Branchebarometer Q1: dealers blijven afhankelijk van NOW

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De harde lockdown trof dealers hard. (Foto: Shutterstock)

Het dealerrendement van autodealers bedroeg over het eerste kwartaal van dit jaar 0,93 procent; dat is 0,1 procentpunt hoger dan in het eerste kwartaal vorig jaar. Zonder de NOW-regeling zou het rendement slechts 0,52 procent bedragen, zo blijkt uit de Bovag Branchebarometer. Over heel 2020 kwam het rendement zonder overheidssteun op 0,3 procent.

De vergelijking tussen dit jaar en vorig jaar is wel vertroebeld doordat eind maart vorig jaar een intelligente lockdown van kracht was, terwijl er dit jaar tot begin maart een harde lockdown gold en de showrooms op slot gingen. Deze lockdown trof dealers hard, stelt Bovag.

De omzet uit de verkoop van nieuwe auto’s lag meer dan 12 procent lager dan in Q1 2020. De omloopsnelheid van de voorraad nam af van 7,4 in Q1-2020 naar 5,5 in het eerste kwartaal van dit jaar. Het aantal stadagen nam toe van 49 naar 67. Wel verhoogden de importeurs de bonus per nieuw verkochte auto met 25 procent (concrete bedragen noemt Bovag niet) en de provisie met 40 procent.

Het aantal verkochte occasions per dealervestiging nam in het eerste kwartaal van 2021 met bijna 14 procent af. Uit de verkoopstatistieken van RDC blijkt dat dealers meer hinder ondervonden van de harde lockdown dan universele autobedrijven en de particuliere handel; de totale occasionmarkt daalde in het eerste kwartaal met 3 procent, terwijl dealers bijna 11 procent inleverden. De brutomarge per transactie verbeterde echter en lag met bijna 2.500 euro zo’n 400 euro boven het niveau van een jaar eerder.

Minder gefactureerde uren

Onderzoek van Multiscope toont aan dat de Nederlander in 2020 een derde minder kilometers gereden heeft en de effecten hiervan worden steeds meer zichtbaar in de werkplaats. Volgens de Branchebarometer nam de gemiddelde omzet in de werkplaats af met bijna 6.000 euro, oftewel 2,8 procent.

Het aantal gefactureerde uren per voltijds-monteur nam in het eerste kwartaal af met bijna 7 procent en de prognose voor heel 2021 komt daarmee op een volgens de Bovag zorgwekkend aantal van 1.187 uren; dit zou eigenlijk rond de 1.400 moeten liggen, aldus de branchevereniging. De absorptieratio -oftewel de mate waarin de omzet uit aftersales de algemene kosten dekt – daalde met ruim 4 procentpunt tot 75,1 procent.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Branchebarometer Q1: dealers blijven afhankelijk van NOW | Automotive Online

Branchebarometer Q1: dealers blijven afhankelijk van NOW

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De harde lockdown trof dealers hard. (Foto: Shutterstock)

Het dealerrendement van autodealers bedroeg over het eerste kwartaal van dit jaar 0,93 procent; dat is 0,1 procentpunt hoger dan in het eerste kwartaal vorig jaar. Zonder de NOW-regeling zou het rendement slechts 0,52 procent bedragen, zo blijkt uit de Bovag Branchebarometer. Over heel 2020 kwam het rendement zonder overheidssteun op 0,3 procent.

De vergelijking tussen dit jaar en vorig jaar is wel vertroebeld doordat eind maart vorig jaar een intelligente lockdown van kracht was, terwijl er dit jaar tot begin maart een harde lockdown gold en de showrooms op slot gingen. Deze lockdown trof dealers hard, stelt Bovag.

De omzet uit de verkoop van nieuwe auto’s lag meer dan 12 procent lager dan in Q1 2020. De omloopsnelheid van de voorraad nam af van 7,4 in Q1-2020 naar 5,5 in het eerste kwartaal van dit jaar. Het aantal stadagen nam toe van 49 naar 67. Wel verhoogden de importeurs de bonus per nieuw verkochte auto met 25 procent (concrete bedragen noemt Bovag niet) en de provisie met 40 procent.

Het aantal verkochte occasions per dealervestiging nam in het eerste kwartaal van 2021 met bijna 14 procent af. Uit de verkoopstatistieken van RDC blijkt dat dealers meer hinder ondervonden van de harde lockdown dan universele autobedrijven en de particuliere handel; de totale occasionmarkt daalde in het eerste kwartaal met 3 procent, terwijl dealers bijna 11 procent inleverden. De brutomarge per transactie verbeterde echter en lag met bijna 2.500 euro zo’n 400 euro boven het niveau van een jaar eerder.

Minder gefactureerde uren

Onderzoek van Multiscope toont aan dat de Nederlander in 2020 een derde minder kilometers gereden heeft en de effecten hiervan worden steeds meer zichtbaar in de werkplaats. Volgens de Branchebarometer nam de gemiddelde omzet in de werkplaats af met bijna 6.000 euro, oftewel 2,8 procent.

Het aantal gefactureerde uren per voltijds-monteur nam in het eerste kwartaal af met bijna 7 procent en de prognose voor heel 2021 komt daarmee op een volgens de Bovag zorgwekkend aantal van 1.187 uren; dit zou eigenlijk rond de 1.400 moeten liggen, aldus de branchevereniging. De absorptieratio -oftewel de mate waarin de omzet uit aftersales de algemene kosten dekt – daalde met ruim 4 procentpunt tot 75,1 procent.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.