Beernink & de Bekker stapt als Axero Europese markt in

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Axero moet een voor Europeanen begrijpelijke naam zijn. (Foto: Axero)

Beernink & de Bekker heeft de naam veranderd in Axero. Dat meldt het bedrijf aan Automotive. Ook is het bedrijf vorige maand binnen Enschede verhuisd naar een andere locatie.

Er waren meerdere redenen om de naam te veranderen, zegt mede-eigenaar Emiel de Bekker. “Inmiddels zijn we met meer partners dan alleen Beernink en De Bekker (die overigens net als de rest van het team gewoon in dienst blijven, red) dus de naam dekt de lading niet meer. Maar ook zochten we met het oog op Europese uitbreiding een naam die voor niet-Nederlanders beter te begrijpen is. Om de link met auto’s duidelijk te maken hebben we als payoff Driven by cars. Een derde reden is dat het na 25 jaar ook wel eens tijd werd voor een frisse start. En dat we dat kunnen combineren met een verhuizing komt goed uit.”

Pionier

De internationalisering van de occasionhandel biedt zeker kansen voor Axero, zegt directeur Jan Beernink. “En dat gaat verder dan import of export van en naar Nederland. Wij zijn in Nederland altijd een pionier geweest. Samen met onze klanten, konden we groeien. Onze diensten kunnen we ook in andere landen aanbieden. We hebben de schaal en de processen om dat te kunnen organiseren. Auto’s rechtstreeks verhandelen tussen verschillende landen, dat is het pionierschap waarmee wij ons willen blijven onderscheiden. Ook in Europa zullen we met lokale mensen werken en staat betrouwbaarheid en transparantie centraal.” Het bedrijf – dat sinds dit jaar lid is van de nieuwe opgerichte Bovag-afdeling Autogroothandel – verhandelt op jaarbasis duizenden auto’s, waarvan ongeveer een derde geïmporteerd wordt. Het nieuwe onderkomen is op de groei gekocht. De traditionele ‘ontzorg-rol’ die de groothandel bekleedt, wordt alleen maar groter, zegt De Bekker. “Grote bedrijven willen geen voorraadposities innemen, maar wel direct auto’s kunnen inkopen zonder dat ze er omkijken naar hebben. Terwijl kleinere garagisten er geen tijd voor hebben.”

Pull-model

Axero werkt steeds meer op basis van vragen van klanten waarbij er meer, maar kleinere partijen auto’s worden ingekocht. Beernink: “Ons model kantelt van push naar pull, waarbij we gericht zoeken naar auto’s. En daarbij handelen wij alles af, van keuringsrapport tot de bpm-aangifte en het vervoer. In het nieuwe pand hebben we een inspectiestraat met fotostudio waardoor we veertig auto’s per dag (dat waren er op de oude locatie 25, red) kunnen verwerken.” Ook de website (met webwinkel) werd vernieuwd. De Bekker: “We schuiven op naar het ‘Coolblue’-model waarbij onze klanten zelf bepalen waar en wanneer ze kopen en waar de gekochte auto geleverd moet worden. Dat hebben we geïntegreerd in onze nieuwe website.”  
Op korte termijn is de doelstelling overigens niet dat er meer volume gedraaid moet worden. “Maar natuurlijk moeten wij voldoende aantallen draaien. Dat vereist dat we in de juiste markten en segmenten werken en daarbij altijd werken op basis van loyaliteit en vertrouwen. En dat kunnen we alleen bereiken door optimale transparantie, vertrouwen en persoonlijk contact”, aldus De Bekker. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Beernink & de Bekker stapt als Axero Europese markt in | Automotive Online

Beernink & de Bekker stapt als Axero Europese markt in

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Axero moet een voor Europeanen begrijpelijke naam zijn. (Foto: Axero)

Beernink & de Bekker heeft de naam veranderd in Axero. Dat meldt het bedrijf aan Automotive. Ook is het bedrijf vorige maand binnen Enschede verhuisd naar een andere locatie.

Er waren meerdere redenen om de naam te veranderen, zegt mede-eigenaar Emiel de Bekker. “Inmiddels zijn we met meer partners dan alleen Beernink en De Bekker (die overigens net als de rest van het team gewoon in dienst blijven, red) dus de naam dekt de lading niet meer. Maar ook zochten we met het oog op Europese uitbreiding een naam die voor niet-Nederlanders beter te begrijpen is. Om de link met auto’s duidelijk te maken hebben we als payoff Driven by cars. Een derde reden is dat het na 25 jaar ook wel eens tijd werd voor een frisse start. En dat we dat kunnen combineren met een verhuizing komt goed uit.”

Pionier

De internationalisering van de occasionhandel biedt zeker kansen voor Axero, zegt directeur Jan Beernink. “En dat gaat verder dan import of export van en naar Nederland. Wij zijn in Nederland altijd een pionier geweest. Samen met onze klanten, konden we groeien. Onze diensten kunnen we ook in andere landen aanbieden. We hebben de schaal en de processen om dat te kunnen organiseren. Auto’s rechtstreeks verhandelen tussen verschillende landen, dat is het pionierschap waarmee wij ons willen blijven onderscheiden. Ook in Europa zullen we met lokale mensen werken en staat betrouwbaarheid en transparantie centraal.” Het bedrijf – dat sinds dit jaar lid is van de nieuwe opgerichte Bovag-afdeling Autogroothandel – verhandelt op jaarbasis duizenden auto’s, waarvan ongeveer een derde geïmporteerd wordt. Het nieuwe onderkomen is op de groei gekocht. De traditionele ‘ontzorg-rol’ die de groothandel bekleedt, wordt alleen maar groter, zegt De Bekker. “Grote bedrijven willen geen voorraadposities innemen, maar wel direct auto’s kunnen inkopen zonder dat ze er omkijken naar hebben. Terwijl kleinere garagisten er geen tijd voor hebben.”

Pull-model

Axero werkt steeds meer op basis van vragen van klanten waarbij er meer, maar kleinere partijen auto’s worden ingekocht. Beernink: “Ons model kantelt van push naar pull, waarbij we gericht zoeken naar auto’s. En daarbij handelen wij alles af, van keuringsrapport tot de bpm-aangifte en het vervoer. In het nieuwe pand hebben we een inspectiestraat met fotostudio waardoor we veertig auto’s per dag (dat waren er op de oude locatie 25, red) kunnen verwerken.” Ook de website (met webwinkel) werd vernieuwd. De Bekker: “We schuiven op naar het ‘Coolblue’-model waarbij onze klanten zelf bepalen waar en wanneer ze kopen en waar de gekochte auto geleverd moet worden. Dat hebben we geïntegreerd in onze nieuwe website.”  
Op korte termijn is de doelstelling overigens niet dat er meer volume gedraaid moet worden. “Maar natuurlijk moeten wij voldoende aantallen draaien. Dat vereist dat we in de juiste markten en segmenten werken en daarbij altijd werken op basis van loyaliteit en vertrouwen. En dat kunnen we alleen bereiken door optimale transparantie, vertrouwen en persoonlijk contact”, aldus De Bekker. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.