De gemiddelde statijd van een elektrische occasion is 50 dagen

Achtergrond | Autobedrijven duiken op markt gebruikte EV’s

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Pas over vijf jaar zal het Nederlandse aanbod aan gebruikte EV's hard groeien. (Foto: Shutterstock)

Nu de interesse voor elektrische auto’s sterk groeit, ligt het voor de hand dat ook de vraag naar gebruikte EV’s toeneemt. Reguliere autobedrijven hebben steeds vaker gebruikte elektrische auto’s op voorraad, maar er zijn al enkele bedrijven die zich specialiseren in dit marktsegment. Zij zijn de voorhoede van een nieuwe trend. Een paar jaar geleden was het aanbod van elektrische auto’s nog beperkt. Renault, Nissan en Tesla waren de belangrijkste spelers in de markt. En dan hadden de Amerikanen nog de Fiat 500e. Dat zijn de auto’s die nu gebruikt verkrijgbaar zijn. 

Consumenten die nu op zoek gaan naar een tweedehands elektrische auto hebben dus niet zo bar veel te kiezen. Maar binnen het beperkte aanbod zijn de aantallen wel groeiende, de gemiddelde bedrijfsvoorraad van gebruikte EV’s is van 2017 op 2018 meer dan verdubbeld, van 309 in 2017 tot 645 vorig jaar. Zo ontstaat er ruimte voor een handvol specialisten, die zich toeleggen op juist deze kleine, maar veelbelovende markt. Lees hier hoe in 2017 de eerste exemplaren van de Fiat 500e werden geïmporteerd. ‘Er zit genoeg marge op om de kosten van transport en aanpassing aan de Europese markt te dekken.’

Met zijn bedrijf Leasebijtellingvriendelijk.nl verhandelt Martijn Duivenvoorden in Almere gebruikte auto’s die op de een of andere manier onder een laag bijtellingstarief vallen. “In mijn bedrijf heb ik voor 80 procent Tesla’s en verder plug-in hybrides, zoals Mitsubishi Outlanders”, vertelt hij. “Ik kan je vertellen dat het verkoopgesprek voor een Outlander een stuk langer duurt dan voor een Tesla.”

Het is van groot belang dat je als aanbieder zeer zaken deskundig bent, geen sprookjes vertelt en de klant op de juiste wijze informeert.

Ernst Jan van Kouwen

Duivenvoorden heeft bijna alle auto’s die hij verkoopt in consignatie. “Zo’n 70 procent wordt verkocht met een financial lease-constructie. Daarover krijg ik een provisie. In de andere 30 procent betaalt de verkoper mij een fee.” De kopers komen niet altijd uit Nederland, in andere Europese landen is de belangstelling voor Nederlandse Tesla-occasions groeiende. “Door de Tesla-taks is de interesse om een vijf jaar oude Tesla te kopen in Nederland niet zo groot. Daarbij neemt het aanbod op het ogenblik toe, omdat er veel Tesla-rijders zijn die voor de jaarwisseling een nieuwe hebben genomen. En in diverse landen is er belangstelling voor deze auto’s, dus er gaan er vrij veel naar het buitenland. Er zijn er in 2018 al 720 geëxporteerd.”

Top 5 import EV

Merk Model Aantal
Renault Zoe 323
Fiat 500E 204
BMW i3 76
Volkswagen Golf 71
Tesla Model S 54
Totaal   947

Bron: VWE, bewerkt door Automotive

Geloven

In Kortenhoef specialiseren Ernst-Jan van Kouwen en compagnon Robert de Kloet zich in gebruikte EV’s. Hun bedrijf, het 500e Fiat Center, heeft sinds de start van het bedrijf in januari 2017 al een flink aantal exemplaren van de elektrische Fiat 500e verkocht. “We zijn ermee begonnen, omdat we geloven in het product”, zegt Van Kouwen.

Over vijf jaar

De markt voor gebruikte elektrische auto’s gaat zich de komende jaren nog sterk ontwikkelen. “Binnenkort komt de Tesla Model 3. Ik verwacht dat die auto Zakenauto van het Jaar wordt. Die auto gaat het goed doen in de lease”, zegt Martijn Duivenvoorden. “Daarnaast is er een enorme vraag naar de nieuwe elektrische Kia Niro en de Hyundai Kona, de leasemaatschappijen kopen ze nu ook in het buitenland in. Dat zijn wel praktische auto’s als auto van de zaak. Ik denk dat die auto’s allemaal op contracten van vijf jaar worden ingezet, en die zullen ze ook uitzitten. Dus het duurt nog vijf jaar en dan komt er een groot contingent Niro’s en Kona’s op de occasion markt. En van Tesla en de Jaguar i-Pace zijn er ook weer een paar duizend exemplaren verkocht. De komende jaren komen die auto’s allemaal in de handel terecht. Daar kan ik met mijn bedrijf de komende jaren dus uit putten.”

