Opel Nederland adviseert Ampera-berijders: Laad niet ’s nachts op

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Importeur Opel Nederland houdt een recall voor de Opel Ampera-e uit 2017, 2018 en 2019. (Foto: Opel)

Autofabrikant Stellantis voert wereldwijd een recall uit van de Opel Ampera-e. In totaal worden er ruim 9 duizend elektrische auto’s teruggeroepen, waarvan 3.373 in Nederland. De recall vindt plaats nadat General Motors vanwege het gevaar op batterijbranden een terugroepactie doorvoerde voor 69 duizend exemplaren van de Chevrolet Bolt. Dat model maakt gebruik van dezelfde batterijcel als de Ampera-e. Dat bevestigt importeur Opel Nederland aan Automotive.

Eigenaren van de elektrische auto worden door Stellantis ingelicht over de terugroepactie, zegt Jeroen Maas, pr-manager van Opel Nederland. “Ongeacht of klanten een software-update hebben ontvangen, vragen wij hen of zij de elektrische auto uit de modeljaren 2017-2018 in de Hilltop Reserve-modus willen zetten. Of de Target Charge Level-modus voor uit 2019. Hierbij is het belangrijk dat de elektrische auto in een 90 procent-laadstatus beperking wordt geplaatst”, aldus Maas. Berijders die hier niet in slagen, raadt hij aan om hun auto naar de dealer te brengen.

Tips

Ook na een update adviseert de importeur om laadstatus van de ev te beperken tot 90 procent. Recent maakte televisieprogramma Kassa een uitzending over de zorgen onder veiligheidsdeskundigen over de veiligheid van de Ampera-e.

Naast het aanpassen van de rijmodus, stelt Maas dat het verstandig is de ev elke keer na gebruik op te laden, waarbij voorkomen moet worden dat de actieradius van de batterij onder de 110 kilometer komt. Uit voorzorg maant de importeur berijders om de Ampera-e na het laden buiten te parkeren en ’s nachts niet te laden.

De batterijcel vormt al langer de achilleshiel voor de Ampera-e. Zo voerde Opel eerder al een aanpassing door tegen brandgevaar bij de Ampera.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Opel Nederland adviseert Ampera-berijders: Laad niet ’s nachts op | Automotive Online

Opel Nederland adviseert Ampera-berijders: Laad niet ’s nachts op

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Importeur Opel Nederland houdt een recall voor de Opel Ampera-e uit 2017, 2018 en 2019. (Foto: Opel)

Autofabrikant Stellantis voert wereldwijd een recall uit van de Opel Ampera-e. In totaal worden er ruim 9 duizend elektrische auto’s teruggeroepen, waarvan 3.373 in Nederland. De recall vindt plaats nadat General Motors vanwege het gevaar op batterijbranden een terugroepactie doorvoerde voor 69 duizend exemplaren van de Chevrolet Bolt. Dat model maakt gebruik van dezelfde batterijcel als de Ampera-e. Dat bevestigt importeur Opel Nederland aan Automotive.

Eigenaren van de elektrische auto worden door Stellantis ingelicht over de terugroepactie, zegt Jeroen Maas, pr-manager van Opel Nederland. “Ongeacht of klanten een software-update hebben ontvangen, vragen wij hen of zij de elektrische auto uit de modeljaren 2017-2018 in de Hilltop Reserve-modus willen zetten. Of de Target Charge Level-modus voor uit 2019. Hierbij is het belangrijk dat de elektrische auto in een 90 procent-laadstatus beperking wordt geplaatst”, aldus Maas. Berijders die hier niet in slagen, raadt hij aan om hun auto naar de dealer te brengen.

Tips

Ook na een update adviseert de importeur om laadstatus van de ev te beperken tot 90 procent. Recent maakte televisieprogramma Kassa een uitzending over de zorgen onder veiligheidsdeskundigen over de veiligheid van de Ampera-e.

Naast het aanpassen van de rijmodus, stelt Maas dat het verstandig is de ev elke keer na gebruik op te laden, waarbij voorkomen moet worden dat de actieradius van de batterij onder de 110 kilometer komt. Uit voorzorg maant de importeur berijders om de Ampera-e na het laden buiten te parkeren en ’s nachts niet te laden.

De batterijcel vormt al langer de achilleshiel voor de Ampera-e. Zo voerde Opel eerder al een aanpassing door tegen brandgevaar bij de Ampera.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.