Diesel verliest langzaam terrein op occasionmarkt

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Het dieselschandaal behoeft weinig uitleg: in september 2015 bleek dat VW zijn auto’s had uitgerust met sjoemelsoftware die onder meetomstandigheden veel gunstiger emissiewaarden produceert dan bij dagelijks gebruik. Inmiddels blijkt dat veel meer fabrieken de uitstoot kunstmatig te kunnen drukken tijdens emissietests en de meesten hebben daar een sluitende verklaring voor, constateert de RDW. Het leidde tot een breed gevoeld wantrouwen tegen de diesel, die kennelijk niet in staat bleek de strenge normen van stikstofuitstoot te halen. Diverse Europese steden hebben al geroepen dat diesels op termijn geheel geweerd moeten worden en Volvo heeft als eerste fabrikant aangekondigd niet meer verder in de dieselmotor te willen investeren.

Nieuwverkoop stagneert

En dat heeft gevolgen op de markt. Niet alleen in Duitsland, maar ook in Nederland is de nieuwverkoop van diesels drastisch teruggelopen. Het aandeel van de diesel, in 2015 nog 28,9 procent, is de eerste zeven maanden van dit jaar teruggevallen naar 15,5 procent van het totaal. Dat is op te maken uit cijfers van RDC. Dat scheelt jaarlijks zo’n 60 duizend nieuw verkochte dieselauto’s. Is dat nou het sjoemeldieseleffect, of heeft dit vooral te maken met de ingevoerde vlaktaks? Ook de oude diesel is uit de gratie. Het CBS meldde dat driekwart van de ruim half miljoen oude diesels (in 2011) is verdwenen, al lijkt dit vooral het gevolg van fiscale maatregelen.

Bekijk het aandeel van diesels in de verkoop- en registratiecijfers t/m juli 2017

Nieuwverkoop            
  2012 2013 2014 2015 2016 2017

diesel

142.807

103.557

105.014

129.773

72.356

40.164

totaal 502.479 416.717 387.569 448.927 382.515 258.911
dieselaandeel (in%) 28 25 27 29 19 16
Import (occasions)          
  2012 2013 2014 2015 2016 2017
diesel  30.983  32.139 34.735  40.358   45.442  28.426
totaal   80.188  98.858  119.982  152.547   179.314  122.509
dieselaandeel (in%) 39 33 29 26 25 23
Export (occasions)          
  2012 2013 2014 2015 2016 2017
diesel 138.202  123.968   120.526  121.019   16.696  56.648
totaal 324.009 278.098 246.095 240.707 233.587 136.949
dieselaandeel (in%) 43 45 49 50 50 41
Occasionmarkt b2c          
  2012 2013 2014 2015 2016 2017
B2C diesel  173.096  168.377  173.111  175.203  187.308  104.175
totaal b2c 1.062.477 1.031.801 1.046.368 1.091.227 1.139.887 681.243
dieselaandeel (in%) 16 16 17 16 16 15

Bron: RDC, bewerking Automotive Kennisbank

Statijd

Er zijn meer indicatoren die kunnen aangeven of de diesel bij de Nederlandse consument tot auto-non-grata is verklaard, zoals de occasionverkoop van de handel aan particulieren (B2C). Hier blijft het aandeel van de diesels in de totaalverkoop tamelijk constant op 15 à 16 procent. Het aantal stadagen van diesels bij dealers laat echter wel een lichte stijging zien. Van occasions tot vijf jaar oud is de statijd van diesels afgelopen jaar met 10 procent gestegen tot 63 dagen, terwijl die voor auto’s met een benzinemotor slechts één procent toenam, tot 64 dagen, zo blijkt uit cijfers van VWE. Voor alle auto’s samen is de statijd in de afgelopen vijf jaar gedaald van 88 naar 73 dagen. Voor diesels is die daling veel kleiner: van 75 tot 72 dagen.In het Automotive Restwaardejournaal wordt vier keer per jaar de occasionmarkt geanalyseerd. 

Import en export

De export van gebruikte personenauto’s is in de jaren 2012-2016 licht gedaald. Het aandeel diesel is daarbij al sinds 2014 constant: de helft. Voor de import geldt ongeveer hetzelfde. De import stijgt al sinds 2012 flink, en het marktaandeel van de diesels is rond de 25 procent. Elk jaar daalt dat marktaandeel een of twee procent, dat wel. “Het zijn de tekenen aan de wand”, stelt Rob Henneveld van Global Automotive Consultancy. “Je ziet dat de consument terugkrabbelt als het gaat om diesels. De stadagen nemen toe en het is maar een kwestie van tijd voor ook de prijzen gaan dalen. En zeker nu de nieuwverkoop terugloopt, zal de tweedehandsmarkt volgen. Of dat nou het resultaat is van de sjoemeldiesels, betwijfel ik. Emotie zal beslist meespelen, maar de Nederlandse leaserijder laat zich toch vooral sturen door de bijtelling.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.