Reorganisatie Nefkens drukt winst Emil Frey Nederland

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Directieleden Simon Luijckx en Arnout Veld. (Foto: Emil Frey)

De reorganisatie van Nefkens heeft de winst van Emil Frey Nederland doen halveren. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf. De nettowinst halveerde naar 3,1 miljoen euro. De omzet kwam met 973 miljoen een tikkeltje lager uit dan in 2019. De omzetdaling als gevolg van de coronacrisis werd deels gecompenseerd door de overname van Auto Flevo, eind 2019. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf.

Het concern ontving 4,6 miljoen aan NOW-steun. Het bedrijf vroeg alleen NOW 1.0 aan en zag, ondanks dat het er gebruik van kon maken, af van latere NOW-regelingen.   

Emil Frey greep vorig jaar hard in bij Nefkens. Er werden vier vestigingen gesloten en voor tientallen medewerkers werd ontslag aangevraagd. De totale reorganisatielasten komen uit op ruim drie miljoen euro.

In 2020 hebben de dealerbedrijven in totaal 16.074 nieuwe auto’s afgeleverd. Een daling van 17,6 procent ten opzichte van 2019 (19.517). In 2020 werden 22.945 gebruikte auto’s verkocht, waarvan 13.043 auto’s aan eindgebruikers (B2C), een plus van 1,3 procent.

Kerncijfers:

Emil Frey 2020 2019  +/- (in%)
Omzet 973 mln 1,01 mld -0,3
Bedrijfsresultaat 4,4 mln 6,3 mln -30,1
Nettowinst 3,1 mln 6,1 mln -49,2
Bron: Emil Frey, bewerking Automotive

Het bedrijf meldt in zijn jaarverslag er financieel prima voor te staan. De solvabiliteit kwam eind 2020 uit op 38,9 procent (2019: 32,3%), waarbij voor de leasedivisie is gerekend met een solvabiliteit van 15 procent. De geactiveerde goodwill bedroeg 4,3 miljoen euro op een balanstotaal van 291 miljoen euro. Het bedrijf, dat het vastgoed in een separate onderneming heeft ondergebracht, beschikt daarnaast over uitgebreide kredietruimte.

Die ruimte wordt onder meer benut om te investeren. “Onder de huidige en toekomstige marktomstandigheden zijn schaalvergroting en diversificatie het antwoord om toekomstig resultaat te garanderen. Op beide terreinen zetten we dit jaar stappen”, vermeldt het jaarverslag.

Zo breidde Emil Frey dit jaar zijn belang in Renault en Dacia fors uit. Zo kocht het Renault-dealer Oving. En nu is ook bekend geworden dat Munsterhuis (3 vestigingen) verder gaat als operator voor Emil Frey. Daarmee groeit Terwolde uit tot de Renault-dealer voor heel Noord-Oost Nederland. Lees ook: Grote Renault-dealers verder als operator.

Munsterhuis blijft wel dealer voor Ferrari, Maserati, Jaguar Land Rover en Alpine.

Waterstof

Als het gaat om elektrificering dan is er ook een rol weggelegd voor dochterbedrijf Elgersma (automotive supplies). Elgersma is gestart met het We-Power programma, een totaalconcept dat garagebedrijven ondersteunt bij alle benodigde aanpassingen in de bedrijfsvoering rondom het veilig werken aan waterstof- en elektrische voertuigen.

Verder meldt het concern hoopvol te zijn over hoe de Franchisewet, die vorig jaar van kracht werd, uitpakt. “Er van uitgaande dat dealerovereenkomsten als franchiseovereenkomsten worden aangemerkt, zal de wet zorgen voor (nog) meer evenwicht in de relatie tussen dealer en importeur en fabrikant”, aldus het concern.

