Toertje door Duitsland voor kentekening levert bpm-voordeel op

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het aantal kilometers op de teller op het moment van kentekening is bepalend. (Foto: Shutterstock)

De Hoge Raad vernietigde vandaag in twee zaken een bpm-naheffing van de fiscus. In beide gevallen ging het om in Nederland gevestigde bedrijven die een nieuwe auto kochten; het ene bedrijf kocht de auto in Duitsland, waar het er 3.000 kilometer mee reed voordat de auto in Nederland op kenteken werd gezet. In de tweede zaak werd de auto in Nederland gekocht, naar Duitsland getransporteerd, waar er 3.000 kilometer met de auto werd gereden voordat hij op Nederlands kenteken werd gezet. In beide zaken is de auto volgens de Hoge Raad een gebruikte auto, omdat er aantoonbaar gebruik van is gemaakt voor ze in Nederland een kenteken kregen.

‘Opvallend en terecht’

De uitspraak is opvallend en terecht, stelt fiscalist Jan Rolleman van AMD Automotive Fiscalisten. “De Hoge Raad volgt de letter van de wet. Wat wel belangrijk is, is dat het hier heel specifiek gaat om een auto waarmee de Nederlandse koper ná aankoop in het buitenland een behoorlijk aantal kilometers heeft gereden. Dit arrest gaat dus niet zozeer om de vraag wanneer een auto wel of niet gebruikt is, maar meer over de vraag welke kilometers er allemaal meetellen: Ook de kilometers die je zelf als koper maakt vóórdat je het belastbare feit van de Nederlandse bpm krijgt, zo blijkt uit dit arrest.”Lees ook: Strijd om bpm-taxaties verhardt.

In de eerste zaak kocht een autohandelaar op 11 januari 2012 een Porsche 911 3.8 Carrera S voor 123.760 euro: inclusief btw, exclusief bpm. De kilometerstand was toen 10. De volgende dag werd de auto overgebracht naar Duitsland, waarbij de auto op naam van de handelaar op Duits kenteken is gezet. Op 3 februari werd de auto terug naar Nederland gehaald, met een kilometerstand van 3.092. De auto werd daarbij als occasion aangemerkt, wat leidde tot een bpm van 15.067 euro. De Belastingdienst stelde echter dat het een nieuwe auto betrof, waarover de volledige 24.185 euro aan bpm had moeten worden verrekend. De handelaar kreeg een naheffing van 9.118 euro. In een procedure stelde het Gerechtshof Den Bosch de Belastingdienst in het gelijk; deze uitspraak is nu dus door de Hoge Raad vernietigd.

De Hoge Raad stelt dat gezien het aantal kilometers dat is gereden, niet gesteld kan worden dat het om een nieuwe auto gaat. Ook is onvoldoende bewezen dat de constructie is opgetuigd om de belasting te drukken. Juist omdat er met de auto, op Duits kenteken en in Duitsland, een aanzienlijk aantal kilometers is gereden. “Het blijft volgens de advocaat-generaal immers hoe dan ook de realiteit dat een aanvankelijk nieuwe auto vrij snel in waarde vermindert vanaf het moment dat met de auto wordt gereden, oftewel vanaf de feitelijke ingebruikname”, zo staat in de uitspraak. Volgens de bpm-regels is een auto nieuw als de eerste in gebruik name in Nederland plaatsvindt.

Zelfde eigenaar

In 2016 vond een soortgelijke import plaats, alleen daarbij werd de auto, met 30 kilometer op de teller, in Duitsland gekocht en – op naam van de koper – werden er in Duitsland 3.000 kilometers mee gereden voordat hij naar Nederland werd geïmporteerd. Ook hierbij oordeelt de Hoge Raad dat het om een gebruikte auto gaat. Het moment waarop de auto’s in Nederland op kenteken worden gezet is bepalend voor de bepaling of het om een nieuwe of gebruikte gaat, dus niet het moment van aanschaf.

“Omdat de auto’s onder dezelfde eigenaar drieduizend kilometer in het buitenland reden voordat ze Nederlands kenteken werden gezet, zijn het feitelijk occasions bij import”, aldus Rolleman. Hij beaamt dat de uitspraak betekent dat parallelimporteurs nu slimme constructies kunnen bedenken om van een nieuwe auto een occasion te maken; bijvoorbeeld door hem te kopen, op Duits vijfdaags kenteken te laten zetten, hem in Duitsland eerst kilometers te laten maken – de eigenaar hoeft natuurlijk niet de bestuurder te zijn – en dan pas te importeren.

