Verkoopranglijst: Kia op matchpoint

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De finish komt in zicht. (Foto: Shutterstock)

Kia staat met nog één dag te gaan 273 registraties voor op Volkswagen. Dat blijkt uit gegevens van RDC. Kia noteert in totaal 29.806 registraties tegen 29.533 voor Volkswagen. Maandag was het verschil nog duizend in het voordeel van Kia.   

Volkswagen-importeur Pon heeft nog wel de mogelijkheid om Kia vandaag voorbij te gaan; het aantal Open inschrijvingen (Deel 1A) is bij Volkswagen aanzienlijk hoger dan bij Kia, 4.307 om 1.865. Het aanvragen van het kenteken (Deel 1B) is in principe slechts een formaliteit, maar is wel kostbaar en voor veel ‘1A-auto’s’ is al een klant en die willen een januari-kenteken. 

Geen push

Volkswagen-dealers lieten eerder al doorschemeren dat ze daarom niet verwachten dat Pon een eindejaarspush zal inzetten puur met als doel om Kia voor te blijven. Alleen alle elektrische auto’s en Polo’s zouden sowieso nog een gekentekend worden (Deel 1B). De dealers geven daarnaast aan het prima te vinden als Kia de titel een jaartje ‘leent’ van Volkswagen. Dankzij ruim 15 duizend backorders denkt de VW-organisatie volgend jaar weer ruimschoots aan kop te zullen gaan. 

Bij Kia zijn gisteren 1.700 delen 1A aangevraagd, daar zitten nog maar enkele EV’s tussen. Die zullen vanwege de stijging van de bijtelling sowieso geregistreerd worden. Volkswagen heeft deze week eveneens het merendeel van de ID-modellen al op kenteken gezet. 

Voor Kia zou het de eerste keer zijn dat ze in Europa de nummer één positie weten te claimen (en waarschijnlijk zelfs de eerste keer ergens ter wereld). In Nederland is de nummer één positie al 53 jaar in handen van Opel en Volkswagen. 

Dealers

Dealers van beide merken laten aan Automotive weten dat zij niet nog grote hoeveelheden auto’s gaan (of hoeven te) kentekenen vandaag. Bij beide merken zullen dealers opgeteld nog enkele honderden delen 1B aanvragen. Het verschil zal dus gemaakt worden door de importeurs zelf, die ook kentekens kunnen aanvragen.

Ook de strijd om plek 4 is spannend. Toyota lijkt dit jaar af te sluiten op de derde plek, het staat met bijna 23 duizend registraties ver genoeg voor op Skoda (20.107) en Peugeot (20.009). Peugeot heeft wel duizend delen 1A meer aangevraagd dan Skoda. 

En, concluderen dealers, dan lijkt er een klein voordeel te zijn voor Kia. Voor veel Deel 1A-auto’s van Volkswagen is al een eindgebruiker. En die wil een 2022-auto, geen 2021-auto. Los daarvan zouden VW-dealers het onbegrijpelijk vinden als er al dure modellen als de Golf en T-Roc waarvoor nog geen klant is toch al op kenteken gezet worden, puur om Kia voor te blijven. Dat zou – zelfs met deze schaarste – de waarde van de auto’s geen goed doen. 

Achter de hand

Kia heeft minder al verkochte auto’s in de batch auto’s met een Deel 1A, dus de importeur kan die probleemloos registeren. Zeker voor de 500 Picanto’s levert dat geen problemen of hoge kosten op, daar is in de markt voldoende vraag naar. Toch stelt de importeur – die gisteren 1.700 delen 1A aanvroeg, in een reactie geen auto’s te gaan registreren puur met het oog op de verkoopranglijst.

Wat dealers van beide merken niet weten is of de importeurs nog meer Up’jes of Picanto’s achter de hand hebben. In theorie kunnen die vandaag zowel een 1A als 1B krijgen, mits ze in Nederland zijn. Volkswagen-dealers stellen dat ze zich dat haast niet voor kunnen stellen, gezien de grote leveringsproblemen bij de fabrikant. En ook bij Kia zijn de voorraden grotendeels op, maar er lijkt de Europese Kia-organisatie alles aan gelegen deze unieke kans te verzilveren.

Terugwerkende kracht

Al met al lijkt Kia op dit moment derhalve Volkswagen nipt voor te blijven. Maar de champagne zal in Breukelen (en wellicht zelfs in Seoul) pas ontkurkt worden als morgen de definitieve cijfers er liggen. 

Alhoewel echt ‘definitief’ zijn de cijfers ook morgen nog niet. De auto’s die vanavond worden geregistreerd, worden door de RDC pas op 2 januari verwerkt. De registratietotalen die morgenochtend gedeeld worden, zijn de registraties tot en met eind deze middag. Mocht bij een van de importeurs besloten worden ook vanavond nog auto’s te kenteken, dan is dat pas op 2 januari zichtbaar en deze cijfers worden dan met terugwerkende kracht meegerekend op de juiste datum, dus 31 december. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Verkoopranglijst: Kia op matchpoint | Automotive Online

Verkoopranglijst: Kia op matchpoint

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De finish komt in zicht. (Foto: Shutterstock)

Kia staat met nog één dag te gaan 273 registraties voor op Volkswagen. Dat blijkt uit gegevens van RDC. Kia noteert in totaal 29.806 registraties tegen 29.533 voor Volkswagen. Maandag was het verschil nog duizend in het voordeel van Kia.   

