Stern Groep terug in zwarte cijfers

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het hoofdkantoor van Stern. (Foto: Stern Groep)

Stern Groep zag in het eerste kwartaal van dit jaar zijn nettowinst ten opzichte van vorig jaar met 21 procent dalen naar 3,3 miljoen euro. De omzet daalde met 6,8 procent tot 217 miljoen euro. Dat meldt het bedrijf nabeurs. Stern onthoudt zich van een prognose over het jaarresultaat. “De zaken verbeteren geleidelijk, maar het is nog niet verstandig concrete voorspellingen voor het jaarresultaat 2021 te doen”, aldus het bedrijf. Topman Henk van der Kwast: “We willen een Bijenkorf worden waarbij marge boven volume gaat.”

De omzetdaling komt vooral door een achterblijvende omzet in schadeherstel, werkplaatsen en autoverhuur. Vorig jaar werd de coronacrisis pas vanaf april echt voelbaar. Ook de overige bedrijfsopbrengsten komen veel lager uit dan in Q1-2020, voornamelijk als gevolg van de fors lagere netto bate door een herwaardering van het belang in Bovemij en een lager dividend.

De dealerholding noteerde vorig jaar nog een een recordverlies. Het bedrijf zag de personeelskosten en bedrijfskosten beide 15 procent lager uitkomen door afbouw in vestigingen, fte’s en andere kostenbesparingen. Ook ontving het bedrijf in het eerste kwartaal overheidssteun. De kostenbesparingen konden het negatieve effect van de coronapandemie niet helemaal teniet doen, stelt Stern Groep.

Onvermijdelijk

Als gevolg van de pandemie blijft het besparen op vermijdbare kosten een actueel onderwerp, evenals het efficiënter inrichten van de belangrijke bedrijfsprocessen, schrijft Stern-topman Henk van der Kwast. “Dit geldt niet voor onze investeringen in digitale oplossingen. Die zijn naar voren gehaald en geïntensiveerd. Zo verkochten we het afgelopen kwartaal de eerste occasions op ons digitale platform, waarop nu ook eindecontract leaseauto’s van onze strategische partner ALD Automotive te vinden zijn. Ook het aantal leads en onderhoudsafspraken dat online wordt geboekt zijn fors gestegen. De komende maanden lanceren we opnieuw aanvullende services waarmee we consumenten steeds beter van dienst kunnen zijn.”Stern staat op plek 3 in de Automotive Dealerholding Top 60. Bestel de uitgave hier.

Onvoorspelbaar

Stern verwacht de komende maanden verder herstel van zijn afzetmarkten, maar de negatieve invloed van corona op de bedrijfsresultaten zal nog wel enige tijd aanhouden. Daarnaast verwacht het bedrijf leveringsproblemen als gevolg van het chiptekort bij autofabrikanten. “Dit kan betekenen dat de marges op nieuwe en gebruikte auto’s door toenemende schaarste verder verbeteren. De verwachte verdere margeverbetering, de toenemende vraag naar onderhoud en schadeherstel en de effecten van eerder ingezette kostenbesparingen kunnen de gevolgen van de verminderde beschikbaarheid van nieuwe voertuigen voor een deel opvangen”, aldus Stern. Het bedrijf stelt dat er te veel onzekerheden zijn om een goede jaarprognose af te kunnen geven.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Stern Groep terug in zwarte cijfers | Automotive Online

Stern Groep terug in zwarte cijfers

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het hoofdkantoor van Stern. (Foto: Stern Groep)

Stern Groep zag in het eerste kwartaal van dit jaar zijn nettowinst ten opzichte van vorig jaar met 21 procent dalen naar 3,3 miljoen euro. De omzet daalde met 6,8 procent tot 217 miljoen euro. Dat meldt het bedrijf nabeurs. Stern onthoudt zich van een prognose over het jaarresultaat. “De zaken verbeteren geleidelijk, maar het is nog niet verstandig concrete voorspellingen voor het jaarresultaat 2021 te doen”, aldus het bedrijf. Topman Henk van der Kwast: “We willen een Bijenkorf worden waarbij marge boven volume gaat.”

De omzetdaling komt vooral door een achterblijvende omzet in schadeherstel, werkplaatsen en autoverhuur. Vorig jaar werd de coronacrisis pas vanaf april echt voelbaar. Ook de overige bedrijfsopbrengsten komen veel lager uit dan in Q1-2020, voornamelijk als gevolg van de fors lagere netto bate door een herwaardering van het belang in Bovemij en een lager dividend.

De dealerholding noteerde vorig jaar nog een een recordverlies. Het bedrijf zag de personeelskosten en bedrijfskosten beide 15 procent lager uitkomen door afbouw in vestigingen, fte’s en andere kostenbesparingen. Ook ontving het bedrijf in het eerste kwartaal overheidssteun. De kostenbesparingen konden het negatieve effect van de coronapandemie niet helemaal teniet doen, stelt Stern Groep.

Onvermijdelijk

Als gevolg van de pandemie blijft het besparen op vermijdbare kosten een actueel onderwerp, evenals het efficiënter inrichten van de belangrijke bedrijfsprocessen, schrijft Stern-topman Henk van der Kwast. “Dit geldt niet voor onze investeringen in digitale oplossingen. Die zijn naar voren gehaald en geïntensiveerd. Zo verkochten we het afgelopen kwartaal de eerste occasions op ons digitale platform, waarop nu ook eindecontract leaseauto’s van onze strategische partner ALD Automotive te vinden zijn. Ook het aantal leads en onderhoudsafspraken dat online wordt geboekt zijn fors gestegen. De komende maanden lanceren we opnieuw aanvullende services waarmee we consumenten steeds beter van dienst kunnen zijn.”Stern staat op plek 3 in de Automotive Dealerholding Top 60. Bestel de uitgave hier.

Onvoorspelbaar

Stern verwacht de komende maanden verder herstel van zijn afzetmarkten, maar de negatieve invloed van corona op de bedrijfsresultaten zal nog wel enige tijd aanhouden. Daarnaast verwacht het bedrijf leveringsproblemen als gevolg van het chiptekort bij autofabrikanten. “Dit kan betekenen dat de marges op nieuwe en gebruikte auto’s door toenemende schaarste verder verbeteren. De verwachte verdere margeverbetering, de toenemende vraag naar onderhoud en schadeherstel en de effecten van eerder ingezette kostenbesparingen kunnen de gevolgen van de verminderde beschikbaarheid van nieuwe voertuigen voor een deel opvangen”, aldus Stern. Het bedrijf stelt dat er te veel onzekerheden zijn om een goede jaarprognose af te kunnen geven.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.