Lager rendement bij hogere omzet voor dealervestigingen
Dat meldt Bovag vanmiddag in zijn Branchebarometer. In het eerste kwartaal steeg het rendement met 0,12 procentpunt naar 1,39 procent.
De operationele kosten worden goed beheerst, maar er is onvoldoende grip op de afdelingsresultaten, stelt De Kroon. “2017 is, na vijf jaar marktverstoring door fiscale regelgeving, een jaar waarin de registratiepatronen zich weer normaliseren. Maar bedrijfsresultaten die voortvloeien uit deze patronen laten zich onder andere door de groeiende populariteit van private lease, nieuwe aandrijflijnen en langere onderhoudsintervallen, niet meer voorspellen zoals vijf jaar geleden.”
De omzet van de nieuwverkoop steeg met 6,8 procent, maar de brutomarge na verkoop nieuw en gebruikt ging van 1.917 naar 1.819 euro. De verkoop gebruikt per vestiging is in volume stabiel en de prijsontwikkeling is positief en dat dempt de daling van het resultaat van de volledige afdeling verkoop. Het resultaat van de afdeling verkoop van een dealervestiging was het eerste half jaar gemiddeld 2,2 procent, en dat is 0,2 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2016.
Aftersales
De dealers slagen er volgens Bovag goed in om hun operationele kosten te beheersen. De algemene kosten zijn van 4,9 procent naar 4,5 procent gezakt en ook kosten voor demo’s, publiciteit en garantie worden goed beheerst. Het terugzakken van het absorptieratio (de mate waarin de aftersales de totale kosten dekken) van 83,9 procent naar 80,9 procent, laat echter zien dat er meer moet gebeuren, stelt de branchevereniging. De verkoopstijging van nieuwe auto’s vertaalt zich namelijk niet in een omzetgroei in aftersales. De werkplaats van een dealervestiging zag zijn omzet gemiddeld met 2,1 procent afnemen en het magazijn kende een omzetafname van 4,0 procent, door afnemende externe omzetten. De loonkosten stegen dit jaar met 6,7 procent. In de werkplaats is sprake van lagere productiviteit en efficiency. Importeur PSA Nederland nam de onderdelenverkoop aan universele- en schadebedrijven over van zijn dealers. Dit tot verdriet van een deel van het dealernetwerk.
“Ik val in herhaling”, stelt De Kroon. “Maar het verder optimaliseren van schaalgrootte en nieuwe verdienmodellen zijn noodzakelijk om te borgen dat dealers zwarte cijfers blijven schrijven. De omzetontwikkeling is bemoedigend, maar de dealers slagen er nog niet in deze te vertalen naar een beter bedrijfsresultaat.”