Dealerrendement stijgt, maar met ‘beperkt perspectief’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat meldt Bovag op basis van de resultaten uit de eerste branchebarometer van 2017. Over heel 2016 kwam het dealerrendement uit op 1,05 procent.

Volgens de voorzitter van Bovag Autodealers, Bert de Kroon, is de stijging positief maar zegt hij niets over de toekomstbestendigheid van dealerbedrijven. Nieuwe verdienmodellen zijn noodzakelijk. “Ondanks een opverende totaalmarkt zien we keer op keer dat een hoger dealerrendement voortkomt uit kostenbeheersing en schaalvergroting. Om de dynamiek van de markt te gelde te maken, zijn nieuwe verdienmodellen noodzakelijk die zich buiten de scope van het traditionele dealerbedrijf bevinden. Mede daarom blijven we voorzichtig. Het rendement is weliswaar verbeterd, maar het blijft kwetsbaar, structureel te laag en kent slechts een beperkt perspectief in het huidige verdienmodel.” 

Loonkosten stijgen snel

Dealers factureerden over het eerste kwartaal gemiddeld 6,6 procent meer nieuwe auto’s, maar omdat de gecombineerde brutomarge daalde van 1.897 naar 1.817 euro nam het totale resultaat van de verkoopafdeling met 0,2 procentpunt af naar 2,3 procent. SRA, de branchevereniging voor accountants, stelt op basis van zijn rapport ‘Branches in Zicht 2017’ dat zowel omzet als winst in de autobranche vorig jaar behoorlijk zijn gestegen. Lees het rapport in de Automotive Kennisbank.

De loonkosten in magazijn en werkplaats stegen in het eerste kwartaal fors. In de dealerwerkplaats nam de omzet met 1,4 procent toe, grotendeels door aftersalesactiviteiten als gevolg van de toegenomen nieuwverkoop. Het aantal gefactureerde uren per monteur steeg met 3,8 procent. In het magazijn daalde de omzet met 1,7 procent. Ondanks een loonkostenstijging van 4,3 procent, verbeterde het magazijnresultaat wel met 1,8 procent (als percentage van de omzet) door een kleinere personele bezetting. Importeur PSA Benelux is begonnen met centrale onderdelenleveringen waardoor er bij Peugeot- en Citroën-dealers magazijnmedewerkers afvloeiden. Daar moesten wel transitievergoedingen voor betaald worden.

In de werkplaats stegen de loonkosten met 4,1 procent en bleef het afdelingsresultaat stabiel ten opzichte van het eerste kwartaal in 2016.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealerrendement stijgt, maar met ‘beperkt perspectief’ | Automotive Online

Dealerrendement stijgt, maar met ‘beperkt perspectief’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat meldt Bovag op basis van de resultaten uit de eerste branchebarometer van 2017. Over heel 2016 kwam het dealerrendement uit op 1,05 procent.

Volgens de voorzitter van Bovag Autodealers, Bert de Kroon, is de stijging positief maar zegt hij niets over de toekomstbestendigheid van dealerbedrijven. Nieuwe verdienmodellen zijn noodzakelijk. “Ondanks een opverende totaalmarkt zien we keer op keer dat een hoger dealerrendement voortkomt uit kostenbeheersing en schaalvergroting. Om de dynamiek van de markt te gelde te maken, zijn nieuwe verdienmodellen noodzakelijk die zich buiten de scope van het traditionele dealerbedrijf bevinden. Mede daarom blijven we voorzichtig. Het rendement is weliswaar verbeterd, maar het blijft kwetsbaar, structureel te laag en kent slechts een beperkt perspectief in het huidige verdienmodel.” 

Loonkosten stijgen snel

Dealers factureerden over het eerste kwartaal gemiddeld 6,6 procent meer nieuwe auto’s, maar omdat de gecombineerde brutomarge daalde van 1.897 naar 1.817 euro nam het totale resultaat van de verkoopafdeling met 0,2 procentpunt af naar 2,3 procent. SRA, de branchevereniging voor accountants, stelt op basis van zijn rapport ‘Branches in Zicht 2017’ dat zowel omzet als winst in de autobranche vorig jaar behoorlijk zijn gestegen. Lees het rapport in de Automotive Kennisbank.

De loonkosten in magazijn en werkplaats stegen in het eerste kwartaal fors. In de dealerwerkplaats nam de omzet met 1,4 procent toe, grotendeels door aftersalesactiviteiten als gevolg van de toegenomen nieuwverkoop. Het aantal gefactureerde uren per monteur steeg met 3,8 procent. In het magazijn daalde de omzet met 1,7 procent. Ondanks een loonkostenstijging van 4,3 procent, verbeterde het magazijnresultaat wel met 1,8 procent (als percentage van de omzet) door een kleinere personele bezetting. Importeur PSA Benelux is begonnen met centrale onderdelenleveringen waardoor er bij Peugeot- en Citroën-dealers magazijnmedewerkers afvloeiden. Daar moesten wel transitievergoedingen voor betaald worden.

In de werkplaats stegen de loonkosten met 4,1 procent en bleef het afdelingsresultaat stabiel ten opzichte van het eerste kwartaal in 2016.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.