Opel-dealers schikken met boze consumenten vanwege stoppen On Star-systeem

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Opel-dealers treffen schikking met consumenten. (Foto: Shutterstock)

Een aantal Opel-dealers heeft een schikking getroffen met consumenten die boos waren, omdat het On Star-systeem in hun auto niet meer werkte. Sinds de overname van Opel door PSA Groep zijn alle diensten van On Star per eind 2020 niet meer beschikbaar en vervangen door een nieuw systeem, Opel Mydigitalservice.

Het tv-programma Kassa besteedde aandacht aan de kwestie en meldt dat het gaat om Opels die vaak in 2018 en 2018 zijn gekocht. Het tv-programma meldt dat consumenten een schikking hebben getroffen met hun dealer; ze hebben compensatie gekregen en een onkostenvergoeding voor het indienen van de zaak bij de Geschillencommissie. Volgens Kassa zijn er drie nieuwe zaken ingediend bij de Geschillencommissie door Opel-rijders tegen hun dealers.

Bandenspanning

Onder deze consumenten zijn ook Opel-rijders die hun auto via ALD Automotive hebben geleased. Ook met één van hen is volgens Kassa, een schikkingsvoorstel en onkostenvergoeding overeengekomen. Eerder kwam via Kassa ook in het nieuws dat er zorgen zijn over de veiligheid van de accu van de Opel Ampera-e.

Via het On Star systeem konden berijders via een app de bandenspanning controleren, de benzinestand checken of de navigatie instellen. 

Vervelend

“Naar schatting gaat het om niet meer dan enkele tientallen gevallen die zich bij de dealer of bij ons hebben gemeld”, aldus Jeffrey Teggelove, secretaris van Verenigde Opel Dealers Nederland (VODN), in een reactie aan Automotive. Hoeveel dealers inmiddels een schikking hebben getroffen met klanten, wil de VODN niet zeggen. “Het is aan de individuele dealers zelf of zij met hun klanten willen schikken”, aldus Teggelove.

Volgens Lonneke van der Horst, marketingdirecteur bij ALD Automotive hebben Opel en On Star correct gehandeld. “Het stopzetten is in 2018 ruim voor de beëindigingsdatum en de overeengekomen opzegtermijn aangekondigd. Ook is in de gebruikersvoorwaarden vastgelegd dat het geen gegeven was dat de diensten oneindig zouden worden aangeboden. Juridisch gezien heeft Opel hiermee aan haar verplichtingen voldaan. Maar vanuit klantbeleving is het natuurlijk ontzettend verveld voor de gebruiker. Er zijn verder geen klachten bij ons bekend”, meldt Van der Horst in een reactie aan Automotive.

Opel Nederland laat in een reactie aan Kassa weten dat ze op het standpunt staan dat er geen compensatie plaatsvindt. “Wij zijn niet geïnformeerd over of formeel betrokken bij specifieke schikkingen tussen Opel-dealers en klanten. Daarnaast zijn we wel op de hoogte van de intentie van ALD Automotive om een gebaar van goede wil te maken richting een van haar klanten. De dealers van Opel zijn onafhankelijke distributeurs en het staat hen uiteraard vrij om overeenkomsten met klanten af te sluiten, zonder dat Opel Nederland hierbij betrokken is.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Opel-dealers schikken met boze consumenten vanwege stoppen On Star-systeem | Automotive Online

Opel-dealers schikken met boze consumenten vanwege stoppen On Star-systeem

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Opel-dealers treffen schikking met consumenten. (Foto: Shutterstock)

Een aantal Opel-dealers heeft een schikking getroffen met consumenten die boos waren, omdat het On Star-systeem in hun auto niet meer werkte. Sinds de overname van Opel door PSA Groep zijn alle diensten van On Star per eind 2020 niet meer beschikbaar en vervangen door een nieuw systeem, Opel Mydigitalservice.

Het tv-programma Kassa besteedde aandacht aan de kwestie en meldt dat het gaat om Opels die vaak in 2018 en 2018 zijn gekocht. Het tv-programma meldt dat consumenten een schikking hebben getroffen met hun dealer; ze hebben compensatie gekregen en een onkostenvergoeding voor het indienen van de zaak bij de Geschillencommissie. Volgens Kassa zijn er drie nieuwe zaken ingediend bij de Geschillencommissie door Opel-rijders tegen hun dealers.

Bandenspanning

Onder deze consumenten zijn ook Opel-rijders die hun auto via ALD Automotive hebben geleased. Ook met één van hen is volgens Kassa, een schikkingsvoorstel en onkostenvergoeding overeengekomen. Eerder kwam via Kassa ook in het nieuws dat er zorgen zijn over de veiligheid van de accu van de Opel Ampera-e.

Via het On Star systeem konden berijders via een app de bandenspanning controleren, de benzinestand checken of de navigatie instellen. 

Vervelend

“Naar schatting gaat het om niet meer dan enkele tientallen gevallen die zich bij de dealer of bij ons hebben gemeld”, aldus Jeffrey Teggelove, secretaris van Verenigde Opel Dealers Nederland (VODN), in een reactie aan Automotive. Hoeveel dealers inmiddels een schikking hebben getroffen met klanten, wil de VODN niet zeggen. “Het is aan de individuele dealers zelf of zij met hun klanten willen schikken”, aldus Teggelove.

Volgens Lonneke van der Horst, marketingdirecteur bij ALD Automotive hebben Opel en On Star correct gehandeld. “Het stopzetten is in 2018 ruim voor de beëindigingsdatum en de overeengekomen opzegtermijn aangekondigd. Ook is in de gebruikersvoorwaarden vastgelegd dat het geen gegeven was dat de diensten oneindig zouden worden aangeboden. Juridisch gezien heeft Opel hiermee aan haar verplichtingen voldaan. Maar vanuit klantbeleving is het natuurlijk ontzettend verveld voor de gebruiker. Er zijn verder geen klachten bij ons bekend”, meldt Van der Horst in een reactie aan Automotive.

Opel Nederland laat in een reactie aan Kassa weten dat ze op het standpunt staan dat er geen compensatie plaatsvindt. “Wij zijn niet geïnformeerd over of formeel betrokken bij specifieke schikkingen tussen Opel-dealers en klanten. Daarnaast zijn we wel op de hoogte van de intentie van ALD Automotive om een gebaar van goede wil te maken richting een van haar klanten. De dealers van Opel zijn onafhankelijke distributeurs en het staat hen uiteraard vrij om overeenkomsten met klanten af te sluiten, zonder dat Opel Nederland hierbij betrokken is.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.