H1: Plug-ins bijna uit verkoopstatistiek, BEV-registraties verdubbeld

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit blijkt uit cijfers van het RDC. Bekijk het hele verkoopoverzicht in de Automotive Kennisbank.

Per 1 januari 2016 verdween het fiscaal voordeel voor phev’s. Leaserijders betaalden voorheen 7 procent bijtelling. In 2016 steeg die naar 15 procent en sinds dit jaar is het tarief met 22 procent gelijk aan alle andere auto’s, tenzij het een volledig elektrische auto (BEV) betreft.

De resultaten van de wijziging zijn in de statistieken van RDC en Acea terug te lezen. Werden er in H1 2015 nog 10.735 phev’s geregistreerd, in H1 2016 zakte dat naar 2.824 stuks. In het eerste halfjaar van 2017 werden er nog slechts 613 geregistreerd. Een daling van 94 procent ten opzichte van 2015. De grootste dalers zijn de plug-in uitvoeringen van de Mitsubishi Outlander en de VW Golf en Passat, die alle drie het aantal registraties zagen dalen van bijna tienduizend in 2015 naar een paar honderd in H1 2017. De restwaarde van plug-ins is dit jaar enorm gedaald.

BEV’s doen het goed

Alleen voor BEV’s geldt nog een lage bijtelling. Het tarief is 4 procent en dat heeft geleid tot een sterk stijgende verkoop van BEVs. In het afgelopen half jaar werden 3.273 nieuwe BEV’s geregistreerd, terwijl dat in H1 2016 1.815 waren: een stijging van 80 procent. Uit de gegevens van het RDC blijkt dat vooral de Tesla’s goed worden verkocht (S en X: 1.283 stuks), gevolgd door de Hyundai Ioniq (440), de BMW i3 (413), de Renault Zoe (395) en de Nissan Leaf (357). Dit jaar komen er ook nog een paar honderd Opels Ampera-e bij, meer zijn er vooralsnog niet beschikbaar voor Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.