De elektrisch aangedreven Fiat 500 wordt alleen geleverd op de Amerikaanse markt, en dan nog in slechts enkele staten, waarvan Californië de belangrijkste markt vormt. De Fiat 500e wordt gebouwd in Mexico, de elektrische aandrijflijn is ontwikkeld door Bosch. “Fiat Chrysler moest een elektrische auto bouwen om in Californië te voldoen aan de emissie-eisen voor zijn hele programma”, legt Van Kouwen uit. In die staat wordt het rijden met een 500e flink gesubsidieerd. “Nieuw kost zo’n auto daar meer dan een Chevrolet Camaro. Maar in de lease zijn ze maar 200 dollar per maand. Het is dus interessanter om een nieuwe te leasen dan een tweedehands te kopen. Er is  dus een behoorlijk aanbod en door onze relatie met Chryser Capital, hebben wij de mogelijkheid om eerste keus aan te kopen.” De gebruikte elektrische Fiats 500 worden in tal van Europese landen verkocht. “Maar ze gaan ook naar het Midden-Oosten en naar Zuid-Amerika”, zegt Van Kouwen. “Ja, het is een geweldige auto. Ik heb er nu zelf al 19 duizend kilometer in een jaar mee gereden, ondanks  dat ik een echte petrolhead was.”

En aftersales dan?

Omdat de Fiat 500e in Europa niet gevoerd wordt, kunnen de Europese Fiat-dealers ook het onderhoud niet doen. Electric Motoring in Kortenhoef, waar het 500e Fiat Center onder valt, doet al het onderhoud aan de Fiat 500e in eigen beheer. “We doen alles wat de dealer in de Verenigde Staten ook doet. Ook het uitlezen en verplicht updaten van de software kunnen we hier”, aldus Ernst-Jan van Kouwen. “Sterker nog, we doen meer, want we kunnen ook batterijpakketten herstellen. Mocht het nodig zijn, kunnen we een  batterij-pakket omwisselen. Wij herstellen dan het batterij-pakket volgens de fabrieksnormen.” Martijn Duivenvoorden beperkt zich tot sales. “Maar ik zit te wachten op het eerste autobedrijf dat zich specifiek richt op aftersales voor elektrische auto’s”, zegt hij. “Er komen nu wel bedrijven die gespecialiseerde reparaties kunnen verrichten, zoals het repareren van de deurkrukken van Tesla’s.”

Thuiszorg

De Fiats 500e van Electric Motoring worden verkocht aan mensen uit alle geledingen van de samenleving, vertelt Van Kouwen. “Onze eerste 500e hebben we geleverd aan een klant van 83 jaar. Vandaag heb ik er een afgeleverd aan een klant van 19 jaar. Er komen hier gezinnen die de auto kopen als tweede auto. Maar als er kinderen in huis zijn kapen die de Fiat en ik heb al meegemaakt dat zo’n gezin hier kwam om een tweede 500e te kopen.” Een bijzondere groep kopers wordt gevormd door mensen die in de thuiszorg werken. “Voor degenen die een kilometervergoeding ontvangen, is het een ideale auto, want ze krijgen 19 cent per kilometer en de auto kost 3 cent. Maar we hebben ook auto’s verkocht aan zakelijke rijders die weer een elektrische auto inruilden.” Het verkopen van een elektrische auto kost echter wel tijd, zegt Van Kouwen. “Voor de meeste mensen is het de eerste keer dat ze een elektrische auto kopen, en hebben zich vaak zeer zorgvuldig verdiept in het product, hebben we zo maar een interactie van drie tot vier uur met de klant. Het is van groot belang dat je als aanbieder zeer zaken deskundig bent, geen sprookjes vertelt en de klant op de juiste wijze informeert.”

