Laat Volkswagen-importeur Pon de eer aan Kia?

Achtergrond | Ongekend spannende nek-aan-nekrace tussen Kia en Volkswagen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Met de finish in zicht neemt de spanning toe. (Foto: Shutterstock)

Kia staat op het punt om Volkswagen te onttronen als meest verkochte merk van Nederland. Met nog twee dagen te gaan staat Kia 750 registraties voor op Volkswagen en laten Volkswagen-dealers doorschemeren geen eindejaarspush van importeur Pon te verwachten, die puur als doel heeft Kia voor te blijven. Maar spannend zal het worden en Pon heeft nog een paar sterke troeven achter de hand, mocht de directie van het concern alsnog besluiten toch de grootste te willen blijven.

Als beide merken alleen het noodzakelijke doen, dan eindigt Kia met een hele nipte voorsprong van enkele tientallen auto’s

Als Kia Volkswagen voorblijft dan levert het Koreaanse merk een unieke prestatie. In de afgelopen 5 decennia was het eerst Opel (37 jaar) en daarna Volkswagen (16 jaar) dat de verkoopranglijst aanvoerde. Niet alleen zou het voor het eerst een niet-Europees merk zijn dat de jaarranglijst aanvoert, het zou ook nog eens de eerste keer zijn dat het Koreaanse merk in Europa (en waarschijnlijk sowieso ergens ter wereld) het meest verkochte merk wordt.

Nipte voorsprong

De stand van zaken is op 29 december als volgt. Kia staat 750 registraties voor op Volkswagen (29.498 om 28.748), blijkt uit data van RDC. Maar Pon heeft veel meer Open inschrijvingen (voorheen deel 1A genoemd) dan Kia, 3.157 om 411. Op het moment dat deel 1B (het kenteken) wordt aangevraagd, dan is er sprake van een registratie en de verkoopranglijst wordt bepaald op basis van registraties. Deel 1A is een administratieve noodzakelijkheid waarbij het kenteken wordt aangevraagd. Voor onder meer de hoogte van de bijtelling is deel 1B (de tenaamstelling) leidend.

Dealers geven aan nog geen signalen opgevangen te hebben dat Pon auto’s gaat registreren puur om het aantal registraties te verhogen; het economische belang is (vooralsnog) leidend. Alleen voor auto’s die echt geregistreerd moeten worden, wordt deel 1B aangevraagd. Dat geldt dus voor alle ID-modellen en enkele e-Up’s, daarvan gaat de bijtelling komend jaar omhoog. In totaal zijn dat bijna 600 auto’s. Ook melden de dealers dat alle Polo’s met een deel 1A dit jaar geregistreerd moeten worden, als gevolg van afspraken tussen Pon en de Seat-fabriek in Spanje. In totaal gaat dat om circa 500 Polo’s.

Opgeteld zal Volkswagen dus nog 1.100 van de 3.175 auto’s die al een deel 1A hebben nog registreren. Kia heeft op zijn beurt ongeveer 370 Niro’s en EV6’s op een deel 1A die dit jaar nog geregistreerd zullen worden.

Als beide merken het hierbij houden, dan eindigt Kia met een hele nipte voorsprong van enkele tientallen auto’s. Maar beide merken kunnen deze week nog delen 1B aanvragen, mits ze auto’s naar Nederland weten te halen.

Afwachten

Kia Nederland-directeur Léan Verstoep meldt aan Automotive rustig af te wachten hoe de komende dagen verlopen. In het verleden hebben Opel en een enkele keer Volkswagen door middel van een last minute push de concurrentie achter zich gelaten. Een grote VW-dealer meldt echter Verstoep al gefeliciteerd te hebben. Aan Automotive melden andere VW-dealers eveneens dat ze niet verwachten dat importeur alsnog druk gaat uitoefenen om 1B’s aan te vragen, los van de ID-modellen en Polo’s.

