Blackberry-software scant zwakke plekken in zelfrijdende auto’s

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Jarvis is volgens Blackberry-ceo John Chen ook toepasbaar in tal van andere industriën. (Foto: Detroit Motor Show 2018)

Met de software kan bovendien het risico op cyberaanvallen op connected en zelfrijdende auto’s worden beperkt. Jarvis is volgens Chen ook toepasbaar in de gezondheidszorg, industriële automatisering, luchtvaart en bij defensie. Jaguar Land Rover is al afnemer van de software. Eind 2016 opende Blackberry in Canada een onderzoekscentrum voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s.

Tijdswinst

Jarvis scant kwetsbaarheden, iets dat voorheen handmatig gedaan moest worden. Het levert daarom een enorme tijdswinst op, meent de ceo. “Zelfrijdende auto’s beschikken over de meest complexe software, wat een behoorlijke uitdaging vormt voor de auto-industrie. Fabrikanten moeten ervoor zorgen dat software voldoet aan specifieke veiligheidsstandaarden. Software in connected auto’s is dan ook een verleidelijk doelwit voor cybercriminelen”, stelt Chen in een persbericht.Lees ook het artikel ‘Autofabrikanten onderschatten gevaar van hackers’

“Een grote uitdaging voor OEM’s is dat er honderden verschillende softwareonderdelen in een voertuig zitten. De meeste hiervan worden geleverd door een netwerk van externe leveranciers. Deze supply chain heeft veel voordelen, maar zorgt ook voor een grotere kans op fouten die de productie kunnen vertragen of impact hebben op de algemene kwaliteit van de onderdelen.”

Jarvis wordt al door Jaguar Land Rover gebruikt. “We hebben het gezamenlijke doel om het meest geavanceerde voertuig ooit te ontwikkelen”, zegt Ralf Speth, ceo van Jaguar Land Rover. “Blackberry Jarvis richt zich op de belangrijkste behoeftes van de auto-industrie op dit moment. Voorheen duurde het dertig dagen om een code te beveiligen en te beoordelen, nu kost dit nog zeven minuten.”