Omslag maken

Met de groeiende vraag naar elektrische auto’s ligt het voor de hand dat zich de komende jaren meer autobedrijven in gebruikte EV’s zullen specialiseren. Dat is nog niet makkelijk, denkt Martijn Duivenvoorden. “Er zijn natuurlijk autobedrijven die wel eens een Tesla in voorraad hebben en vaak zie je dat ze er best lang over doen om die te verkopen. We worden ook wel eens gebeld door autobedrijven die een Tesla willen inkopen, of die er een willen inruilen. Die komen dan bij ons vragen hoe het moet.” Autobedrijven die de omslag willen maken naar EV’s, raadt hij aan om zich vooral goed in de materie te verdiepen. “Want je krijgt enorm veel vragen van je klanten, over oplaadpunten en actieradius en zulke dingen, daar moet je goed antwoord op kunnen geven.”

Top 5 importlanden

Land Aandeel
Duitsland 43%
Frankrijk 35%
België 9%
Denemarken 3%
Oostenrijk 2%

Bron: VWE Automotive

EV-occasions in de lift

De bedrijfsvoorraad van elektrische occasions is toegenomen van 221 per 1 oktober 2016 tot 645 in 2018, zo blijkt uit cijfers van VWE Automotive. Nog interessanter zijn de stadagen. Terwijl het gemiddelde in 2018 Q3 op 70 dagen staat, en personenauto’s tot 6 jaar oud 64 dagen halen, wordt voor EV’s het getal van 50 stadagen genoemd. Per model zijn dat 41 dagen voor Tesla Model S, 48 dagen voor Nissan Leaf en 61 dagen voor Renault Zoe. Martijn Duivenvoorden maakt wel een kanttekening bij de Tesla-cijfers: “Omdat ik de grootste voorraad gebruikte Tesla’s in Nederland heb, tellen mijn cijfers zwaar mee in die statistieken. Maar ik heb de meeste auto’s in consignatie, die staan in de praktijk maar één dag in mijn bedrijfsvoorraad, namelijk als ze verkocht zijn.” Dit zou de stadagen en voorraadcijfers vertekenen. “Maar als ik kijk hoe lang een auto bij mij te koop staat, dan is in de praktijk mijn gemiddelde advertentietijd 51 dagen.”

Achtergrond | Autobedrijven duiken op markt gebruikte EV’s | Automotive Online
De gemiddelde statijd van een elektrische occasion is 50 dagen

Achtergrond | Autobedrijven duiken op markt gebruikte EV’s

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Pas over vijf jaar zal het Nederlandse aanbod aan gebruikte EV's hard groeien. (Foto: Shutterstock)

Nu de interesse voor elektrische auto’s sterk groeit, ligt het voor de hand dat ook de vraag naar gebruikte EV’s toeneemt. Reguliere autobedrijven hebben steeds vaker gebruikte elektrische auto’s op voorraad, maar er zijn al enkele bedrijven die zich specialiseren in dit marktsegment. Zij zijn de voorhoede van een nieuwe trend. Een paar jaar geleden was het aanbod van elektrische auto’s nog beperkt. Renault, Nissan en Tesla waren de belangrijkste spelers in de markt. En dan hadden de Amerikanen nog de Fiat 500e. Dat zijn de auto’s die nu gebruikt verkrijgbaar zijn. 

Consumenten die nu op zoek gaan naar een tweedehands elektrische auto hebben dus niet zo bar veel te kiezen. Maar binnen het beperkte aanbod zijn de aantallen wel groeiende, de gemiddelde bedrijfsvoorraad van gebruikte EV’s is van 2017 op 2018 meer dan verdubbeld, van 309 in 2017 tot 645 vorig jaar. Zo ontstaat er ruimte voor een handvol specialisten, die zich toeleggen op juist deze kleine, maar veelbelovende markt. Lees hier hoe in 2017 de eerste exemplaren van de Fiat 500e werden geïmporteerd. ‘Er zit genoeg marge op om de kosten van transport en aanpassing aan de Europese markt te dekken.’

Met zijn bedrijf Leasebijtellingvriendelijk.nl verhandelt Martijn Duivenvoorden in Almere gebruikte auto’s die op de een of andere manier onder een laag bijtellingstarief vallen. “In mijn bedrijf heb ik voor 80 procent Tesla’s en verder plug-in hybrides, zoals Mitsubishi Outlanders”, vertelt hij. “Ik kan je vertellen dat het verkoopgesprek voor een Outlander een stuk langer duurt dan voor een Tesla.”

