Occasionportal Bovag mikt op top 3-positie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De publiekscampagne speelt in op zekerheid en vertrouwen. (Beeld: Bovag)

Dat vertelde Bovag-directeur Peter Niesink vanochtend tijdens een persbijeenkomst. Viabovag is een joint venture tussen Bovag en Bovemij. Bovemij-dochterbedrijf RDC is ingehuurd om de portal te bouwen. 

Een van de belangrijkste doelstellingen is om de de macht van de grote portalen in te dammen. De onvrede over onder meer het prijs- en advertentiebeleid is voor een aantal leden reden geweest om bij Bovag aan te kloppen. Een jaar nadat de eerste gesprekken plaatsvonden, is de portal al bijna gerealiseerd. “Het is een van de grootste projecten in de geschiedenis van Bovag”, zegt woordvoerder Paul de Waal. “En het is een project van de lange adem. We trekken drie jaar uit om Viabovag neer te zetten en verder uit te bouwen. Ons doel is om een van de drie grootste portals te worden.” 

Kracht

Het consumentenvertrouwen in de naam Bovag is zo groot, dat de brancheorganisatie denkt dat ze daarmee kan concurreren met de marketingbudgetten van de grote portalen. Al worden er dit jaar ook voor Viabovag grote publiekscampagnes opgezet, de grootste ooit zelfs voor Bovag. Daarbij richt het portal zich niet op prijsjagers. “We richten ons op mensen die zekerheid willen. Daarom speelt de Bovag-garantie een centrale rol in de campagne”, legt Niesink uit. Ook wordt er bij iedere aangeboden auto een omruilgarantie gegeven, waarmee de koper binnen twee weken en 750 kilometer zijn auto bij het bedrijf kan inruilen voor een andere auto. 

Deze voorwaarden gelden ook voor auto’s onder de 4.500 euro en bij grijze kentekens. “We hebben daar veel over gesproken en uiteindelijk gekozen om altijd dezelfde voorwaarden te hanteren”, zegt Niesink. Bedrijven zijn vrij, dat is een wettelijke verplichting, om op andere portalen dezelfde voertuigen tegen andere prijzen aan te bieden. Toch hecht Bovag aan deze voorwaarden en wil het op termijn nog meer data gaan toevoegen over de overtuigen, bijvoorbeeld het schadeverleden. “De consument wil het en dus zal de branche deze informatie moeten gaan leveren.” Er is een samenwerking met het label 100% Onderhouden. De Waal: “We willen de koper met garantie het vertrouwen geven dat als er een probleem is, het wordt opgelost. Met 100% Onderhouden, dat optioneel is, willen we consumenten ook de zekerheid geven dat een auto vooraf goed is gecheckt.” 

Prijs

Bovag wil nog niet zeggen hoe de prijsstelling wordt. “Dat is concurrentiegevoelige informatie. Maar we leggen zeker een concurrerende prijs neer”, zegt De Waal. In de komende maanden wordt de Top-1000 leden bezocht en ook de overige leden worden benaderd. Daardoor moet er zowel in contracten als aanbod direct een stevige basis gelegd worden. Daarbij heeft Bovag nog een belangrijke troef: het bedrijf bepaalt zelf welke advertenties er getoond worden bij de door het bedrijf aangeboden auto’s. “Dat is een enorme frustratie bij onze leden. Ze mogen bij ons zelf bepalen welke aanbieders ze willen tonen en dat zullen voornamelijk partijen zijn met wie ze commerciële afspraken hebben gemaakt”, zegt Niesink. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Occasionportal Bovag mikt op top 3-positie | Automotive Online

Occasionportal Bovag mikt op top 3-positie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De publiekscampagne speelt in op zekerheid en vertrouwen. (Beeld: Bovag)

Dat vertelde Bovag-directeur Peter Niesink vanochtend tijdens een persbijeenkomst. Viabovag is een joint venture tussen Bovag en Bovemij. Bovemij-dochterbedrijf RDC is ingehuurd om de portal te bouwen. 

Een van de belangrijkste doelstellingen is om de de macht van de grote portalen in te dammen. De onvrede over onder meer het prijs- en advertentiebeleid is voor een aantal leden reden geweest om bij Bovag aan te kloppen. Een jaar nadat de eerste gesprekken plaatsvonden, is de portal al bijna gerealiseerd. “Het is een van de grootste projecten in de geschiedenis van Bovag”, zegt woordvoerder Paul de Waal. “En het is een project van de lange adem. We trekken drie jaar uit om Viabovag neer te zetten en verder uit te bouwen. Ons doel is om een van de drie grootste portals te worden.” 

Kracht

Het consumentenvertrouwen in de naam Bovag is zo groot, dat de brancheorganisatie denkt dat ze daarmee kan concurreren met de marketingbudgetten van de grote portalen. Al worden er dit jaar ook voor Viabovag grote publiekscampagnes opgezet, de grootste ooit zelfs voor Bovag. Daarbij richt het portal zich niet op prijsjagers. “We richten ons op mensen die zekerheid willen. Daarom speelt de Bovag-garantie een centrale rol in de campagne”, legt Niesink uit. Ook wordt er bij iedere aangeboden auto een omruilgarantie gegeven, waarmee de koper binnen twee weken en 750 kilometer zijn auto bij het bedrijf kan inruilen voor een andere auto. 

Deze voorwaarden gelden ook voor auto’s onder de 4.500 euro en bij grijze kentekens. “We hebben daar veel over gesproken en uiteindelijk gekozen om altijd dezelfde voorwaarden te hanteren”, zegt Niesink. Bedrijven zijn vrij, dat is een wettelijke verplichting, om op andere portalen dezelfde voertuigen tegen andere prijzen aan te bieden. Toch hecht Bovag aan deze voorwaarden en wil het op termijn nog meer data gaan toevoegen over de overtuigen, bijvoorbeeld het schadeverleden. “De consument wil het en dus zal de branche deze informatie moeten gaan leveren.” Er is een samenwerking met het label 100% Onderhouden. De Waal: “We willen de koper met garantie het vertrouwen geven dat als er een probleem is, het wordt opgelost. Met 100% Onderhouden, dat optioneel is, willen we consumenten ook de zekerheid geven dat een auto vooraf goed is gecheckt.” 

Prijs

Bovag wil nog niet zeggen hoe de prijsstelling wordt. “Dat is concurrentiegevoelige informatie. Maar we leggen zeker een concurrerende prijs neer”, zegt De Waal. In de komende maanden wordt de Top-1000 leden bezocht en ook de overige leden worden benaderd. Daardoor moet er zowel in contracten als aanbod direct een stevige basis gelegd worden. Daarbij heeft Bovag nog een belangrijke troef: het bedrijf bepaalt zelf welke advertenties er getoond worden bij de door het bedrijf aangeboden auto’s. “Dat is een enorme frustratie bij onze leden. Ze mogen bij ons zelf bepalen welke aanbieders ze willen tonen en dat zullen voornamelijk partijen zijn met wie ze commerciële afspraken hebben gemaakt”, zegt Niesink. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.