Volkswagen maakt haast met EV’s

Rob Blom Rob Blom

Volgens Müller komt er in augustus een elektrisch model van het formaat Golf. Op de autoshow in Parijs werden vorig jaar de EV-plannen onthuld. Twee andere elektrische modellen van het modulaire elektrische MEB-platform zijn al goedgekeurd voor productie.

Elektrische suv

De volgende elektrische Volkswagen die op stapel staat, is een suv en wordt volgens Müller na 2020 geïntroduceerd. Het concept van deze auto debuteert in april 2017 op de Shanghai autoshow. Daarna is het in 2022 de beurt aan de autonoom rijdende minibus.

Volkswagen-ceo Herbert Diess zegt dat contracten met acculeveranciers al gesloten zijn. “We onderzoeken nu welke onderdelen geschikt zijn voor de nieuwe elektrische en elektronische architectuur van onze auto’s.” Volgens Diess is de planning tot 2020 erg krap, “maar we hebben de auto’s dan echt nodig om onze wagenparkdoelstellingen te bereiken.” In een exclusief interview eerder dit jaar vertelde Diess dat volgens hem EV’s de hele markt opschudden.

95 gram per kilometer

De EU wil dat autofabrikanten de gemiddelde CO2-uitstoot van hun totale wagenpark in 2021 reduceren tot 95 gram per kilometer. In China mogen auto’s niet meer dan vijf liter brandstof per honderd kilometer verbruiken. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 117 gram per kilometer.

Volkswagen heeft zich gecommitteerd om in 2020 rond de 400 duizend New Energy Vehicles in China te verkopen. Het betreft een mix van elektrische en plug-in hybride voertuigen. Volgens Diess wordt China de grootste markt voor elektrische Volkswagens. “In 2025 moeten we in China rond de één miljoen elektrische Volkswagen verkopen.”