Dealerrendement boven de 1 procent, zorgen over beschikbaarheid van auto’s

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In het eerste halfjaar van 2021 is het gemiddelde nettoresultaat per dealervestiging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met bijna een vol procentpunt verbeterd, tot ruim 1,2 procent. Dat blijkt uit de Bovag Branchebarometer. Zonder de NOW-steun komt het rendement uit op 0,77 procent.

De verkoopomzet steeg en ook de aftersalesomzet kwam hoger uit. Er werden per vestiging evenveel nieuwe auto’s verkocht (106) als in het eerste halfjaar van 2020, maar deze waren gemiddeld wel 11 procent wel duurder. De occasionverkoop steeg van 160 naar 170 stuks. De magazijnomzet nam met 6,5 procent toe en de werkplaatsomzet met 2,6 procent.

Beschikbaarheid

Er zijn wel zorgen voor de rest van het jaar. Er worden bij de nieuw- en de occasionverkoop spanningen voorzien door onvoldoende beschikbaarheid, onder andere als gevolg van de wereldwijde tekorten aan computerchips. En als gevolg van de lagere kilometrages als gevolg van thuiswerken en het interne werk wordt minder als de nieuwverkoop blijft stagneren.

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, blijft benadrukken dat er nog veel optimalisatie mogelijk is. “Het afgelopen jaar hebben we met ondersteuning van Oomt 18 willekeurige dealers van groot tot klein laten coachen door Innovam om de processen in de werkplaats te verbeteren. Bij een meerderheid van de dealers die deelnam aan deze pilot is het gerealiseerd uurloon en de omzet per doorgang met meer dan 10 procent verbeterd. Richting de medewerkers bleek uiteindelijk dat vreemde ogen niet alleen ‘dwingen’, maar dat de werkzaamheden voor iedereen ook veel prettiger worden door meer en beter samen te werken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealerrendement boven de 1 procent, zorgen over beschikbaarheid van auto’s | Automotive Online

Dealerrendement boven de 1 procent, zorgen over beschikbaarheid van auto’s

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In het eerste halfjaar van 2021 is het gemiddelde nettoresultaat per dealervestiging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met bijna een vol procentpunt verbeterd, tot ruim 1,2 procent. Dat blijkt uit de Bovag Branchebarometer. Zonder de NOW-steun komt het rendement uit op 0,77 procent.

De verkoopomzet steeg en ook de aftersalesomzet kwam hoger uit. Er werden per vestiging evenveel nieuwe auto’s verkocht (106) als in het eerste halfjaar van 2020, maar deze waren gemiddeld wel 11 procent wel duurder. De occasionverkoop steeg van 160 naar 170 stuks. De magazijnomzet nam met 6,5 procent toe en de werkplaatsomzet met 2,6 procent.

Beschikbaarheid

Er zijn wel zorgen voor de rest van het jaar. Er worden bij de nieuw- en de occasionverkoop spanningen voorzien door onvoldoende beschikbaarheid, onder andere als gevolg van de wereldwijde tekorten aan computerchips. En als gevolg van de lagere kilometrages als gevolg van thuiswerken en het interne werk wordt minder als de nieuwverkoop blijft stagneren.

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, blijft benadrukken dat er nog veel optimalisatie mogelijk is. “Het afgelopen jaar hebben we met ondersteuning van Oomt 18 willekeurige dealers van groot tot klein laten coachen door Innovam om de processen in de werkplaats te verbeteren. Bij een meerderheid van de dealers die deelnam aan deze pilot is het gerealiseerd uurloon en de omzet per doorgang met meer dan 10 procent verbeterd. Richting de medewerkers bleek uiteindelijk dat vreemde ogen niet alleen ‘dwingen’, maar dat de werkzaamheden voor iedereen ook veel prettiger worden door meer en beter samen te werken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.