Meer apk’s en hogere verkoop voor dealers, maar minder winst

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Een moeizame tweede helft van 2017 drukte de resultaten en de daling van het rendement is dan ook in lijn met de verwachting van Bovag zelf.

Zowel de nieuw- als occasionverkoop steeg. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto daalde echter met 288 euro naar 17.929 euro, terwijl die van een gebruikte auto in 2017 juist met 295 euro steeg, tot 10.014 euro. De bruto marge per transactie (nieuw en gebruikt; BMT) daalde van 1.198 euro in 2016 naar 1.113 euro vorig jaar.

Stern-topman Henk van der Kwast vindt dat fabrikanten meer moeten doen om de marges van hun retailers te beschermen.

In de werkplaats kon het gestegen aandeel van dealers in apk’s, de langere onderhoudsintervallen en lagere onderhoudsbehoefte van moderne auto’s niet verbloemen, stelt Bovag. De omzet uit aftersales nam ten opzichte van 2016 met ruim 125 duizend euro per gemiddeld dealerbedrijf af, het aantal gefactureerde uren per monteur daalde van 1.373 uur naar 1.353 en de efficiency nam 0,8 procentpunt af naar 83,1 procent.

Kaasschaaf

Voor Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, is er nog optimalisatie mogelijk. “Dealers besteden steeds meer aandacht aan de verkoop van gebruikte auto’s en hebben in de aftersales meer focus op het oudere wagenpark. Dat is een goede ontwikkeling, maar er is meer nodig. Vooral als het gaat om efficiency in de aftersales valt nog veel te winnen.” Toch is optimalisatie alleen onvoldoende, stelt De Kroon. “We zien dat de spreekwoordelijke ‘kaasschaaf’ uitgewerkt lijkt: verdergaande schaalvergroting en nieuwe bronnen van inkomsten blijven daarmee voorwaarden voor een gezond dealerrendement.” De Kroon verstaat onder nieuwe bronnen van inkomsten onder meer het opstarten van leaseactiviteiten, deelautoconcepten en verhuur.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.