De grote vraag is of ze bij Pon de verleiding kunnen weerstaan om toch nog last-minute een paar honderd extra 1B’s aan te vragen, puur om Kia voor te blijven.

Eenmalige situatie

Een rondvraag bij Pon-dealers leert dat er momenteel zo rond de 15 duizend Volkswagen in backorder staan, de hoogste orderstand ooit. Dat is een rechtstreeks gevolg van het chiptekort. Het totaal aantal registraties ligt tot en met 28 december op 310 duizend, een min van 10 procent. Dankzij het chiptekort kan Kia dit jaar de koppositie overnemen; het Koreaanse merk is veel beter in staat geweest om aan de vraag te kunnen voldoen. In de afgelopen 23 jaar groeide het merk uit van het lelijke eendje tot een succesverhaal dat zijn weerga nauwelijks kent en is nu het enige merk is dat Volkswagen überhaupt kan uitdagen.

Volgend jaar denkt men bij Pon dan ook weer veruit het grootste merk van Nederland te worden, mits er geen (nieuwe) onvoorziene omstandigheden optreden en er nieuwe verstoringen in de productieprocessen zijn. De Volkswagen-dealers laten overigens aan Automotive weten prima te kunnen leven met een (eenmalige) nummer twee positie. Niet alleen zou een extra push geld kosten, ook gunnen ze Kia de titel en Verstoep de eeuwige roem die hem ten deel zal vallen.

Puur administratief

Maar het Kia-netwerk zal nog een paar dagen in spanning moeten wachten. Alle Volkswagens waarvoor een 1A is aangevraagd, staan al bij dealer of importeur. Het aanvragen van 1B is derhalve puur een administratieve handeling. Gezien de eindejaarsdrukte kan Pon tot eind vrijdagochtend besluiten alsnog een registratiesprint inzetten. Als het dat doet, is Volkswagen voor de zeventiende keer op rij de grootste van Nederland. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Achtergrond | Ongekend spannende nek-aan-nekrace tussen Kia en Volkswagen | Automotive Online
Laat Volkswagen-importeur Pon de eer aan Kia?

Achtergrond | Ongekend spannende nek-aan-nekrace tussen Kia en Volkswagen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Met de finish in zicht neemt de spanning toe. (Foto: Shutterstock)

Kia staat op het punt om Volkswagen te onttronen als meest verkochte merk van Nederland. Met nog twee dagen te gaan staat Kia 750 registraties voor op Volkswagen en laten Volkswagen-dealers doorschemeren geen eindejaarspush van importeur Pon te verwachten, die puur als doel heeft Kia voor te blijven. Maar spannend zal het worden en Pon heeft nog een paar sterke troeven achter de hand, mocht de directie van het concern alsnog besluiten toch de grootste te willen blijven.

Als beide merken alleen het noodzakelijke doen, dan eindigt Kia met een hele nipte voorsprong van enkele tientallen auto’s

Als Kia Volkswagen voorblijft dan levert het Koreaanse merk een unieke prestatie. In de afgelopen 5 decennia was het eerst Opel (37 jaar) en daarna Volkswagen (16 jaar) dat de verkoopranglijst aanvoerde. Niet alleen zou het voor het eerst een niet-Europees merk zijn dat de jaarranglijst aanvoert, het zou ook nog eens de eerste keer zijn dat het Koreaanse merk in Europa (en waarschijnlijk sowieso ergens ter wereld) het meest verkochte merk wordt.

Nipte voorsprong

De stand van zaken is op 29 december als volgt. Kia staat 750 registraties voor op Volkswagen (29.498 om 28.748), blijkt uit data van RDC. Maar Pon heeft veel meer Open inschrijvingen (voorheen deel 1A genoemd) dan Kia, 3.157 om 411. Op het moment dat deel 1B (het kenteken) wordt aangevraagd, dan is er sprake van een registratie en de verkoopranglijst wordt bepaald op basis van registraties. Deel 1A is een administratieve noodzakelijkheid waarbij het kenteken wordt aangevraagd. Voor onder meer de hoogte van de bijtelling is deel 1B (de tenaamstelling) leidend.

