Sander van den Hout: ‘Joint venture Autotrack en Gaspedaal zet markt op zijn kop’

5 vragen aan • Het samengaan van Autotrack en Gaspedaal gaat grote impact hebben op de markt van occasionportalen. Dat voorspelt De Persgroep-directielid Sander van den Hout, die leiding gaat geven aan Automotive Mediaventions, de joint venture waarin beide portalen worden ondergebracht. “Wij hebben de tijd, de middelen en het bereik om veel beter te presteren dan de afgelopen jaren het geval was.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Van den Hout: het autobedrijf heeft nu weer echt wat te kiezen. (Foto: Autotrack)

Afgelopen maandag werd bekend dat De Persgroep (DPG) en Telegraaf Media Groep (TMG) van plan zijn om hun occasionportalen Autotrack en Gaspedaal onder te brengen in een nieuwe joint venture. Aan de achterkant wordt De Persgroep verantwoordelijk voor alle processen en ontwikkelingen, terwijl beide portalen aan de voorkant als losse merken in de markt blijven opereren. Sander van den Hout wordt directeur van de joint venture. In een interview met Automotive gaat hij dieper in op het samengaan van de portalen. 

U heeft als directeur van Autotrack jarenlang een juridische strijd gevoerd met Gaspedaal. Die strijd is gewonnen. Is deze joint venture daar een uitvloeisel van? 

“Absoluut niet. Deze zaken staan los van elkaar. Wat Gaspedaal tot 2013 deed was illegaal en dat is door het Europese Hof van Justitie bekrachtigd. TMG heeft vorig jaar keurig een schadevergoeding betaald. Los daarvan was het ons duidelijk dat Gaspedaal een enorme toegevoegde waarde zou kunnen zijn voor Autotrack. Vorig jaar zomer heb ik geopperd dat wij De Persgroep met TMG moesten gaan praten over een overname. Ik ben toen voor gek verklaard, want de bedrijven werden als elkaars grootste rivalen gezien. Maar uiteindelijk willen beide bedrijven blijven groeien met hun portal-activiteiten en toegevoegde waarde bieden aan autobedrijven. Het gat ten opzichte van de concurrentie is groot en voor ons beide individueel nauwelijks te dichten. Dit hebben de aandeelhouders, die elkaar goed kennen, ook ingezien. Onder druk wordt alles vloeibaar.”

Hoe groot zal de impact van deze joint venture zijn? 

“De markt gaat volledig op zijn kop. Door het samengaan kunnen bedrijven hun hele marketingpropositie bij ons inrichten. Gaspedaal heeft een bereik van circa 96 miljoen advertentie doorkliks per jaar. Aanvullend beoogt Autotrack de ultieme consumentenervaring te bieden, onder meer door het toevoegen van voertuighistorie (met Carfax, red). Wij kunnen nu bij Gaspedaal aan de knoppen draaien en gaan dat ook doen. Onze verwachting is dat het bezoek naar Autotrack met zo’n vijftig procent gaat stijgen. Dat betekent dat wij veel meer kwalitatief hoogwaardige leads gaan uitserveren, iets waar we nu ten opzichte van de grootste spelers nog in achterblijven. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het gecombineerd mediabereik van DPG en TMG. Met onder meer het AD, De Telegraaf, Q-music en Tweakers hebben we een enorm bereik. Dat bereik gaan we in grote mate inzetten voor onze klanten, de autobedrijven.”

Moet de concurrentie, zoals Marktplaats en vooral Autoscout24, zich zorgen maken?    

“Dat weet ik niet. Maar het schaakspel gaat nu echt beginnen. De Gaspedaal-bezoekers moet de beste advertentie-ervaring krijgen. Of dat nu is op de site van het autobedrijf zelf is of op een portal. Daar gaat het uiteindelijk om. En wij denken dat met Autotrack als premiummerk daar een belangrijke rol in te kunnen vervullen. Tegelijkertijd hebben wij aandeelhouders die er voor de lange termijn inzitten. Wij hoeven geen ‘double digit’ groei te laten zien. Zij hebben al honderd jaar een relatie met het autobedrijf en willen die relatie graag goed houden. Dat betekent concreet dat onze prijsstrategie niet verandert. Deze is gebaseerd op de toegevoegde waarde die wij leveren aan autobedrijven. Lees: de cost per lead. Als je kijkt naar het aantal leads dat wij straks gaan leveren, dan heeft het autobedrijf echt weer iets te kiezen.”

Op welke manier kan de joint venture profiteren van het mediabereik van beide bedrijven? 

“Zoals gezegd gaan we de media van beide mediabedrijven inzetten. Een ander enorm voordeel is dat we minder afhankelijk worden van Google. Alle classifieds (portalen die zich richten op één productgroep, red) hebben hetzelfde probleem: mensen komen pas op een portal als ze een auto zoeken. Als ze in die fase aanbelanden, zijn het partijen als Google die ze naar een portal sturen. Dat is enerzijds erg kostbaar, en anderzijds mag er niets met die data gedaan worden. Dagelijks bereiken onze titels zo rond de zes miljoen consumenten. Dat levert twee belangrijke voordelen op. We hebben een enorme schat aan data waarmee we de consument uitgebreid kunnen volgen, ook als deze nog niet bezig is met een andere auto. Op het moment dat de consument daadwerkelijk actief op zoek gaat naar een andere auto, kunnen wij deze consument vanuit onze nieuwsmedia overdragen aan één van onze portalen. Dat levert een uniek voordeel, waar onze klanten echt van moeten gaan profiteren..”

Wanneer bent u tevreden? Bij een verdubbeling van de omzet?

