Het Belgische bedrijf stelde deze week Driessen Autogroep en Versteeg Buurman aan als dealer

JAC-importeur Edrive: Lang getwijfeld tussen dealers en volledige online verkoop

5 vragen aan • Het Belgische Edrive importeert in de Benelux het Chinese EV-merk JAC. Het bedrijf is dit jaar begonnen met het aanstellen van dealers in Nederland. Een rustige opbouw staat daarbij centraal. “Wij willen onze dealers niet belasten met maandelijkse quota, verplichte afnames en andere eisen die de meeste importeurs stellen.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Edrive

Deze week werden de dealerbedrijven Driessen Autogroep, Auto Versteeg Buurman en Wiersema & Van Wouwe aangesteld als dealer. Inmiddels telt het netwerk vier dealers, de eerste was Auto Gelissen, en wil het bedrijf er dit jaar nog zeker zes aanstellen. Eerder deze week werd bekend dat een ander Chinees merk, Byton, in grote problemen zit. Over JAC maakt Edrive zich echter geen enkele zorgen. Dat vertelt Pieter Voet, salesconsultant bij Edrive en verantwoordelijk voor het opbouwen van een Nederlands dealernetwerk. 

Welke strategische redenen liggen ten grondslag aan de keuze van Leie Mobility Group om Edrive op te richten en importeur te worden van JAC?

“Onze eigenaar, Geert Vanneste, is en was zeer actief in de import en export van vlas. Daarvoor kwam hij vaak in China. Bij zijn rondreizen daar zag hij de elektrische mobiliteit snel groeien. Europa was daar toen mee bezig maar de ontwikkelingen verliepen toen nog niet zo hard als het nu doet. Toen ontstond het idee om Edrive op te richten. Na verschillende gesprekken en bezoeken bij Chinese fabrikanten, zijn we in zee gegaan met een vijftal fabrikanten die ons een kwalitatief en betrouwbaar product konden garanderen.

Zekerheid is er nooit, maar dat geldt voor iedere importeur en dealer van van elk merk dat nu op de markt is

Pieter Voet

We hebben nu sinds twee jaar, we waren een van de eersten, al een volledig gamma aan elektrische producten, variërend van meerdere scootermerken tot de Zhidou stadswagen, een bestelwagen Cenntro Metro en dus de personenauto’s van JAC. We hebben als bedrijf een forse investering gedaan omdat we van elk type minstens een twintigtal op stock hebben staan. Bij bestellingen is er een levertermijn van circa vier maanden dus het hebben van voldoende stock is cruciaal.”

Hoe bevalt de samenwerking met een Chinese fabrikant? Veel Nederlandse importeurs zijn na slechte ervaringen weer gestopt als distributiepartner.

“De samenwerking met de fabrikanten loopt niet altijd van een leien dakje. Gelukkig kunnen wij beroep doen op een goed contact in China die voor ons de onderhandelingen, tests en bezoeken doet. De Chinese cultuur en commerciële inzichten zijn anders dan bij ons, maar door het opdoen van ervaringen leren we steeds bij. Op dit moment hebben we een zeer goede band met de fabrikanten.”

Jullie lijken te kiezen voor een eigen retail- en servicenetwerk. Waarom? Waarom niet de Aiways-strategie (gebruik maken van onderhoudsformule)?

“We hebben heel lang getwijfeld of we niet moesten starten met een online bestelplatform in combinatie met een onderhoudsnetwerk. Maar vandaag de dag is deze manier van werken nog niet helemaal ingeburgerd bij de mensen. Zeker niet wanneer je een voor de massa onbekend merk op de markt wil zetten. pieter voetWe willen dat geïnteresseerden en klanten die onze producten willen kopen een betrouwbare partner hebben die hun vragen kan beantwoorden en de nodige service kan verlenen, het liefst dicht bij huis. Juist daarom is een dealernetwerk voor ons de beste manier om JAC in het straatbeeld te krijgen. Onze dealers zijn zeer gemotiveerd om dit product, waar we erg trots op zijn, te verkopen en servicen.”

