Used Car Controller knipt koppeling van 23 occasionportalen door

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Met een paar gratis en de betaalde portalen blijft de koppeling wel in stand. (Foto: Shutterstock)

Used Car Controller (UCC) gaat 23 gratis occasionportalen niet langer standaard koppelen. Hierdoor kunnen klanten van UCC niet langer hun voorraad automatisch doorplaatsen op deze sites, tenzij het portaal of het autobedrijf een vergoeding betaalt. Volgens UCC-eigenaar Michel van Roon leveren de ontkoppelde portalen het adverterende autobedrijf niets op. “Deze portalen leveren geen bijdrage aan het occasionlandschap en maken het de portalen die wel hun dienstverlening willen verbeteren moeilijker om voldoende rendement te maken om dit te kunnen bekostigen. Daarbij stellen wij IT-capaciteit beschikbaar. Die capaciteit besteden wij liever aan de portalen die wel bijdragen aan de daadwerkelijke verkoop van een occasion.”

Van Roon benaderde een deel van zijn klanten met de vraag om een groep van 26 portalen, waarvan hij twijfelde aan de toegevoegde waarde die ze leveren aan het autobedrijf, te beoordelen. In totaal hebben ruim 200 bedrijven meegewerkt aan deze evaluatie. “We hebben deze bedrijven een aantal vragen gesteld over de effectiviteit van deze portalen. Op basis daarvan hebben we ze een rating gegeven. Alle bedrijven met een lage rating leveren onze klanten weinig tot niets op. Die ontkoppelen we tenzij ze de kosten voor hun gebruikers overnemen, dan staan wij open voor een samenwerking”, zegt Van Roon.Bekijk de hele evaluatie in de Automotive Kennisbank.

Marktplaats

Van Roon vertelde eerder al dat hij af wil van de gratis portalen, die hun geld voornamelijk verdienen met bannering. In de Automotive van deze maand staat een uitgebreid artikel hoe een aantal advertentiedienstverleners, zoals Autodata, RDC en VWE, momenteel hun businesscase noodgedwongen moeten herzien nu Marktplaats ze niet langer ‘subsidieert’, waardoor er miljoenen aan omzet wegvallen. Occasionportalen hebben over het algemeen nooit hoeven betalen voor de koppelingen, maar daar komt als het aan de grote dienstverleners ligt verandering in. Van Roon stuurt de onderzochte portalen deze week een brief met de resultaten van de evaluatie en met de nieuwe voorwaarden. “We doen dit niet ter compensatie van misgelopen inkomsten, maar om ons product te verbeteren. We hopen dat andere partijen ons voorbeeld volgen.”

Autodata (Wheelerdelta) heeft in juni al een brief naar alle portalen gestuurd, waarin het bedrijf vraagt om een vergoeding. Ook Van Roon wil op termijn met de overige, wél gekoppelde, portalen in gesprek. “De volgende stap is dat iedereen in de keten beseft waar de kosten liggen. Wij leveren ook aan de portalen toegevoegde waarde en daar hoort een eerlijke verdeling van kosten en opbrengsten tegenover te staan. Die discussie gaan wij nu aan.”

Diversiteit

Bij de door UCC ontkoppelde portalen is weinig begrip voor de beslissing van UCC. “Wij leveren juist toegevoegde waarde aan de softwareleveranciers want daardoor kunnen ze een divers aanbod aan portalen aanbieden”, zegt Bart van Doesburg, eigenaar van Tweedehandsauto.nl. Autobedrijven kunnen bij zijn portal gratis adverteren en betalen voor upgrades zoals topposities. “Stel je voor dat geen enkele portal wil koppelen met een advertentiedienstverlener als UCC. Daarbij zijn de kosten te verwaarlozen, het systeem werkt dankzij Hexon (dat de meeste koppelingen bouwt, red) erg efficiënt.” Hij verwacht dat de grote portalen helemaal niet gaan betalen. “De dienstverleners kunnen dat helemaal niet eisen van de portalen, ze zijn veel te afhankelijk van partijen als Marktplaats. Wij proberen die markt waarin grote, voor het autobedrijf dure, portalen de markt naar zich toe trekken juist divers te houden. Anders ontstaat er een markt met maar enkele spelers die steeds hogere tarieven vragen. Deze ontwikkeling werkt oneerlijke concurrentie alleen maar in de hand. Het autobedrijf is dus juist gebaat bij partijen zoals wij en dat zien we terug in onze groeicijfers. Wij hebben maar weinig klanten die via UCC bij ons adverteren, dus vooralsnog maken wij ons geen zorgen.”

