, ziet de bank kansen dankzij de uitgestelde vraag naar elektrische auto’s.

De nieuwverkoop bereikte met een totaal van 356 duizend auto’s in 2020, een krimp van 20 procent, het laagste niveau in 50 jaar. ING stelt dat de afname minder sterk is dan elders in Europa en vergelijkbaar met het wereldwijde cijfer.

Het thuiswerken in combinatie met een afname van het aantal zakelijke kilometers leidt tot minder zakelijke afzet, concludeert de bank. In de afgelopen jaren was de zakelijke markt goed voor 60 tot 65 procent van de nieuwverkoop. Het aflopen van in 2020 met een jaar verlengde leasecontracten biedt echter ook kansen, geeft de bank aan.

Bedreiging

Een bedreiging voor de nieuwverkoop vormt de groeiende werkloosheid, waardoor het herstel van de Nederlandse automark volgens de bank traag verloopt. Volgens sectoreconoom Rico Luman van ING is een stijgende werkloosheid ongunstig voor de autoverkoop. De uitgestelde vraag naar nieuwe elektrische auto’s stimuleert de nieuwkoop echter. “De uitgestelde vraag en betaalbaarder elektrisch rijden kan ook in 2021 de afzet van nieuwe auto’s stimuleren.”

ING betwijfelt of het aandeel van elektrische auto’s de komende jaren verder doorzet tot een volledig elektrische vloot in 2030. De lege subsidiepot voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto vertraagt de groei. Daarnaast is sprake van een tekort aan grondstoffen voor batterijen, wat een impact heeft op de levertijden van EV’s, denkt de bank.

herstelnederlandseautobranche broningeconomischbureau2021

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

ING: Nieuwverkoop groeit in 2021 naar 390 duizend auto’s | Automotive Online

ING: Nieuwverkoop groeit in 2021 naar 390 duizend auto’s

Jeroen Vos Jeroen Vos
Het economisch bureau van ING verwacht dat de automarkt zich herstelt in 2021. (Foto: Shutterstock)

De verkoop van personenauto’s groeit dit jaar met 10 procent naar 390 duizend auto’s, zo verwacht het economische bureau van ING. Bovag en RAI Vereniging gingen eerder uit van 400 duizend nieuwe auto’s. Hoewel thuiswerken de vraagt dempt en het herstel vertraagd, ziet de bank kansen dankzij de uitgestelde vraag naar elektrische auto’s.

De nieuwverkoop bereikte met een totaal van 356 duizend auto’s in 2020, een krimp van 20 procent, het laagste niveau in 50 jaar. ING stelt dat de afname minder sterk is dan elders in Europa en vergelijkbaar met het wereldwijde cijfer.

Het thuiswerken in combinatie met een afname van het aantal zakelijke kilometers leidt tot minder zakelijke afzet, concludeert de bank. In de afgelopen jaren was de zakelijke markt goed voor 60 tot 65 procent van de nieuwverkoop. Het aflopen van in 2020 met een jaar verlengde leasecontracten biedt echter ook kansen, geeft de bank aan.

Bedreiging

Een bedreiging voor de nieuwverkoop vormt de groeiende werkloosheid, waardoor het herstel van de Nederlandse automark volgens de bank traag verloopt. Volgens sectoreconoom Rico Luman van ING is een stijgende werkloosheid ongunstig voor de autoverkoop. De uitgestelde vraag naar nieuwe elektrische auto’s stimuleert de nieuwkoop echter. “De uitgestelde vraag en betaalbaarder elektrisch rijden kan ook in 2021 de afzet van nieuwe auto’s stimuleren.”

ING betwijfelt of het aandeel van elektrische auto’s de komende jaren verder doorzet tot een volledig elektrische vloot in 2030. De lege subsidiepot voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto vertraagt de groei. Daarnaast is sprake van een tekort aan grondstoffen voor batterijen, wat een impact heeft op de levertijden van EV’s, denkt de bank.

herstelnederlandseautobranche broningeconomischbureau2021

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.