Marktplaats introduceert Call Tracking en past prijzen aan

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat bevestigt Marktplaats aan Automotive.

Bij Call Tracking krijgt iedere advertentie een uniek telefoonnummer (met het netnummer van de betreffende standplaats van het autobedrijf). De service geeft autobedrijven een beeld van de telefonische contactpogingen van potentiële autokopers. En dat is nodig, concludeert Marktplaats na een pilot. “Uit een evaluatie van de eerste week werd duidelijk dat er ruim 20 duizend keer telefonisch contact werd gezocht met de autodealers, dat 20 procent daarvan werd gemist en dat er bij 22 procent ruimte was voor het verbeteren van het telefonische contact”, zegt Paul de Vries, woordvoerder bij Marktplaats. Telefonische leads mogen volgens hem niet worden onderschat. “Bij Nieuweautokopen is de conversie op telefonische leads aanzienlijk hoger dan uit leads per mail.”

De telefoonleads worden door Marktplaats naar het betreffende bedrijf gestuurd en desgevraagd analyseert en helpt Marktplaats bij de opvolging ervan. Op termijn komen er koppelingen met universele leadverzamelsystemen. Ook overweegt Marktplaats om een ‘afvangservice’ te introduceren waarbij telefoontjes die (buiten werktijd) worden gepleegd, worden beantwoord door een team van Marktplaats.

Prijswijziging

Naast de introductie van Call Tracking, wijzigt Marktplaats met ingang van november ook de advertentieprijzen. Dat melden meerdere bronnen rond het bedrijf. Marktplaats zelf wil er geen uitspraken over doen. Volgens bronnen gaat Marktplaats met een staffel werken. Nu is de adviesprijs 7,99 euro per advertentie. Bij de staffels tot 300 geplaatste advertenties gaat de prijs omhoog, variërend van 1 tot 5 euro per advertentie; vanaf de 300 plaatsingen daalt de prijs fractioneel.

De Vries bevestigt wel dat er een prijswijziging komt. Het nieuwe prijsbeleid is meer in lijn met de prijzen van de concurrentie, stelt hij. “We investeren veel in marketing en in nieuwe producten zoals Call Tracking, om onze klanten zowel in kwaliteit als kwantiteit de beste service te bieden (Marktplaats Automotive-directeur Hadewych Corstens meldde in de nieuwe Automotive dat Marktplaats 72 duizend leads per dag aanlevert, red). We spelen in op nieuwe ontwikkelingen en veranderend klantgedrag, passen daar onze producten op aan en verbeteren daarbij voortdurend de dienstverlening voor onze autobedrijven. De nieuwe prijsstelling past daarbij.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Marktplaats introduceert Call Tracking en past prijzen aan | Automotive Online

Marktplaats introduceert Call Tracking en past prijzen aan

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat bevestigt Marktplaats aan Automotive.

Bij Call Tracking krijgt iedere advertentie een uniek telefoonnummer (met het netnummer van de betreffende standplaats van het autobedrijf). De service geeft autobedrijven een beeld van de telefonische contactpogingen van potentiële autokopers. En dat is nodig, concludeert Marktplaats na een pilot. “Uit een evaluatie van de eerste week werd duidelijk dat er ruim 20 duizend keer telefonisch contact werd gezocht met de autodealers, dat 20 procent daarvan werd gemist en dat er bij 22 procent ruimte was voor het verbeteren van het telefonische contact”, zegt Paul de Vries, woordvoerder bij Marktplaats. Telefonische leads mogen volgens hem niet worden onderschat. “Bij Nieuweautokopen is de conversie op telefonische leads aanzienlijk hoger dan uit leads per mail.”

De telefoonleads worden door Marktplaats naar het betreffende bedrijf gestuurd en desgevraagd analyseert en helpt Marktplaats bij de opvolging ervan. Op termijn komen er koppelingen met universele leadverzamelsystemen. Ook overweegt Marktplaats om een ‘afvangservice’ te introduceren waarbij telefoontjes die (buiten werktijd) worden gepleegd, worden beantwoord door een team van Marktplaats.

Prijswijziging

Naast de introductie van Call Tracking, wijzigt Marktplaats met ingang van november ook de advertentieprijzen. Dat melden meerdere bronnen rond het bedrijf. Marktplaats zelf wil er geen uitspraken over doen. Volgens bronnen gaat Marktplaats met een staffel werken. Nu is de adviesprijs 7,99 euro per advertentie. Bij de staffels tot 300 geplaatste advertenties gaat de prijs omhoog, variërend van 1 tot 5 euro per advertentie; vanaf de 300 plaatsingen daalt de prijs fractioneel.

De Vries bevestigt wel dat er een prijswijziging komt. Het nieuwe prijsbeleid is meer in lijn met de prijzen van de concurrentie, stelt hij. “We investeren veel in marketing en in nieuwe producten zoals Call Tracking, om onze klanten zowel in kwaliteit als kwantiteit de beste service te bieden (Marktplaats Automotive-directeur Hadewych Corstens meldde in de nieuwe Automotive dat Marktplaats 72 duizend leads per dag aanlevert, red). We spelen in op nieuwe ontwikkelingen en veranderend klantgedrag, passen daar onze producten op aan en verbeteren daarbij voortdurend de dienstverlening voor onze autobedrijven. De nieuwe prijsstelling past daarbij.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.