Import event Automotive

Het importeren en exporteren van occasions kent de nodige uitdagingen. Tijdens Automotive Impex Day worden de belangrijkste uitdagingen en tips voor grensoverschrijdende occasionverkoop besproken. Mis het niet en schrijf nu in voor Automotive Impex Day.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Toertje door Duitsland voor kentekening levert bpm-voordeel op | Automotive Online

Toertje door Duitsland voor kentekening levert bpm-voordeel op

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het aantal kilometers op de teller op het moment van kentekening is bepalend. (Foto: Shutterstock)

De Hoge Raad vernietigde vandaag in twee zaken een bpm-naheffing van de fiscus. In beide gevallen ging het om in Nederland gevestigde bedrijven die een nieuwe auto kochten; het ene bedrijf kocht de auto in Duitsland, waar het er 3.000 kilometer mee reed voordat de auto in Nederland op kenteken werd gezet. In de tweede zaak werd de auto in Nederland gekocht, naar Duitsland getransporteerd, waar er 3.000 kilometer met de auto werd gereden voordat hij op Nederlands kenteken werd gezet. In beide zaken is de auto volgens de Hoge Raad een gebruikte auto, omdat er aantoonbaar gebruik van is gemaakt voor ze in Nederland een kenteken kregen.

‘Opvallend en terecht’

De uitspraak is opvallend en terecht, stelt fiscalist Jan Rolleman van AMD Automotive Fiscalisten. “De Hoge Raad volgt de letter van de wet. Wat wel belangrijk is, is dat het hier heel specifiek gaat om een auto waarmee de Nederlandse koper ná aankoop in het buitenland een behoorlijk aantal kilometers heeft gereden. Dit arrest gaat dus niet zozeer om de vraag wanneer een auto wel of niet gebruikt is, maar meer over de vraag welke kilometers er allemaal meetellen: Ook de kilometers die je zelf als koper maakt vóórdat je het belastbare feit van de Nederlandse bpm krijgt, zo blijkt uit dit arrest.”Lees ook: Strijd om bpm-taxaties verhardt.

In de eerste zaak kocht een autohandelaar op 11 januari 2012 een Porsche 911 3.8 Carrera S voor 123.760 euro: inclusief btw, exclusief bpm. De kilometerstand was toen 10. De volgende dag werd de auto overgebracht naar Duitsland, waarbij de auto op naam van de handelaar op Duits kenteken is gezet. Op 3 februari werd de auto terug naar Nederland gehaald, met een kilometerstand van 3.092. De auto werd daarbij als occasion aangemerkt, wat leidde tot een bpm van 15.067 euro. De Belastingdienst stelde echter dat het een nieuwe auto betrof, waarover de volledige 24.185 euro aan bpm had moeten worden verrekend. De handelaar kreeg een naheffing van 9.118 euro. In een procedure stelde het Gerechtshof Den Bosch de Belastingdienst in het gelijk; deze uitspraak is nu dus door de Hoge Raad vernietigd.

De Hoge Raad stelt dat gezien het aantal kilometers dat is gereden, niet gesteld kan worden dat het om een nieuwe auto gaat. Ook is onvoldoende bewezen dat de constructie is opgetuigd om de belasting te drukken. Juist omdat er met de auto, op Duits kenteken en in Duitsland, een aanzienlijk aantal kilometers is gereden. “Het blijft volgens de advocaat-generaal immers hoe dan ook de realiteit dat een aanvankelijk nieuwe auto vrij snel in waarde vermindert vanaf het moment dat met de auto wordt gereden, oftewel vanaf de feitelijke ingebruikname”, zo staat in de uitspraak. Volgens de bpm-regels is een auto nieuw als de eerste in gebruik name in Nederland plaatsvindt.

Zelfde eigenaar

In 2016 vond een soortgelijke import plaats, alleen daarbij werd de auto, met 30 kilometer op de teller, in Duitsland gekocht en – op naam van de koper – werden er in Duitsland 3.000 kilometers mee gereden voordat hij naar Nederland werd geïmporteerd. Ook hierbij oordeelt de Hoge Raad dat het om een gebruikte auto gaat. Het moment waarop de auto’s in Nederland op kenteken worden gezet is bepalend voor de bepaling of het om een nieuwe of gebruikte gaat, dus niet het moment van aanschaf.

“Omdat de auto’s onder dezelfde eigenaar drieduizend kilometer in het buitenland reden voordat ze Nederlands kenteken werden gezet, zijn het feitelijk occasions bij import”, aldus Rolleman. Hij beaamt dat de uitspraak betekent dat parallelimporteurs nu slimme constructies kunnen bedenken om van een nieuwe auto een occasion te maken; bijvoorbeeld door hem te kopen, op Duits vijfdaags kenteken te laten zetten, hem in Duitsland eerst kilometers te laten maken – de eigenaar hoeft natuurlijk niet de bestuurder te zijn – en dan pas te importeren.

Import event Automotive

Het importeren en exporteren van occasions kent de nodige uitdagingen. Tijdens Automotive Impex Day worden de belangrijkste uitdagingen en tips voor grensoverschrijdende occasionverkoop besproken. Mis het niet en schrijf nu in voor Automotive Impex Day.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.