Pon ziet gouden toekomst

Op Bezoek | Grote verwachtingen voor elektrische bedrijfswagens

Op Bezoek • Tijdens de introductie van de Volkswagen ID. Buzz bij Pon in Amsterdam ging het natuurlijk over de schets die oprichter Ben Pon 75 jaar geleden op papier zette en waar de iconische bus uit voortkwam. Maar meer nog ging het over de verwachtingen in het segment waar elektrificatie nog achterblijft: bedrijfswagens.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Pon heeft hoge verwachtingen van de ID. Buzz. (Foto: Volkswagen)

Hét buzz-woord van de avond waarop Volkswagen zijn eerste échte EV-besteller presenteerde was – uiteraard – ’toekomst’.  Zo vertelde Willem Trip, senior vicepresident van Pon Automotive, dat ze bij zowel Volkswagen als Pon “nu echt gas geven op elektrisch. Op dit moment gaat het aantal orders voor elektrische auto’s al naar de veertig procent marktaandeel. Bij bestelwagens moet de ID. Buzz nu ook voor een versnelling zorgen. We willen dat iedereen in de toekomst bij elektrisch meteen aan Volkswagen denkt.”

We geven nu echt gas op elektrisch

Willem Trip, svp Pon Automotive

Marktontwikkelingen vragen zeker in de tijd echter ook om een bredere blik. Maar trip hield zich op de vlakte over mogelijke nieuwe leveringsproblemen als gevolg van de Oekraïne-crisis. Bij Pon kijkt er echter niemand verbaasd op als de nieuwverkoop van personenwagens dit jaar onder de 300 duizend uitkomt. Maar de uitlevering van de ID. Buzz, die eind dit jaar start, zal waarschijnlijk niet in het gedrang komen. 

Groeipotentieel

De ogen van Pon zijn dit jaar vooral gericht op segment dat volgens hun nog enorme EV-groeipotentie heeft: bedrijfswagens. Robert-Jan van den Berg, managing director Volkswagen Bedrijfswagens, legt in eenvoudige termen uit waarom. “Afgelopen jaar was 4,6 procent van de verkochte bedrijfswagens elektrisch (bij Volkswagen lag dit aandeel op 0,04%, red), wat een groei was van honderd procent. Daar zit dus een enorm potentieel.”

Van den Berg vertelde dat uit recent onderzoek, dat Pon liet afnemen onder klanten, de beperkte actieradius genoemd werd als belangrijkste reden om niet over te stappen op een elektrische besteller. Dat probleem lijkt nu wel getackeld: de ID.Buzz heeft een WLTP-range van ruim driehonderd kilometer. En ook de concurrentie, met de Mercedes e-Vito en Ford e-Transit beloven voldoende actieradius. 

Voorlopig zal de ‘oude’ Transporter overigens nog geen plaats maken voor de nieuwe introductie. Ook zullen er nog geen campervan-varianten van de ID. Buzz gemaakt worden. “Simpelweg omdat de huidige California nog uitstekend verkoopt,” zo licht Van den Berg die keuze toe.

Grote steden, grote bedrijven

Pon verwacht de ID. Buzz vooralsnog vooral in stedelijke gebieden te verkopen. Daarbij wordt aanvankelijk gemikt op grootzakelijke afnemers, daarna komt het mkb en tot slot de zelfstandige ondernemer aan bod. Ook wordt het duidelijk dat de importeur inzet op grote bedrijven, die vaak stringente CO2-doelstellingen hebben opgenomen.

Of de kleine zelfstandige de ID. Buzz snel zal kiezen, valt nog te bezien. Hoewel Pon nog geen prijzen kon noemen voor de nieuwe bus, zal de vanafprijs waarschijnlijk rond de 55.000 euro uitkomen – al waarschuwen ze bij Pon voor de snel stijgende prijzen van grondstoffen. Pre-orders zijn vanaf mei mogelijk en vanaf oktober zou het model in de showroom moeten staan, mits er dus geen te grote productieverstoringen zijn als gevolg van de oorlog in Oekraïne.

Ben Pon

In de oude Citroën-garage aan het Amsterdamse Stadionplein waar nu Move gevestigd zit – Pon’s hoofdkantoor en ‘multifunctionele verzamelplaats voor van alles wat met mobiliteit te maken heeft’ – is het enthousiasme er niet minder om. Wat de bus gaat kosten of hoeveel er zullen rondrijden is nu even niet belangrijk, lijkt het devies. Wat veel belangrijker is volgens Volkswagen, is dat die schets van Ben Pon 75 jaar na dato tot leven komt in een gloednieuw ontwerp dat een lichtend baken moet zijn voor de toekomst van het merk.

