Autobinck bouwt internationaal occasionplatform

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
In Midden-Europa is Autopoint ook een verkooplabel.

Hertsenberg is een van de sprekers op het ENG Remarketing Summit, eind januari in Berlijn. Daar zal hij onder andere vertellen over de occasionstrategie van Autobinck.

Uiteindelijk zijn occasions de sleutel tot een goed rendement.

Niek Hertsenberg, ceo car distribution and retail Autobinck Group.

Onder de naam Autopoint International bouwt het autobedrijf aan een internationaal occasionplatform, waarop alle mensen die in het bedrijf met occasions te maken hebben, informatie moeten uitwisselen. “De remarketingmanagers van onze retail- en leasebedrijven verdiepen zich in eerste instantie in het land waarin ze zelf actief zijn, maar zijn daardoor niet altijd op de hoogte van bijvoorbeeld de prijzen in andere landen. We bouwen een systeem waarin niet alleen de retailprijzen staan, maar ook de transactieprijzen. Op basis van die informatie kan dan besloten worden waar een auto wordt verkocht.”hertsenberg niek

Hertsenberg denkt dat fabrikanten in de toekomst vaker de retailer overslaan in het verkoopproces van nieuwe auto’s – en daardoor wordt ‘gebruikt’ essentieel om een goede boterham te verdienen. “Fabrikanten hebben steeds meer communicatiemiddelen en dus klantinformatie tot hun beschikking. Dat zet de marge op de verkoop nieuw verder onder druk. Wij moeten deze investeringen in occasions dus plegen om ons eigen rendement veilig te stellen. Het levert herhaalaankopen en werkplaatsbezetting op. Dat zijn de pijlers onder het retail bedrijf.”

Eigen inkoop

Ook wil Autobinck met het platform de inkoop van auto’s voor de eigen retailvestigingen verbeteren. “We hebben een uitgebreid netwerk en door de informatievoorziening te verbeteren kunnen we inspelen op de verschillen in vraag. Daarmee kunnen we ons aanbod analyseren en kunnen we niet alleen auto’s verkopen waar de prijs het laagst is, ook kunnen onze retailers het gebruiken als inkoopplatform.”

Om de klant bij Autobinck te houden, bouwt het bedrijf een platform waarop de customer journey te volgen is. “We willen weten welke klant wanneer wat wil. Dat is nodig om de retentiegraad te verhogen.” En daar waar mogelijk haakt Autobinck aan op fabriekssystemen en -acties. “Dat is het voordeel als je veel merken vertegenwoordigt, we hebben toegang tot veel kennis en ervaring.”

Autobinck verkoopt dit jaar ongeveer 20 duizend nieuwe auto’s en 10 duizend occasions (handel niet meegeteld). Het bedrijf heeft een omzet van een miljard euro. Er werken 2.500 mensen bij het bedrijf, dat in acht landen actief is.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autobinck bouwt internationaal occasionplatform | Automotive Online

Autobinck bouwt internationaal occasionplatform

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
In Midden-Europa is Autopoint ook een verkooplabel.

Hertsenberg is een van de sprekers op het ENG Remarketing Summit, eind januari in Berlijn. Daar zal hij onder andere vertellen over de occasionstrategie van Autobinck.

Uiteindelijk zijn occasions de sleutel tot een goed rendement.

Niek Hertsenberg, ceo car distribution and retail Autobinck Group.

Onder de naam Autopoint International bouwt het autobedrijf aan een internationaal occasionplatform, waarop alle mensen die in het bedrijf met occasions te maken hebben, informatie moeten uitwisselen. “De remarketingmanagers van onze retail- en leasebedrijven verdiepen zich in eerste instantie in het land waarin ze zelf actief zijn, maar zijn daardoor niet altijd op de hoogte van bijvoorbeeld de prijzen in andere landen. We bouwen een systeem waarin niet alleen de retailprijzen staan, maar ook de transactieprijzen. Op basis van die informatie kan dan besloten worden waar een auto wordt verkocht.”hertsenberg niek

Hertsenberg denkt dat fabrikanten in de toekomst vaker de retailer overslaan in het verkoopproces van nieuwe auto’s – en daardoor wordt ‘gebruikt’ essentieel om een goede boterham te verdienen. “Fabrikanten hebben steeds meer communicatiemiddelen en dus klantinformatie tot hun beschikking. Dat zet de marge op de verkoop nieuw verder onder druk. Wij moeten deze investeringen in occasions dus plegen om ons eigen rendement veilig te stellen. Het levert herhaalaankopen en werkplaatsbezetting op. Dat zijn de pijlers onder het retail bedrijf.”

Eigen inkoop

Ook wil Autobinck met het platform de inkoop van auto’s voor de eigen retailvestigingen verbeteren. “We hebben een uitgebreid netwerk en door de informatievoorziening te verbeteren kunnen we inspelen op de verschillen in vraag. Daarmee kunnen we ons aanbod analyseren en kunnen we niet alleen auto’s verkopen waar de prijs het laagst is, ook kunnen onze retailers het gebruiken als inkoopplatform.”

Om de klant bij Autobinck te houden, bouwt het bedrijf een platform waarop de customer journey te volgen is. “We willen weten welke klant wanneer wat wil. Dat is nodig om de retentiegraad te verhogen.” En daar waar mogelijk haakt Autobinck aan op fabriekssystemen en -acties. “Dat is het voordeel als je veel merken vertegenwoordigt, we hebben toegang tot veel kennis en ervaring.”

Autobinck verkoopt dit jaar ongeveer 20 duizend nieuwe auto’s en 10 duizend occasions (handel niet meegeteld). Het bedrijf heeft een omzet van een miljard euro. Er werken 2.500 mensen bij het bedrijf, dat in acht landen actief is.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.