Dealers geven aan nog geen signalen opgevangen te hebben dat Pon auto’s gaat registreren puur om het aantal registraties te verhogen; het economische belang is (vooralsnog) leidend. Alleen voor auto’s die echt geregistreerd moeten worden, wordt deel 1B aangevraagd. Dat geldt dus voor alle ID-modellen en enkele e-Up’s, daarvan gaat de bijtelling komend jaar omhoog. In totaal zijn dat bijna 600 auto’s. Ook melden de dealers dat alle Polo’s met een deel 1A dit jaar geregistreerd moeten worden, als gevolg van afspraken tussen Pon en de Seat-fabriek in Spanje. In totaal gaat dat om circa 500 Polo’s.

Opgeteld zal Volkswagen dus nog 1.100 van de 3.175 auto’s die al een deel 1A hebben nog registreren. Kia heeft op zijn beurt ongeveer 370 Niro’s en EV6’s op een deel 1A die dit jaar nog geregistreerd zullen worden.

Als beide merken het hierbij houden, dan eindigt Kia met een hele nipte voorsprong van enkele tientallen auto’s. Maar beide merken kunnen deze week nog delen 1B aanvragen, mits ze auto’s naar Nederland weten te halen.

Afwachten

Kia Nederland-directeur Léan Verstoep meldt aan Automotive rustig af te wachten hoe de komende dagen verlopen. In het verleden hebben Opel en een enkele keer Volkswagen door middel van een last minute push de concurrentie achter zich gelaten. Een grote VW-dealer meldt echter Verstoep al gefeliciteerd te hebben. Aan Automotive melden andere VW-dealers eveneens dat ze niet verwachten dat importeur alsnog druk gaat uitoefenen om 1B’s aan te vragen, los van de ID-modellen en Polo’s.

De grote vraag is of ze bij Pon de verleiding kunnen weerstaan om toch nog last-minute een paar honderd extra 1B’s aan te vragen, puur om Kia voor te blijven.

Eenmalige situatie

Een rondvraag bij Pon-dealers leert dat er momenteel zo rond de 15 duizend Volkswagen in backorder staan, de hoogste orderstand ooit. Dat is een rechtstreeks gevolg van het chiptekort. Het totaal aantal registraties ligt tot en met 28 december op 310 duizend, een min van 10 procent. Dankzij het chiptekort kan Kia dit jaar de koppositie overnemen; het Koreaanse merk is veel beter in staat geweest om aan de vraag te kunnen voldoen. In de afgelopen 23 jaar groeide het merk uit van het lelijke eendje tot een succesverhaal dat zijn weerga nauwelijks kent en is nu het enige merk is dat Volkswagen überhaupt kan uitdagen.

Volgend jaar denkt men bij Pon dan ook weer veruit het grootste merk van Nederland te worden, mits er geen (nieuwe) onvoorziene omstandigheden optreden en er nieuwe verstoringen in de productieprocessen zijn. De Volkswagen-dealers laten overigens aan Automotive weten prima te kunnen leven met een (eenmalige) nummer twee positie. Niet alleen zou een extra push geld kosten, ook gunnen ze Kia de titel en Verstoep de eeuwige roem die hem ten deel zal vallen.

Puur administratief

Maar het Kia-netwerk zal nog een paar dagen in spanning moeten wachten. Alle Volkswagens waarvoor een 1A is aangevraagd, staan al bij dealer of importeur. Het aanvragen van 1B is derhalve puur een administratieve handeling. Gezien de eindejaarsdrukte kan Pon tot eind vrijdagochtend besluiten alsnog een registratiesprint inzetten. Als het dat doet, is Volkswagen voor de zeventiende keer op rij de grootste van Nederland. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.