Autoscout24 stopt voorlopig met Prijscheck

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Prijscheck komt terug. Foto: Autoscout24

Dat bevestigt directeur Jurgen Vugts aan Automotive.

De lancering van de Prijscheck, een optie die in veel andere landen al standaard is, riep, naast veel positieve reacties bij consumenten, ook veel weerstand op bij autobedrijven die klant zijn van Autoscout24. Consumenten zagen bij iedere geadverteerde auto of deze afweek van de normale marktprijs. Niet alleen werden orders geannuleerd, ook was er veel twijfel over de juistheid van het oordeel van Autoscout24. Een groep boze Autoscout24-klanten begon de Facebookgroep Autobedrijven: samen sterk!. Die groep had binnen een week meer dan 2.400 volgers.  

In overleg met klanten en Bovag

“De heftige reacties hebben ons enigszins overvallen”, zegt Vugts. “Consumenten zijn positief, maar uit de autobranche kwamen veel negatieve reacties. Daarom hebben we besloten de tool tijdelijk offline te zetten en in overleg te gaan met onze klanten en met Bovag.”

De heftigheid en ook de hoeveelheid reacties had Vugts niet zien aankomen. “In andere landen, zoals Duitsland, worden ook prijschecks gegeven en daar is dat snel normaal geworden.” Vugts snapt een deel van de kritiek wel. “Wij hebben bijvoorbeeld veel dealers als klant die nieuwe auto’s adverteren, maar ons systeem registreert ze als occasions. Die worden dan uiteraard als ‘duur’ gekwalificeerd.” Ook zijn er vraagtekens over de betrouwbaarheid van de informatie. “We moeten aantonen dat wij een onafhankelijk oordeel geven. Daarover zullen we in gesprek moeten met de branche.” Maar dat de Prijscheck uiteindelijk terugkomt, is volgens Vugts wel zeker. “Wereldwijd eisen consumenten deze transparantie. En dus gaan portals die informatie bieden.” Heeft Jurgen Vugts gelijk? Praat mee in onze Linkedin-groep.

Bovag bevestigt in gesprek te gaan in met Autoscout24. Naast de Prijscheck-tool is er ook onvrede over het prijsbeleid van Autoscout24. Op dat vlak ziet Vugts geen reden om aanpassingen te doen, meldt hij. “Dat staat los van de discussie over de Prijscheck.” 

Vanochtend lanceerde Exportwagen.eu een eigen prijscheck-tool waarmee autobedrijven – de informatie is niet toegankelijk voor consumenten – kunnen checken hoe hun auto’s geprijsd zijn ten opzichte van andere auto’s op Mobile.de. “De roep om transparantie gaat niet meer weg”, zegt dga Rolf Westgeest. “Met deze check proberen wij voor onze klanten van de nood een deugd te maken. Als ze volgens ons te duur zijn, bijvoorbeeld omdat ze unieke opties hebben, dan weet het autobedrijf dat ze hun prijs goed moeten beargumenteren. En als de prijs lager is dan de marktprijs, hebben ze wellicht ruimte om die te verhogen.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autoscout24 stopt voorlopig met Prijscheck | Automotive Online

Autoscout24 stopt voorlopig met Prijscheck

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Prijscheck komt terug. Foto: Autoscout24

Dat bevestigt directeur Jurgen Vugts aan Automotive.

De lancering van de Prijscheck, een optie die in veel andere landen al standaard is, riep, naast veel positieve reacties bij consumenten, ook veel weerstand op bij autobedrijven die klant zijn van Autoscout24. Consumenten zagen bij iedere geadverteerde auto of deze afweek van de normale marktprijs. Niet alleen werden orders geannuleerd, ook was er veel twijfel over de juistheid van het oordeel van Autoscout24. Een groep boze Autoscout24-klanten begon de Facebookgroep Autobedrijven: samen sterk!. Die groep had binnen een week meer dan 2.400 volgers.  

In overleg met klanten en Bovag

“De heftige reacties hebben ons enigszins overvallen”, zegt Vugts. “Consumenten zijn positief, maar uit de autobranche kwamen veel negatieve reacties. Daarom hebben we besloten de tool tijdelijk offline te zetten en in overleg te gaan met onze klanten en met Bovag.”

De heftigheid en ook de hoeveelheid reacties had Vugts niet zien aankomen. “In andere landen, zoals Duitsland, worden ook prijschecks gegeven en daar is dat snel normaal geworden.” Vugts snapt een deel van de kritiek wel. “Wij hebben bijvoorbeeld veel dealers als klant die nieuwe auto’s adverteren, maar ons systeem registreert ze als occasions. Die worden dan uiteraard als ‘duur’ gekwalificeerd.” Ook zijn er vraagtekens over de betrouwbaarheid van de informatie. “We moeten aantonen dat wij een onafhankelijk oordeel geven. Daarover zullen we in gesprek moeten met de branche.” Maar dat de Prijscheck uiteindelijk terugkomt, is volgens Vugts wel zeker. “Wereldwijd eisen consumenten deze transparantie. En dus gaan portals die informatie bieden.” Heeft Jurgen Vugts gelijk? Praat mee in onze Linkedin-groep.

Bovag bevestigt in gesprek te gaan in met Autoscout24. Naast de Prijscheck-tool is er ook onvrede over het prijsbeleid van Autoscout24. Op dat vlak ziet Vugts geen reden om aanpassingen te doen, meldt hij. “Dat staat los van de discussie over de Prijscheck.” 

Vanochtend lanceerde Exportwagen.eu een eigen prijscheck-tool waarmee autobedrijven – de informatie is niet toegankelijk voor consumenten – kunnen checken hoe hun auto’s geprijsd zijn ten opzichte van andere auto’s op Mobile.de. “De roep om transparantie gaat niet meer weg”, zegt dga Rolf Westgeest. “Met deze check proberen wij voor onze klanten van de nood een deugd te maken. Als ze volgens ons te duur zijn, bijvoorbeeld omdat ze unieke opties hebben, dan weet het autobedrijf dat ze hun prijs goed moeten beargumenteren. En als de prijs lager is dan de marktprijs, hebben ze wellicht ruimte om die te verhogen.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.