Financial Lease

Een andere partij die UCC ontkoppelt is Activelease, een van de partijen waar autobedrijven occasions kunnen adverteren die vervolgens met een financial lease constructie in de markt worden gezet. Van de partijen die een leaseconstructie aanbieden behoudt UCC alleen de koppeling met het grote Financiallease.nl. Activelease-eigenaar Jeroen Zaal moet goed nadenken of hij wil betalen voor het behoud van de koppeling. “Wij zijn maar een kleine speler, die voor een beperkt aantal autobedrijven een klein deel van het aanbod aanbiedt, dan gaat het over enkele duizenden auto’s. De kosten vallen dus wel mee, maar aan de andere kant bestaat onze business voornamelijk uit het bemiddelen bij operational lease. We doen dit erbij.” Hij is niet verbaasd over de lage score in de evaluatie van UCC. “Wij leveren geen leads, wij nemen pas contact op als we een deal kunnen sluiten. Dan heb je het over enkele transacties per maand. In de komende tijd gaan we kijken wat we aan moeten met de dienstverleners die nu geld vragen.”

Lees hier hoe de grote occasionportalen en advertentiedienstverleners denken over het kantelende verdienmodel van de dienstverleners.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Used Car Controller knipt koppeling van 23 occasionportalen door | Automotive Online

Used Car Controller knipt koppeling van 23 occasionportalen door

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Met een paar gratis en de betaalde portalen blijft de koppeling wel in stand. (Foto: Shutterstock)

Used Car Controller (UCC) gaat 23 gratis occasionportalen niet langer standaard koppelen. Hierdoor kunnen klanten van UCC niet langer hun voorraad automatisch doorplaatsen op deze sites, tenzij het portaal of het autobedrijf een vergoeding betaalt. Volgens UCC-eigenaar Michel van Roon leveren de ontkoppelde portalen het adverterende autobedrijf niets op. “Deze portalen leveren geen bijdrage aan het occasionlandschap en maken het de portalen die wel hun dienstverlening willen verbeteren moeilijker om voldoende rendement te maken om dit te kunnen bekostigen. Daarbij stellen wij IT-capaciteit beschikbaar. Die capaciteit besteden wij liever aan de portalen die wel bijdragen aan de daadwerkelijke verkoop van een occasion.”

Van Roon benaderde een deel van zijn klanten met de vraag om een groep van 26 portalen, waarvan hij twijfelde aan de toegevoegde waarde die ze leveren aan het autobedrijf, te beoordelen. In totaal hebben ruim 200 bedrijven meegewerkt aan deze evaluatie. “We hebben deze bedrijven een aantal vragen gesteld over de effectiviteit van deze portalen. Op basis daarvan hebben we ze een rating gegeven. Alle bedrijven met een lage rating leveren onze klanten weinig tot niets op. Die ontkoppelen we tenzij ze de kosten voor hun gebruikers overnemen, dan staan wij open voor een samenwerking”, zegt Van Roon.Bekijk de hele evaluatie in de Automotive Kennisbank.

