‘Start-up Canoo heroverweegt productieorder bij VDL Nedcar’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Start-up Canoo past zijn productieorder aan bij VDL Nedcar. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Canoo, de Amerikaanse producent van elektrische busjes, heroverweegt zijn productieorder bij VDL Nedcar in Born. Dat meldt dagblad De Limburger. De start-up wil de zogenoemde Lifestyle Vehicle nu tijdens de opstartfase in de Verenigde Staten laten maken in plaats van in Nederland.

Tony Aquila, ceo van Canoo, zou de voorkeur geven aan productie in een eigen fabriek boven een externe productieorder. De topman voert de coronapandemie, belastingen en beleveringsproblemen op als redenen om de order te heroverwegen. De Amerikaanse start-up wil in gesprek gaan met VDL Nedcar om de productieorder te wijzigen.

Back-up

Aanvankelijk was het volgens Aquila de bedoeling om VDL Nedcar in te zetten bij de opstart van de productie van de lifestyle vehicles. “Voor de opstartfase en daarna de industrialisatie- en productiefase was Nedcar op dat moment de beste optie. Maar het bedrijf zou ook dienen als back-up tot wij de zaken in de Verenigde Staten op orde zouden hebben. Nu dat is gebeurd is Nedcar vooral belangrijk voor de Europese expansie”, zegt de topman tegen De Limburger waarmee hij bedoelt dat de back-up rol van de Nederlandse fabrikant in principe vervalt.

De Nederlandse fabrikant zou in het vierde kwartaal van 2022 starten met de productie van het model Lifestyle Vehicle , dat tegelijkertijd het eerste model is dat de Amerikaanse start-up in productie brengt. Voor 2022 stond er in Born een productie van duizend voertuigen gepland, waarna het volume in 2023 opgeschroefd zou worden naar 15 duizend stuks.

Het gedeeltelijk intrekken van de productieorder is dit jaar niet de eerste tegenvaller voor de Nederlandse fabrikant. Zo was het bedrijf slachtoffer van een cyberaanval en moest het zijn productie al enkele malen stilleggen wegens chiptekorten. Het bedrijf is hard op zoek naar nieuwe opdrachtgevers, omdat de productie van de Mini Clubman voor BMW eind volgend jaar stopt. 

Miel Timmers, woordvoerder van VDL Groep, kan “vanwege een plicht tot vertrouwelijkheid” niet reageren op de ontwikkelingen bij Canoo.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

‘Start-up Canoo heroverweegt productieorder bij VDL Nedcar’ | Automotive Online

‘Start-up Canoo heroverweegt productieorder bij VDL Nedcar’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Start-up Canoo past zijn productieorder aan bij VDL Nedcar. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Canoo, de Amerikaanse producent van elektrische busjes, heroverweegt zijn productieorder bij VDL Nedcar in Born. Dat meldt dagblad De Limburger. De start-up wil de zogenoemde Lifestyle Vehicle nu tijdens de opstartfase in de Verenigde Staten laten maken in plaats van in Nederland.

Tony Aquila, ceo van Canoo, zou de voorkeur geven aan productie in een eigen fabriek boven een externe productieorder. De topman voert de coronapandemie, belastingen en beleveringsproblemen op als redenen om de order te heroverwegen. De Amerikaanse start-up wil in gesprek gaan met VDL Nedcar om de productieorder te wijzigen.

Back-up

Aanvankelijk was het volgens Aquila de bedoeling om VDL Nedcar in te zetten bij de opstart van de productie van de lifestyle vehicles. “Voor de opstartfase en daarna de industrialisatie- en productiefase was Nedcar op dat moment de beste optie. Maar het bedrijf zou ook dienen als back-up tot wij de zaken in de Verenigde Staten op orde zouden hebben. Nu dat is gebeurd is Nedcar vooral belangrijk voor de Europese expansie”, zegt de topman tegen De Limburger waarmee hij bedoelt dat de back-up rol van de Nederlandse fabrikant in principe vervalt.

De Nederlandse fabrikant zou in het vierde kwartaal van 2022 starten met de productie van het model Lifestyle Vehicle , dat tegelijkertijd het eerste model is dat de Amerikaanse start-up in productie brengt. Voor 2022 stond er in Born een productie van duizend voertuigen gepland, waarna het volume in 2023 opgeschroefd zou worden naar 15 duizend stuks.

Het gedeeltelijk intrekken van de productieorder is dit jaar niet de eerste tegenvaller voor de Nederlandse fabrikant. Zo was het bedrijf slachtoffer van een cyberaanval en moest het zijn productie al enkele malen stilleggen wegens chiptekorten. Het bedrijf is hard op zoek naar nieuwe opdrachtgevers, omdat de productie van de Mini Clubman voor BMW eind volgend jaar stopt. 

Miel Timmers, woordvoerder van VDL Groep, kan “vanwege een plicht tot vertrouwelijkheid” niet reageren op de ontwikkelingen bij Canoo.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.