Auto Gelissen haalt als E-drive dealer Chinese EV-merk JAC in huis

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Ralph Gelissen bij de eerste JAC op Nederlandse bodem. (Foto: Auto Gelissen)

Auto Gelissen Sittard is aangesteld als eerste E-drive dealer van Nederland en start met het Chinese EV-merk JAC. Dat meldt het bedrijf aan Automotive. Auto Gelissen, dat dealer is van Mitsubishi, is aangesteld door het Belgische E-drive, dat onder meer het merk JAC importeert in de Benelux.

Gelissen heeft inmiddels de eerste auto en demo van het merk, de JAC iEV7s, in huis. De elektrische auto kost net geen dertigduizend euro. “Wij zien JAC als aanvulling op het Mitsubishi-gamma. Mitsubishi voert geen volledig elektrische auto’s, terwijl de vraag substantieel is. Door het dealerschap krijgen we weer aansluiting met de vraag uit de markt”, zegt Ralph Gelissen. “We starten met de JAC iEV7s maar willen het elektrische gamma gaan uitbreiden met andere E-drive producten zoals een tweezitter en een compacte bestelauto.”

Het Sittardse bedrijf is de eerste dealer in Nederland, vertelt Pieter Voet, salesconsultant bij E-drive. Het plan is om in Nederland dit jaar een tiental dealers aan te stellen. “Op termijn moet het netwerk groeien naar 25 dealers”, vertelt Voet. Hij rekruteert daarbij nadrukkelijk in de pool van Mitsubishi-dealers. “Dat is een hechte groep, die al ervaring heeft met stekkermodellen. Maar we kijken ook verder. We zoeken vooral partijen die geloven in elektrische mobiliteit.” Voet verwacht dit jaar tussen de 150 en 200 JAC’s te verkopen. Dat aantal moet dan aan de hand van nieuwe modellen in 2021 richting de duizend groeien.

Prima startpunt

Gelissen heeft alle vertrouwen in zijn nieuwe Chinese partner. JAC meldt een jaarlijkse productiecapaciteit van meer dan 700 duizend eenheden te hebben. Daarmee behoort het tot de top 10 in de Chinese auto-industrie. “De auto heeft ons positief verrast”, stelt hij. Het gamma is nu nog beperkt, er is 1 uitvoering en 3 kleuren. “Dat is voor ons een prima startpunt. Op termijn zal de line-up steeds verder worden uitgebreid.”

Nog geen opzegging

In tegenstelling tot wat eerder werd aangekondigd heeft Mitsubishi de dealers nog geen opzegging gestuurd. De fabrikant wil alle contracten in Europa tegelijkertijd termineren, maar zou daarbij in enkele markten op problemen gestuit zijn, meldt de dealervereniging. Volgens de dealervereniging zijn veruit de meeste dealers van plan om de komende jaren nog nieuwe Mitsubishi ’s te blijven verkopen. De fabrikant heeft ze een vervroegde uittreding aangeboden, maar daarvan lijken maar één of twee partijen gebruik te maken.

Ook Ralph Gelissen hoopt nog lange tijd het merk te kunnen verkopen, zegt hij. “We zijn blij met de komst van de Eclipse PHEV.” Ook nadat het salescontract afloopt, wil hij nog actief blijven als servicepartner van het merk. “Wij hebben een lange geschiedenis met Mitsubishi. Wat ons betreft blijven we nog lang onderdeel van het netwerk.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Auto Gelissen haalt als E-drive dealer Chinese EV-merk JAC in huis | Automotive Online

Auto Gelissen haalt als E-drive dealer Chinese EV-merk JAC in huis

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Ralph Gelissen bij de eerste JAC op Nederlandse bodem. (Foto: Auto Gelissen)

Auto Gelissen Sittard is aangesteld als eerste E-drive dealer van Nederland en start met het Chinese EV-merk JAC. Dat meldt het bedrijf aan Automotive. Auto Gelissen, dat dealer is van Mitsubishi, is aangesteld door het Belgische E-drive, dat onder meer het merk JAC importeert in de Benelux.

Gelissen heeft inmiddels de eerste auto en demo van het merk, de JAC iEV7s, in huis. De elektrische auto kost net geen dertigduizend euro. “Wij zien JAC als aanvulling op het Mitsubishi-gamma. Mitsubishi voert geen volledig elektrische auto’s, terwijl de vraag substantieel is. Door het dealerschap krijgen we weer aansluiting met de vraag uit de markt”, zegt Ralph Gelissen. “We starten met de JAC iEV7s maar willen het elektrische gamma gaan uitbreiden met andere E-drive producten zoals een tweezitter en een compacte bestelauto.”

Het Sittardse bedrijf is de eerste dealer in Nederland, vertelt Pieter Voet, salesconsultant bij E-drive. Het plan is om in Nederland dit jaar een tiental dealers aan te stellen. “Op termijn moet het netwerk groeien naar 25 dealers”, vertelt Voet. Hij rekruteert daarbij nadrukkelijk in de pool van Mitsubishi-dealers. “Dat is een hechte groep, die al ervaring heeft met stekkermodellen. Maar we kijken ook verder. We zoeken vooral partijen die geloven in elektrische mobiliteit.” Voet verwacht dit jaar tussen de 150 en 200 JAC’s te verkopen. Dat aantal moet dan aan de hand van nieuwe modellen in 2021 richting de duizend groeien.

Prima startpunt

Gelissen heeft alle vertrouwen in zijn nieuwe Chinese partner. JAC meldt een jaarlijkse productiecapaciteit van meer dan 700 duizend eenheden te hebben. Daarmee behoort het tot de top 10 in de Chinese auto-industrie. “De auto heeft ons positief verrast”, stelt hij. Het gamma is nu nog beperkt, er is 1 uitvoering en 3 kleuren. “Dat is voor ons een prima startpunt. Op termijn zal de line-up steeds verder worden uitgebreid.”

Nog geen opzegging

In tegenstelling tot wat eerder werd aangekondigd heeft Mitsubishi de dealers nog geen opzegging gestuurd. De fabrikant wil alle contracten in Europa tegelijkertijd termineren, maar zou daarbij in enkele markten op problemen gestuit zijn, meldt de dealervereniging. Volgens de dealervereniging zijn veruit de meeste dealers van plan om de komende jaren nog nieuwe Mitsubishi ’s te blijven verkopen. De fabrikant heeft ze een vervroegde uittreding aangeboden, maar daarvan lijken maar één of twee partijen gebruik te maken.

Ook Ralph Gelissen hoopt nog lange tijd het merk te kunnen verkopen, zegt hij. “We zijn blij met de komst van de Eclipse PHEV.” Ook nadat het salescontract afloopt, wil hij nog actief blijven als servicepartner van het merk. “Wij hebben een lange geschiedenis met Mitsubishi. Wat ons betreft blijven we nog lang onderdeel van het netwerk.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.