VDC stapt met Dataxpert in datamarkt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: VDC

Dat melden beide bedrijven aan Automotive.

Cartalk International-managing director Maarten Slagtveld ziet de samenwerking als een belangrijk moment voor zijn bedrijf. Cartalk International is opgezet als datawarehouse binnen de A2SP-groep. “Wij breiden momenteel in hoog tempo onze diensten uit en integreren steeds meer data in ons systeem. De samenwerking met VDC geeft ons toegang tot veilinghuizen, groothandel en im- en exporteurs. In de komende tijd blijven wij databronnen toevoegen.” Naast RDW-data en voertuigspecificaties kunnen in Dataxpert ook chassisnummer bevragingen gedaan worden, verder kan onder meer het schadeverleden worden opgevraagd en zijn taxaties ook mogelijk. 

Voor VDC, dat als reseller optreedt, zit de winst in de data die Cartalk International levert. VDC koppelt die aan eigen databronnen, onder meer die al geboden worden in Registratiexpert. “Ieder autobedrijf zoekt andere voertuigdata. Om daaraan tegemoet te komen hebben wij in Dataxpert een koppeling met een groot aantal bronnen. Het autobedrijf kan vervolgens zelf bepalen bij welke van deze bronnen het data wil ophalen. Die data wordt automatisch hun voorraadbeheersysteem of andere portals, zoals workflow-systemen, ingeschoten. Daarvoor betaalt het bedrijf een vast, zeer concurrerend, bedrag, onafhankelijk van hoeveel velden er opgevraagd worden”, zegt directeur Michel Schaay.

Schaay denkt dat Dataxpert voor gebruikers een kostenvoordeel oplevert. “Nu moet de data nog bij verschillende leveranciers worden opgevraagd die veelal werken met abonnementsstructuren of een hogere vergoeding rekenen.” De fee die VDC vraagt is volgens het bedrijf kostendekkend. “Voor ons zit de winst in verdere procesoptimalisatie en de loyaliteit van onze klanten. Zij moeten zo snel en efficiënt mogelijk de gewenste gegevens kunnen verkrijgen en in hun voorraadbeheersysteem verwerken. Daarbij merken wij dat de behoefte naar transparantie in kosten en de behoefte aan klantspecifieke data met de maand toeneemt.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

VDC stapt met Dataxpert in datamarkt | Automotive Online

VDC stapt met Dataxpert in datamarkt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: VDC

Dat melden beide bedrijven aan Automotive.

Cartalk International-managing director Maarten Slagtveld ziet de samenwerking als een belangrijk moment voor zijn bedrijf. Cartalk International is opgezet als datawarehouse binnen de A2SP-groep. “Wij breiden momenteel in hoog tempo onze diensten uit en integreren steeds meer data in ons systeem. De samenwerking met VDC geeft ons toegang tot veilinghuizen, groothandel en im- en exporteurs. In de komende tijd blijven wij databronnen toevoegen.” Naast RDW-data en voertuigspecificaties kunnen in Dataxpert ook chassisnummer bevragingen gedaan worden, verder kan onder meer het schadeverleden worden opgevraagd en zijn taxaties ook mogelijk. 

Voor VDC, dat als reseller optreedt, zit de winst in de data die Cartalk International levert. VDC koppelt die aan eigen databronnen, onder meer die al geboden worden in Registratiexpert. “Ieder autobedrijf zoekt andere voertuigdata. Om daaraan tegemoet te komen hebben wij in Dataxpert een koppeling met een groot aantal bronnen. Het autobedrijf kan vervolgens zelf bepalen bij welke van deze bronnen het data wil ophalen. Die data wordt automatisch hun voorraadbeheersysteem of andere portals, zoals workflow-systemen, ingeschoten. Daarvoor betaalt het bedrijf een vast, zeer concurrerend, bedrag, onafhankelijk van hoeveel velden er opgevraagd worden”, zegt directeur Michel Schaay.

Schaay denkt dat Dataxpert voor gebruikers een kostenvoordeel oplevert. “Nu moet de data nog bij verschillende leveranciers worden opgevraagd die veelal werken met abonnementsstructuren of een hogere vergoeding rekenen.” De fee die VDC vraagt is volgens het bedrijf kostendekkend. “Voor ons zit de winst in verdere procesoptimalisatie en de loyaliteit van onze klanten. Zij moeten zo snel en efficiënt mogelijk de gewenste gegevens kunnen verkrijgen en in hun voorraadbeheersysteem verwerken. Daarbij merken wij dat de behoefte naar transparantie in kosten en de behoefte aan klantspecifieke data met de maand toeneemt.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.