Emil Frey staat op plek 5 in de Automotive Dealerholding Top 60

Bekijk hieronder de livestream over We-Power met Elgersma-marketeer Bas van Iersel.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reorganisatie Nefkens drukt winst Emil Frey Nederland | Automotive Online

Reorganisatie Nefkens drukt winst Emil Frey Nederland

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Directieleden Simon Luijckx en Arnout Veld. (Foto: Emil Frey)

De reorganisatie van Nefkens heeft de winst van Emil Frey Nederland doen halveren. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf. De nettowinst halveerde naar 3,1 miljoen euro. De omzet kwam met 973 miljoen een tikkeltje lager uit dan in 2019. De omzetdaling als gevolg van de coronacrisis werd deels gecompenseerd door de overname van Auto Flevo, eind 2019. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf.

Het concern ontving 4,6 miljoen aan NOW-steun. Het bedrijf vroeg alleen NOW 1.0 aan en zag, ondanks dat het er gebruik van kon maken, af van latere NOW-regelingen.   

Emil Frey greep vorig jaar hard in bij Nefkens. Er werden vier vestigingen gesloten en voor tientallen medewerkers werd ontslag aangevraagd. De totale reorganisatielasten komen uit op ruim drie miljoen euro.

In 2020 hebben de dealerbedrijven in totaal 16.074 nieuwe auto’s afgeleverd. Een daling van 17,6 procent ten opzichte van 2019 (19.517). In 2020 werden 22.945 gebruikte auto’s verkocht, waarvan 13.043 auto’s aan eindgebruikers (B2C), een plus van 1,3 procent.

Kerncijfers:

Emil Frey 2020 2019  +/- (in%)
Omzet 973 mln 1,01 mld -0,3
Bedrijfsresultaat 4,4 mln 6,3 mln -30,1
Nettowinst 3,1 mln 6,1 mln -49,2
Bron: Emil Frey, bewerking Automotive

Het bedrijf meldt in zijn jaarverslag er financieel prima voor te staan. De solvabiliteit kwam eind 2020 uit op 38,9 procent (2019: 32,3%), waarbij voor de leasedivisie is gerekend met een solvabiliteit van 15 procent. De geactiveerde goodwill bedroeg 4,3 miljoen euro op een balanstotaal van 291 miljoen euro. Het bedrijf, dat het vastgoed in een separate onderneming heeft ondergebracht, beschikt daarnaast over uitgebreide kredietruimte.

Die ruimte wordt onder meer benut om te investeren. “Onder de huidige en toekomstige marktomstandigheden zijn schaalvergroting en diversificatie het antwoord om toekomstig resultaat te garanderen. Op beide terreinen zetten we dit jaar stappen”, vermeldt het jaarverslag.

Zo breidde Emil Frey dit jaar zijn belang in Renault en Dacia fors uit. Zo kocht het Renault-dealer Oving. En nu is ook bekend geworden dat Munsterhuis (3 vestigingen) verder gaat als operator voor Emil Frey. Daarmee groeit Terwolde uit tot de Renault-dealer voor heel Noord-Oost Nederland. Lees ook: Grote Renault-dealers verder als operator.

Munsterhuis blijft wel dealer voor Ferrari, Maserati, Jaguar Land Rover en Alpine.

Waterstof

Als het gaat om elektrificering dan is er ook een rol weggelegd voor dochterbedrijf Elgersma (automotive supplies). Elgersma is gestart met het We-Power programma, een totaalconcept dat garagebedrijven ondersteunt bij alle benodigde aanpassingen in de bedrijfsvoering rondom het veilig werken aan waterstof- en elektrische voertuigen.

Verder meldt het concern hoopvol te zijn over hoe de Franchisewet, die vorig jaar van kracht werd, uitpakt. “Er van uitgaande dat dealerovereenkomsten als franchiseovereenkomsten worden aangemerkt, zal de wet zorgen voor (nog) meer evenwicht in de relatie tussen dealer en importeur en fabrikant”, aldus het concern.

Emil Frey staat op plek 5 in de Automotive Dealerholding Top 60

Bekijk hieronder de livestream over We-Power met Elgersma-marketeer Bas van Iersel.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.