Het is van groot belang dat je als aanbieder zeer zaken deskundig bent, geen sprookjes vertelt en de klant op de juiste wijze informeert.

Ernst Jan van Kouwen

Duivenvoorden heeft bijna alle auto’s die hij verkoopt in consignatie. “Zo’n 70 procent wordt verkocht met een financial lease-constructie. Daarover krijg ik een provisie. In de andere 30 procent betaalt de verkoper mij een fee.” De kopers komen niet altijd uit Nederland, in andere Europese landen is de belangstelling voor Nederlandse Tesla-occasions groeiende. “Door de Tesla-taks is de interesse om een vijf jaar oude Tesla te kopen in Nederland niet zo groot. Daarbij neemt het aanbod op het ogenblik toe, omdat er veel Tesla-rijders zijn die voor de jaarwisseling een nieuwe hebben genomen. En in diverse landen is er belangstelling voor deze auto’s, dus er gaan er vrij veel naar het buitenland. Er zijn er in 2018 al 720 geëxporteerd.”

Top 5 import EV

Merk Model Aantal
Renault Zoe 323
Fiat 500E 204
BMW i3 76
Volkswagen Golf 71
Tesla Model S 54
Totaal   947

Bron: VWE, bewerkt door Automotive

Geloven

In Kortenhoef specialiseren Ernst-Jan van Kouwen en compagnon Robert de Kloet zich in gebruikte EV’s. Hun bedrijf, het 500e Fiat Center, heeft sinds de start van het bedrijf in januari 2017 al een flink aantal exemplaren van de elektrische Fiat 500e verkocht. “We zijn ermee begonnen, omdat we geloven in het product”, zegt Van Kouwen.

Over vijf jaar

De markt voor gebruikte elektrische auto’s gaat zich de komende jaren nog sterk ontwikkelen. “Binnenkort komt de Tesla Model 3. Ik verwacht dat die auto Zakenauto van het Jaar wordt. Die auto gaat het goed doen in de lease”, zegt Martijn Duivenvoorden. “Daarnaast is er een enorme vraag naar de nieuwe elektrische Kia Niro en de Hyundai Kona, de leasemaatschappijen kopen ze nu ook in het buitenland in. Dat zijn wel praktische auto’s als auto van de zaak. Ik denk dat die auto’s allemaal op contracten van vijf jaar worden ingezet, en die zullen ze ook uitzitten. Dus het duurt nog vijf jaar en dan komt er een groot contingent Niro’s en Kona’s op de occasion markt. En van Tesla en de Jaguar i-Pace zijn er ook weer een paar duizend exemplaren verkocht. De komende jaren komen die auto’s allemaal in de handel terecht. Daar kan ik met mijn bedrijf de komende jaren dus uit putten.”

De elektrisch aangedreven Fiat 500 wordt alleen geleverd op de Amerikaanse markt, en dan nog in slechts enkele staten, waarvan Californië de belangrijkste markt vormt. De Fiat 500e wordt gebouwd in Mexico, de elektrische aandrijflijn is ontwikkeld door Bosch. “Fiat Chrysler moest een elektrische auto bouwen om in Californië te voldoen aan de emissie-eisen voor zijn hele programma”, legt Van Kouwen uit. In die staat wordt het rijden met een 500e flink gesubsidieerd. “Nieuw kost zo’n auto daar meer dan een Chevrolet Camaro. Maar in de lease zijn ze maar 200 dollar per maand. Het is dus interessanter om een nieuwe te leasen dan een tweedehands te kopen. Er is  dus een behoorlijk aanbod en door onze relatie met Chryser Capital, hebben wij de mogelijkheid om eerste keus aan te kopen.” De gebruikte elektrische Fiats 500 worden in tal van Europese landen verkocht. “Maar ze gaan ook naar het Midden-Oosten en naar Zuid-Amerika”, zegt Van Kouwen. “Ja, het is een geweldige auto. Ik heb er nu zelf al 19 duizend kilometer in een jaar mee gereden, ondanks  dat ik een echte petrolhead was.”

En aftersales dan?