Marktplaats

Van Roon vertelde eerder al dat hij af wil van de gratis portalen, die hun geld voornamelijk verdienen met bannering. In de Automotive van deze maand staat een uitgebreid artikel hoe een aantal advertentiedienstverleners, zoals Autodata, RDC en VWE, momenteel hun businesscase noodgedwongen moeten herzien nu Marktplaats ze niet langer ‘subsidieert’, waardoor er miljoenen aan omzet wegvallen. Occasionportalen hebben over het algemeen nooit hoeven betalen voor de koppelingen, maar daar komt als het aan de grote dienstverleners ligt verandering in. Van Roon stuurt de onderzochte portalen deze week een brief met de resultaten van de evaluatie en met de nieuwe voorwaarden. “We doen dit niet ter compensatie van misgelopen inkomsten, maar om ons product te verbeteren. We hopen dat andere partijen ons voorbeeld volgen.”

Autodata (Wheelerdelta) heeft in juni al een brief naar alle portalen gestuurd, waarin het bedrijf vraagt om een vergoeding. Ook Van Roon wil op termijn met de overige, wél gekoppelde, portalen in gesprek. “De volgende stap is dat iedereen in de keten beseft waar de kosten liggen. Wij leveren ook aan de portalen toegevoegde waarde en daar hoort een eerlijke verdeling van kosten en opbrengsten tegenover te staan. Die discussie gaan wij nu aan.”

Diversiteit

Bij de door UCC ontkoppelde portalen is weinig begrip voor de beslissing van UCC. “Wij leveren juist toegevoegde waarde aan de softwareleveranciers want daardoor kunnen ze een divers aanbod aan portalen aanbieden”, zegt Bart van Doesburg, eigenaar van Tweedehandsauto.nl. Autobedrijven kunnen bij zijn portal gratis adverteren en betalen voor upgrades zoals topposities. “Stel je voor dat geen enkele portal wil koppelen met een advertentiedienstverlener als UCC. Daarbij zijn de kosten te verwaarlozen, het systeem werkt dankzij Hexon (dat de meeste koppelingen bouwt, red) erg efficiënt.” Hij verwacht dat de grote portalen helemaal niet gaan betalen. “De dienstverleners kunnen dat helemaal niet eisen van de portalen, ze zijn veel te afhankelijk van partijen als Marktplaats. Wij proberen die markt waarin grote, voor het autobedrijf dure, portalen de markt naar zich toe trekken juist divers te houden. Anders ontstaat er een markt met maar enkele spelers die steeds hogere tarieven vragen. Deze ontwikkeling werkt oneerlijke concurrentie alleen maar in de hand. Het autobedrijf is dus juist gebaat bij partijen zoals wij en dat zien we terug in onze groeicijfers. Wij hebben maar weinig klanten die via UCC bij ons adverteren, dus vooralsnog maken wij ons geen zorgen.”

Financial Lease

Een andere partij die UCC ontkoppelt is Activelease, een van de partijen waar autobedrijven occasions kunnen adverteren die vervolgens met een financial lease constructie in de markt worden gezet. Van de partijen die een leaseconstructie aanbieden behoudt UCC alleen de koppeling met het grote Financiallease.nl. Activelease-eigenaar Jeroen Zaal moet goed nadenken of hij wil betalen voor het behoud van de koppeling. “Wij zijn maar een kleine speler, die voor een beperkt aantal autobedrijven een klein deel van het aanbod aanbiedt, dan gaat het over enkele duizenden auto’s. De kosten vallen dus wel mee, maar aan de andere kant bestaat onze business voornamelijk uit het bemiddelen bij operational lease. We doen dit erbij.” Hij is niet verbaasd over de lage score in de evaluatie van UCC. “Wij leveren geen leads, wij nemen pas contact op als we een deal kunnen sluiten. Dan heb je het over enkele transacties per maand. In de komende tijd gaan we kijken wat we aan moeten met de dienstverleners die nu geld vragen.”

Lees hier hoe de grote occasionportalen en advertentiedienstverleners denken over het kantelende verdienmodel van de dienstverleners.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.