OP BEZOEK

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Wereldpremière ID. Buzz / Waar: 9 maart, Move Amsterdam / Aantal bezoekers: +/- 30 / Doelgroep: media.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Op Bezoek | Grote verwachtingen voor elektrische bedrijfswagens | Automotive Online
Pon ziet gouden toekomst

Op Bezoek | Grote verwachtingen voor elektrische bedrijfswagens

Op Bezoek • Tijdens de introductie van de Volkswagen ID. Buzz bij Pon in Amsterdam ging het natuurlijk over de schets die oprichter Ben Pon 75 jaar geleden op papier zette en waar de iconische bus uit voortkwam. Maar meer nog ging het over de verwachtingen in het segment waar elektrificatie nog achterblijft: bedrijfswagens.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Pon heeft hoge verwachtingen van de ID. Buzz. (Foto: Volkswagen)

Hét buzz-woord van de avond waarop Volkswagen zijn eerste échte EV-besteller presenteerde was – uiteraard – ’toekomst’.  Zo vertelde Willem Trip, senior vicepresident van Pon Automotive, dat ze bij zowel Volkswagen als Pon “nu echt gas geven op elektrisch. Op dit moment gaat het aantal orders voor elektrische auto’s al naar de veertig procent marktaandeel. Bij bestelwagens moet de ID. Buzz nu ook voor een versnelling zorgen. We willen dat iedereen in de toekomst bij elektrisch meteen aan Volkswagen denkt.”

We geven nu echt gas op elektrisch

Willem Trip, svp Pon Automotive

Marktontwikkelingen vragen zeker in de tijd echter ook om een bredere blik. Maar trip hield zich op de vlakte over mogelijke nieuwe leveringsproblemen als gevolg van de Oekraïne-crisis. Bij Pon kijkt er echter niemand verbaasd op als de nieuwverkoop van personenwagens dit jaar onder de 300 duizend uitkomt. Maar de uitlevering van de ID. Buzz, die eind dit jaar start, zal waarschijnlijk niet in het gedrang komen. 

Groeipotentieel

De ogen van Pon zijn dit jaar vooral gericht op segment dat volgens hun nog enorme EV-groeipotentie heeft: bedrijfswagens. Robert-Jan van den Berg, managing director Volkswagen Bedrijfswagens, legt in eenvoudige termen uit waarom. “Afgelopen jaar was 4,6 procent van de verkochte bedrijfswagens elektrisch (bij Volkswagen lag dit aandeel op 0,04%, red), wat een groei was van honderd procent. Daar zit dus een enorm potentieel.”

Van den Berg vertelde dat uit recent onderzoek, dat Pon liet afnemen onder klanten, de beperkte actieradius genoemd werd als belangrijkste reden om niet over te stappen op een elektrische besteller. Dat probleem lijkt nu wel getackeld: de ID.Buzz heeft een WLTP-range van ruim driehonderd kilometer. En ook de concurrentie, met de Mercedes e-Vito en Ford e-Transit beloven voldoende actieradius. 

Voorlopig zal de ‘oude’ Transporter overigens nog geen plaats maken voor de nieuwe introductie. Ook zullen er nog geen campervan-varianten van de ID. Buzz gemaakt worden. “Simpelweg omdat de huidige California nog uitstekend verkoopt,” zo licht Van den Berg die keuze toe.

Grote steden, grote bedrijven

Pon verwacht de ID. Buzz vooralsnog vooral in stedelijke gebieden te verkopen. Daarbij wordt aanvankelijk gemikt op grootzakelijke afnemers, daarna komt het mkb en tot slot de zelfstandige ondernemer aan bod. Ook wordt het duidelijk dat de importeur inzet op grote bedrijven, die vaak stringente CO2-doelstellingen hebben opgenomen.

Of de kleine zelfstandige de ID. Buzz snel zal kiezen, valt nog te bezien. Hoewel Pon nog geen prijzen kon noemen voor de nieuwe bus, zal de vanafprijs waarschijnlijk rond de 55.000 euro uitkomen – al waarschuwen ze bij Pon voor de snel stijgende prijzen van grondstoffen. Pre-orders zijn vanaf mei mogelijk en vanaf oktober zou het model in de showroom moeten staan, mits er dus geen te grote productieverstoringen zijn als gevolg van de oorlog in Oekraïne.

Ben Pon

In de oude Citroën-garage aan het Amsterdamse Stadionplein waar nu Move gevestigd zit – Pon’s hoofdkantoor en ‘multifunctionele verzamelplaats voor van alles wat met mobiliteit te maken heeft’ – is het enthousiasme er niet minder om. Wat de bus gaat kosten of hoeveel er zullen rondrijden is nu even niet belangrijk, lijkt het devies. Wat veel belangrijker is volgens Volkswagen, is dat die schets van Ben Pon 75 jaar na dato tot leven komt in een gloednieuw ontwerp dat een lichtend baken moet zijn voor de toekomst van het merk.

OP BEZOEK

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Wereldpremière ID. Buzz / Waar: 9 maart, Move Amsterdam / Aantal bezoekers: +/- 30 / Doelgroep: media.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.