Omdat de Fiat 500e in Europa niet gevoerd wordt, kunnen de Europese Fiat-dealers ook het onderhoud niet doen. Electric Motoring in Kortenhoef, waar het 500e Fiat Center onder valt, doet al het onderhoud aan de Fiat 500e in eigen beheer. “We doen alles wat de dealer in de Verenigde Staten ook doet. Ook het uitlezen en verplicht updaten van de software kunnen we hier”, aldus Ernst-Jan van Kouwen. “Sterker nog, we doen meer, want we kunnen ook batterijpakketten herstellen. Mocht het nodig zijn, kunnen we een  batterij-pakket omwisselen. Wij herstellen dan het batterij-pakket volgens de fabrieksnormen.” Martijn Duivenvoorden beperkt zich tot sales. “Maar ik zit te wachten op het eerste autobedrijf dat zich specifiek richt op aftersales voor elektrische auto’s”, zegt hij. “Er komen nu wel bedrijven die gespecialiseerde reparaties kunnen verrichten, zoals het repareren van de deurkrukken van Tesla’s.”

Thuiszorg

De Fiats 500e van Electric Motoring worden verkocht aan mensen uit alle geledingen van de samenleving, vertelt Van Kouwen. “Onze eerste 500e hebben we geleverd aan een klant van 83 jaar. Vandaag heb ik er een afgeleverd aan een klant van 19 jaar. Er komen hier gezinnen die de auto kopen als tweede auto. Maar als er kinderen in huis zijn kapen die de Fiat en ik heb al meegemaakt dat zo’n gezin hier kwam om een tweede 500e te kopen.” Een bijzondere groep kopers wordt gevormd door mensen die in de thuiszorg werken. “Voor degenen die een kilometervergoeding ontvangen, is het een ideale auto, want ze krijgen 19 cent per kilometer en de auto kost 3 cent. Maar we hebben ook auto’s verkocht aan zakelijke rijders die weer een elektrische auto inruilden.” Het verkopen van een elektrische auto kost echter wel tijd, zegt Van Kouwen. “Voor de meeste mensen is het de eerste keer dat ze een elektrische auto kopen, en hebben zich vaak zeer zorgvuldig verdiept in het product, hebben we zo maar een interactie van drie tot vier uur met de klant. Het is van groot belang dat je als aanbieder zeer zaken deskundig bent, geen sprookjes vertelt en de klant op de juiste wijze informeert.”

Omslag maken

Met de groeiende vraag naar elektrische auto’s ligt het voor de hand dat zich de komende jaren meer autobedrijven in gebruikte EV’s zullen specialiseren. Dat is nog niet makkelijk, denkt Martijn Duivenvoorden. “Er zijn natuurlijk autobedrijven die wel eens een Tesla in voorraad hebben en vaak zie je dat ze er best lang over doen om die te verkopen. We worden ook wel eens gebeld door autobedrijven die een Tesla willen inkopen, of die er een willen inruilen. Die komen dan bij ons vragen hoe het moet.” Autobedrijven die de omslag willen maken naar EV’s, raadt hij aan om zich vooral goed in de materie te verdiepen. “Want je krijgt enorm veel vragen van je klanten, over oplaadpunten en actieradius en zulke dingen, daar moet je goed antwoord op kunnen geven.”

Top 5 importlanden

Land Aandeel
Duitsland 43%
Frankrijk 35%
België 9%
Denemarken 3%
Oostenrijk 2%

Bron: VWE Automotive

EV-occasions in de lift

De bedrijfsvoorraad van elektrische occasions is toegenomen van 221 per 1 oktober 2016 tot 645 in 2018, zo blijkt uit cijfers van VWE Automotive. Nog interessanter zijn de stadagen. Terwijl het gemiddelde in 2018 Q3 op 70 dagen staat, en personenauto’s tot 6 jaar oud 64 dagen halen, wordt voor EV’s het getal van 50 stadagen genoemd. Per model zijn dat 41 dagen voor Tesla Model S, 48 dagen voor Nissan Leaf en 61 dagen voor Renault Zoe. Martijn Duivenvoorden maakt wel een kanttekening bij de Tesla-cijfers: “Omdat ik de grootste voorraad gebruikte Tesla’s in Nederland heb, tellen mijn cijfers zwaar mee in die statistieken. Maar ik heb de meeste auto’s in consignatie, die staan in de praktijk maar één dag in mijn bedrijfsvoorraad, namelijk als ze verkocht zijn.” Dit zou de stadagen en voorraadcijfers vertekenen. “Maar als ik kijk hoe lang een auto bij mij te koop staat, dan is in de praktijk mijn gemiddelde advertentietijd 51 dagen.”