Welke aantallen JAC’s denken jullie in de komende jaren te kunnen gaan verkopen? 

“Wij willen onze dealers niet belasten met maandelijkse quota, verplichte afnames en andere eisen die de meeste importeurs stellen. Ons verhaal, dat van ons en van de dealers, moet groeien dus we zijn voorzichtig met het noemen van targets. We hopen dit jaar 250 JAC’s te verkopen, 100 in België en 150 in Nederland. Dat is inclusief een nieuw model, de eS-4, die in het derde kwartaal van 2021 op de markt zou moeten komen. Het huidige model krijgt overigens ook een nieuwe benaming: e-S2 in plaats van Ie-EV7s. Deze nieuwe benaming is afgeleid van de S2 en S4, JAC-modellen die in China verkocht worden en een verbrandingsmotor hebben. Tegen 2023 zal JAC vermoedelijk een vijftal modellen hebben en kunnen we snel groeien naar meer dan duizend wagens.”

Een collega EV-bouwer, Byton, lijkt het niet te gaan redden. Schrikt u daarvan, ondanks dat JAC al decennia bestaat? Europa is klein, extreem competitief en lijkt commercieel nauwelijks interessant.

“JAC is zeker geen kleine speler, het is de 5e grootste constructeur/fabrikant van China. Ondertussen hebben ze ook een joint venture met Volkswagen die zorgt voor veel know-how en vooral ook voor veel stabiliteit. Zekerheid is er nooit, maar dat geldt voor iedere importeur en dealer van van elk merk dat nu op de markt is. Wij hebben er alle vertrouwen in, onze prijsstelling is zeker goed ten opzichte van de concurrentie. Met een goede prijs-kwaliteit als belangrijkste verkoopargument denken we een lange toekomst te kunnen opbouwen met JAC en onze dealers.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

JAC-importeur Edrive: Lang getwijfeld tussen dealers en volledige online verkoop | Automotive Online
Het Belgische bedrijf stelde deze week Driessen Autogroep en Versteeg Buurman aan als dealer

JAC-importeur Edrive: Lang getwijfeld tussen dealers en volledige online verkoop

5 vragen aan • Het Belgische Edrive importeert in de Benelux het Chinese EV-merk JAC. Het bedrijf is dit jaar begonnen met het aanstellen van dealers in Nederland. Een rustige opbouw staat daarbij centraal. “Wij willen onze dealers niet belasten met maandelijkse quota, verplichte afnames en andere eisen die de meeste importeurs stellen.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Edrive

Deze week werden de dealerbedrijven Driessen Autogroep, Auto Versteeg Buurman en Wiersema & Van Wouwe aangesteld als dealer. Inmiddels telt het netwerk vier dealers, de eerste was Auto Gelissen, en wil het bedrijf er dit jaar nog zeker zes aanstellen. Eerder deze week werd bekend dat een ander Chinees merk, Byton, in grote problemen zit. Over JAC maakt Edrive zich echter geen enkele zorgen. Dat vertelt Pieter Voet, salesconsultant bij Edrive en verantwoordelijk voor het opbouwen van een Nederlands dealernetwerk. 

Welke strategische redenen liggen ten grondslag aan de keuze van Leie Mobility Group om Edrive op te richten en importeur te worden van JAC?

“Onze eigenaar, Geert Vanneste, is en was zeer actief in de import en export van vlas. Daarvoor kwam hij vaak in China. Bij zijn rondreizen daar zag hij de elektrische mobiliteit snel groeien. Europa was daar toen mee bezig maar de ontwikkelingen verliepen toen nog niet zo hard als het nu doet. Toen ontstond het idee om Edrive op te richten. Na verschillende gesprekken en bezoeken bij Chinese fabrikanten, zijn we in zee gegaan met een vijftal fabrikanten die ons een kwalitatief en betrouwbaar product konden garanderen.