Volkswagen-importeur Pon heeft nog wel de mogelijkheid om Kia vandaag voorbij te gaan; het aantal Open inschrijvingen (Deel 1A) is bij Volkswagen aanzienlijk hoger dan bij Kia, 4.307 om 1.865. Het aanvragen van het kenteken (Deel 1B) is in principe slechts een formaliteit, maar is wel kostbaar en voor veel ‘1A-auto’s’ is al een klant en die willen een januari-kenteken. 

Geen push

Volkswagen-dealers lieten eerder al doorschemeren dat ze daarom niet verwachten dat Pon een eindejaarspush zal inzetten puur met als doel om Kia voor te blijven. Alleen alle elektrische auto’s en Polo’s zouden sowieso nog een gekentekend worden (Deel 1B). De dealers geven daarnaast aan het prima te vinden als Kia de titel een jaartje ‘leent’ van Volkswagen. Dankzij ruim 15 duizend backorders denkt de VW-organisatie volgend jaar weer ruimschoots aan kop te zullen gaan. 

Bij Kia zijn gisteren 1.700 delen 1A aangevraagd, daar zitten nog maar enkele EV’s tussen. Die zullen vanwege de stijging van de bijtelling sowieso geregistreerd worden. Volkswagen heeft deze week eveneens het merendeel van de ID-modellen al op kenteken gezet. 

Voor Kia zou het de eerste keer zijn dat ze in Europa de nummer één positie weten te claimen (en waarschijnlijk zelfs de eerste keer ergens ter wereld). In Nederland is de nummer één positie al 53 jaar in handen van Opel en Volkswagen. 

Dealers

Dealers van beide merken laten aan Automotive weten dat zij niet nog grote hoeveelheden auto’s gaan (of hoeven te) kentekenen vandaag. Bij beide merken zullen dealers opgeteld nog enkele honderden delen 1B aanvragen. Het verschil zal dus gemaakt worden door de importeurs zelf, die ook kentekens kunnen aanvragen.

Ook de strijd om plek 4 is spannend. Toyota lijkt dit jaar af te sluiten op de derde plek, het staat met bijna 23 duizend registraties ver genoeg voor op Skoda (20.107) en Peugeot (20.009). Peugeot heeft wel duizend delen 1A meer aangevraagd dan Skoda. 

En, concluderen dealers, dan lijkt er een klein voordeel te zijn voor Kia. Voor veel Deel 1A-auto’s van Volkswagen is al een eindgebruiker. En die wil een 2022-auto, geen 2021-auto. Los daarvan zouden VW-dealers het onbegrijpelijk vinden als er al dure modellen als de Golf en T-Roc waarvoor nog geen klant is toch al op kenteken gezet worden, puur om Kia voor te blijven. Dat zou – zelfs met deze schaarste – de waarde van de auto’s geen goed doen. 

Achter de hand

Kia heeft minder al verkochte auto’s in de batch auto’s met een Deel 1A, dus de importeur kan die probleemloos registeren. Zeker voor de 500 Picanto’s levert dat geen problemen of hoge kosten op, daar is in de markt voldoende vraag naar. Toch stelt de importeur – die gisteren 1.700 delen 1A aanvroeg, in een reactie geen auto’s te gaan registreren puur met het oog op de verkoopranglijst.

Wat dealers van beide merken niet weten is of de importeurs nog meer Up’jes of Picanto’s achter de hand hebben. In theorie kunnen die vandaag zowel een 1A als 1B krijgen, mits ze in Nederland zijn. Volkswagen-dealers stellen dat ze zich dat haast niet voor kunnen stellen, gezien de grote leveringsproblemen bij de fabrikant. En ook bij Kia zijn de voorraden grotendeels op, maar er lijkt de Europese Kia-organisatie alles aan gelegen deze unieke kans te verzilveren.

Terugwerkende kracht

Al met al lijkt Kia op dit moment derhalve Volkswagen nipt voor te blijven. Maar de champagne zal in Breukelen (en wellicht zelfs in Seoul) pas ontkurkt worden als morgen de definitieve cijfers er liggen. 

Alhoewel echt ‘definitief’ zijn de cijfers ook morgen nog niet. De auto’s die vanavond worden geregistreerd, worden door de RDC pas op 2 januari verwerkt. De registratietotalen die morgenochtend gedeeld worden, zijn de registraties tot en met eind deze middag. Mocht bij een van de importeurs besloten worden ook vanavond nog auto’s te kenteken, dan is dat pas op 2 januari zichtbaar en deze cijfers worden dan met terugwerkende kracht meegerekend op de juiste datum, dus 31 december. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.