Bovag hekelt registratiebeleid occasions R’dam en Schiedam

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De gemeentes willen heling tegen gaan. (Foto: Shutterstock)

Bovag tekent protest aan tegen gemeenten Schiedam en Rotterdam. Beide steden willen dat bedrijven tweedehands goederen in het Digitaal Opkopers Register (DOR) registreren om zo heling van gestolen goederen tegen te gaan. De brancheorganisatie heeft beide gemeenten per brief, nogmaals, verzocht om deze verplichting niet door te voeren. 

Verplichte registratie in DOR betekent voor autobedrijven dat zij hun ingekochte occasions en tweedehands onderdelen moeten registreren. Volgens Bovag is dit om meerdere redenen een overbodige maatregel. De heling van deze categorie voertuigen is dankzij de diefstalsignalering in het RDW Kentekenregister praktisch onmogelijk. Bovendien is er een wetswijziging in de maak die het Kentekenregister straks gelijkstelt aan DOR, stelt Bovag. Rotterdam en Schiedam willen echter niet wachten op het wetsvoorstel dat naar verwachting in augustus ter beoordeling wordt voorgelegd.

Raadzaam

Verplichte DOR-registratie voor occasions voegt wat Bovag betreft niets toe en daarom is het een onnodige administratieve lastenverzwaring.

Zodra de wijziging van kracht wordt, is het de bedoeling dat ook bedrijven in Schiedam en Rotterdam niet langer hun occasions in DOR hoeven in te voeren. Tot die tijd wel, en dat is wat Bovag betreft dus een onnodige administratieve lastenverzwaring.

Omdat beide gemeenten al brieven rondsturen met waarschuwingen, is het voor Bovag-leden in deze gemeenten raadzaam zich aan te melden voor DOR en om te starten met de registratie. DOR geldt ook voor de inkoop van tweedehands onderdelen, waar in tegenstelling tot het RDW-kentekenregister geen andere database voor bestaat. Daarom is het sowieso raadzaam om een DOR-identiteit aan te vragen, stelt Bovag.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bovag hekelt registratiebeleid occasions R’dam en Schiedam | Automotive Online

Bovag hekelt registratiebeleid occasions R’dam en Schiedam

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De gemeentes willen heling tegen gaan. (Foto: Shutterstock)

Bovag tekent protest aan tegen gemeenten Schiedam en Rotterdam. Beide steden willen dat bedrijven tweedehands goederen in het Digitaal Opkopers Register (DOR) registreren om zo heling van gestolen goederen tegen te gaan. De brancheorganisatie heeft beide gemeenten per brief, nogmaals, verzocht om deze verplichting niet door te voeren. 

Verplichte registratie in DOR betekent voor autobedrijven dat zij hun ingekochte occasions en tweedehands onderdelen moeten registreren. Volgens Bovag is dit om meerdere redenen een overbodige maatregel. De heling van deze categorie voertuigen is dankzij de diefstalsignalering in het RDW Kentekenregister praktisch onmogelijk. Bovendien is er een wetswijziging in de maak die het Kentekenregister straks gelijkstelt aan DOR, stelt Bovag. Rotterdam en Schiedam willen echter niet wachten op het wetsvoorstel dat naar verwachting in augustus ter beoordeling wordt voorgelegd.

Raadzaam

Verplichte DOR-registratie voor occasions voegt wat Bovag betreft niets toe en daarom is het een onnodige administratieve lastenverzwaring.

Zodra de wijziging van kracht wordt, is het de bedoeling dat ook bedrijven in Schiedam en Rotterdam niet langer hun occasions in DOR hoeven in te voeren. Tot die tijd wel, en dat is wat Bovag betreft dus een onnodige administratieve lastenverzwaring.

Omdat beide gemeenten al brieven rondsturen met waarschuwingen, is het voor Bovag-leden in deze gemeenten raadzaam zich aan te melden voor DOR en om te starten met de registratie. DOR geldt ook voor de inkoop van tweedehands onderdelen, waar in tegenstelling tot het RDW-kentekenregister geen andere database voor bestaat. Daarom is het sowieso raadzaam om een DOR-identiteit aan te vragen, stelt Bovag.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.