‘VW pleit voor samenwerking bij ontwikkeling software’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Software wordt voor autofabrikanten de winstmaker van de toekomst (foto: Shutterstock)

Volkswagen wil graag samenwerken met andere autofabrikanten en technologiebedrijven om de schaal en snelheid van softwareontwikkeling te vergroten. Dit zei Volkswagen-ceo Herbert Diess tegen financieel persbureau Bloomberg. Volkswagen verdubbelde zelf de geplande uitgaven aan de ontwikkeling van software voor de komende vijf jaar tot 26,6 miljard euro.

Na de elektrificatie zullen auto’s steeds meer autonoom rijdend worden, zo is de verwachting. Parallel aan die ontwikkeling zullen fabrikanten steeds meer op abonnementen gebaseerde diensten gaan aanbieden. Volgens adviesbureau Capgemini zal tegen 2030 meer dan 20 procent van de inkomsten van autofabrikanten afkomstig zijn uit software. Het gaat dan om Saas, Software as a service. Diverse opties, zoals automatisch inparkeren of het autonoom rijden op de snelweg, kunnen dan tegen een maandelijks tarief worden bijgekocht.

Delen 

De kosten van de ontwikkelingen zijn echter groot en Diess is bang dat bedrijven, zoals Google en Apple er anders met de bal vandoor gaan. “Autosoftware is het laatste domein waarin Europa nog een kans heeft om een ​​sterke positie op te bouwen en te concurreren met de VS en China”, vertelde Diess.

Met de oproep tot samenwerking mikt Diess op schaalvoordelen. Hij is niet de eerste die oproept tot samenwerking. Vorige week zei Oliver Zipse, ceo van BMW, volgens Bloomberg ook al dat autofabrikanten de kosten voor basissoftware zouden moeten delen, omdat ze niet veel verschillen van merk tot merk.

‘VW pleit voor samenwerking bij ontwikkeling software’ | Automotive Online

‘VW pleit voor samenwerking bij ontwikkeling software’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Software wordt voor autofabrikanten de winstmaker van de toekomst (foto: Shutterstock)

Volkswagen wil graag samenwerken met andere autofabrikanten en technologiebedrijven om de schaal en snelheid van softwareontwikkeling te vergroten. Dit zei Volkswagen-ceo Herbert Diess tegen financieel persbureau Bloomberg. Volkswagen verdubbelde zelf de geplande uitgaven aan de ontwikkeling van software voor de komende vijf jaar tot 26,6 miljard euro.

Na de elektrificatie zullen auto’s steeds meer autonoom rijdend worden, zo is de verwachting. Parallel aan die ontwikkeling zullen fabrikanten steeds meer op abonnementen gebaseerde diensten gaan aanbieden. Volgens adviesbureau Capgemini zal tegen 2030 meer dan 20 procent van de inkomsten van autofabrikanten afkomstig zijn uit software. Het gaat dan om Saas, Software as a service. Diverse opties, zoals automatisch inparkeren of het autonoom rijden op de snelweg, kunnen dan tegen een maandelijks tarief worden bijgekocht.

Delen 

De kosten van de ontwikkelingen zijn echter groot en Diess is bang dat bedrijven, zoals Google en Apple er anders met de bal vandoor gaan. “Autosoftware is het laatste domein waarin Europa nog een kans heeft om een ​​sterke positie op te bouwen en te concurreren met de VS en China”, vertelde Diess.

Met de oproep tot samenwerking mikt Diess op schaalvoordelen. Hij is niet de eerste die oproept tot samenwerking. Vorige week zei Oliver Zipse, ceo van BMW, volgens Bloomberg ook al dat autofabrikanten de kosten voor basissoftware zouden moeten delen, omdat ze niet veel verschillen van merk tot merk.