Zekerheid is er nooit, maar dat geldt voor iedere importeur en dealer van van elk merk dat nu op de markt is

Pieter Voet

We hebben nu sinds twee jaar, we waren een van de eersten, al een volledig gamma aan elektrische producten, variërend van meerdere scootermerken tot de Zhidou stadswagen, een bestelwagen Cenntro Metro en dus de personenauto’s van JAC. We hebben als bedrijf een forse investering gedaan omdat we van elk type minstens een twintigtal op stock hebben staan. Bij bestellingen is er een levertermijn van circa vier maanden dus het hebben van voldoende stock is cruciaal.”

Hoe bevalt de samenwerking met een Chinese fabrikant? Veel Nederlandse importeurs zijn na slechte ervaringen weer gestopt als distributiepartner.

“De samenwerking met de fabrikanten loopt niet altijd van een leien dakje. Gelukkig kunnen wij beroep doen op een goed contact in China die voor ons de onderhandelingen, tests en bezoeken doet. De Chinese cultuur en commerciële inzichten zijn anders dan bij ons, maar door het opdoen van ervaringen leren we steeds bij. Op dit moment hebben we een zeer goede band met de fabrikanten.”

Jullie lijken te kiezen voor een eigen retail- en servicenetwerk. Waarom? Waarom niet de Aiways-strategie (gebruik maken van onderhoudsformule)?

“We hebben heel lang getwijfeld of we niet moesten starten met een online bestelplatform in combinatie met een onderhoudsnetwerk. Maar vandaag de dag is deze manier van werken nog niet helemaal ingeburgerd bij de mensen. Zeker niet wanneer je een voor de massa onbekend merk op de markt wil zetten. pieter voetWe willen dat geïnteresseerden en klanten die onze producten willen kopen een betrouwbare partner hebben die hun vragen kan beantwoorden en de nodige service kan verlenen, het liefst dicht bij huis. Juist daarom is een dealernetwerk voor ons de beste manier om JAC in het straatbeeld te krijgen. Onze dealers zijn zeer gemotiveerd om dit product, waar we erg trots op zijn, te verkopen en servicen.”

Welke aantallen JAC’s denken jullie in de komende jaren te kunnen gaan verkopen? 

“Wij willen onze dealers niet belasten met maandelijkse quota, verplichte afnames en andere eisen die de meeste importeurs stellen. Ons verhaal, dat van ons en van de dealers, moet groeien dus we zijn voorzichtig met het noemen van targets. We hopen dit jaar 250 JAC’s te verkopen, 100 in België en 150 in Nederland. Dat is inclusief een nieuw model, de eS-4, die in het derde kwartaal van 2021 op de markt zou moeten komen. Het huidige model krijgt overigens ook een nieuwe benaming: e-S2 in plaats van Ie-EV7s. Deze nieuwe benaming is afgeleid van de S2 en S4, JAC-modellen die in China verkocht worden en een verbrandingsmotor hebben. Tegen 2023 zal JAC vermoedelijk een vijftal modellen hebben en kunnen we snel groeien naar meer dan duizend wagens.”

Een collega EV-bouwer, Byton, lijkt het niet te gaan redden. Schrikt u daarvan, ondanks dat JAC al decennia bestaat? Europa is klein, extreem competitief en lijkt commercieel nauwelijks interessant.

“JAC is zeker geen kleine speler, het is de 5e grootste constructeur/fabrikant van China. Ondertussen hebben ze ook een joint venture met Volkswagen die zorgt voor veel know-how en vooral ook voor veel stabiliteit. Zekerheid is er nooit, maar dat geldt voor iedere importeur en dealer van van elk merk dat nu op de markt is. Wij hebben er alle vertrouwen in, onze prijsstelling is zeker goed ten opzichte van de concurrentie. Met een goede prijs-kwaliteit als belangrijkste verkoopargument denken we een lange toekomst te kunnen opbouwen met JAC en onze dealers.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.