“Daarover doen wij geen uitspraken, dat kan simpelweg niet omdat nog niet alle stakeholders groen licht gegeven hebben. Ik praat liever over bereik en toegevoegde waarde voor het autobedrijf, daar volgt vanzelf meer omzet uit. De samenwerking tussen DPG en TMG-moeder Mediahuis is er een voor de lange termijn, de families achter de bedrijven gaan voor duurzame relaties, niet voor kort gewin. Wij hebben de tijd, de middelen en het bereik om veel beter te presteren dan in de afgelopen jaren het geval was. Het wordt een bijzonder interessante tijd.”

Lees hier een analyse van de portalmarkt (april 2018).

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Sander van den Hout: ‘Joint venture Autotrack en Gaspedaal zet markt op zijn kop’ | Automotive Online

Sander van den Hout: ‘Joint venture Autotrack en Gaspedaal zet markt op zijn kop’

5 vragen aan • Het samengaan van Autotrack en Gaspedaal gaat grote impact hebben op de markt van occasionportalen. Dat voorspelt De Persgroep-directielid Sander van den Hout, die leiding gaat geven aan Automotive Mediaventions, de joint venture waarin beide portalen worden ondergebracht. “Wij hebben de tijd, de middelen en het bereik om veel beter te presteren dan de afgelopen jaren het geval was.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Van den Hout: het autobedrijf heeft nu weer echt wat te kiezen. (Foto: Autotrack)

Afgelopen maandag werd bekend dat De Persgroep (DPG) en Telegraaf Media Groep (TMG) van plan zijn om hun occasionportalen Autotrack en Gaspedaal onder te brengen in een nieuwe joint venture. Aan de achterkant wordt De Persgroep verantwoordelijk voor alle processen en ontwikkelingen, terwijl beide portalen aan de voorkant als losse merken in de markt blijven opereren. Sander van den Hout wordt directeur van de joint venture. In een interview met Automotive gaat hij dieper in op het samengaan van de portalen. 

U heeft als directeur van Autotrack jarenlang een juridische strijd gevoerd met Gaspedaal. Die strijd is gewonnen. Is deze joint venture daar een uitvloeisel van? 

“Absoluut niet. Deze zaken staan los van elkaar. Wat Gaspedaal tot 2013 deed was illegaal en dat is door het Europese Hof van Justitie bekrachtigd. TMG heeft vorig jaar keurig een schadevergoeding betaald. Los daarvan was het ons duidelijk dat Gaspedaal een enorme toegevoegde waarde zou kunnen zijn voor Autotrack. Vorig jaar zomer heb ik geopperd dat wij De Persgroep met TMG moesten gaan praten over een overname. Ik ben toen voor gek verklaard, want de bedrijven werden als elkaars grootste rivalen gezien. Maar uiteindelijk willen beide bedrijven blijven groeien met hun portal-activiteiten en toegevoegde waarde bieden aan autobedrijven. Het gat ten opzichte van de concurrentie is groot en voor ons beide individueel nauwelijks te dichten. Dit hebben de aandeelhouders, die elkaar goed kennen, ook ingezien. Onder druk wordt alles vloeibaar.”

Hoe groot zal de impact van deze joint venture zijn? 

“De markt gaat volledig op zijn kop. Door het samengaan kunnen bedrijven hun hele marketingpropositie bij ons inrichten. Gaspedaal heeft een bereik van circa 96 miljoen advertentie doorkliks per jaar. Aanvullend beoogt Autotrack de ultieme consumentenervaring te bieden, onder meer door het toevoegen van voertuighistorie (met Carfax, red). Wij kunnen nu bij Gaspedaal aan de knoppen draaien en gaan dat ook doen. Onze verwachting is dat het bezoek naar Autotrack met zo’n vijftig procent gaat stijgen. Dat betekent dat wij veel meer kwalitatief hoogwaardige leads gaan uitserveren, iets waar we nu ten opzichte van de grootste spelers nog in achterblijven. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het gecombineerd mediabereik van DPG en TMG. Met onder meer het AD, De Telegraaf, Q-music en Tweakers hebben we een enorm bereik. Dat bereik gaan we in grote mate inzetten voor onze klanten, de autobedrijven.”

Moet de concurrentie, zoals Marktplaats en vooral Autoscout24, zich zorgen maken?    

“Dat weet ik niet. Maar het schaakspel gaat nu echt beginnen. De Gaspedaal-bezoekers moet de beste advertentie-ervaring krijgen. Of dat nu is op de site van het autobedrijf zelf is of op een portal. Daar gaat het uiteindelijk om. En wij denken dat met Autotrack als premiummerk daar een belangrijke rol in te kunnen vervullen. Tegelijkertijd hebben wij aandeelhouders die er voor de lange termijn inzitten. Wij hoeven geen ‘double digit’ groei te laten zien. Zij hebben al honderd jaar een relatie met het autobedrijf en willen die relatie graag goed houden. Dat betekent concreet dat onze prijsstrategie niet verandert. Deze is gebaseerd op de toegevoegde waarde die wij leveren aan autobedrijven. Lees: de cost per lead. Als je kijkt naar het aantal leads dat wij straks gaan leveren, dan heeft het autobedrijf echt weer iets te kiezen.”

Op welke manier kan de joint venture profiteren van het mediabereik van beide bedrijven? 

“Zoals gezegd gaan we de media van beide mediabedrijven inzetten. Een ander enorm voordeel is dat we minder afhankelijk worden van Google. Alle classifieds (portalen die zich richten op één productgroep, red) hebben hetzelfde probleem: mensen komen pas op een portal als ze een auto zoeken. Als ze in die fase aanbelanden, zijn het partijen als Google die ze naar een portal sturen. Dat is enerzijds erg kostbaar, en anderzijds mag er niets met die data gedaan worden. Dagelijks bereiken onze titels zo rond de zes miljoen consumenten. Dat levert twee belangrijke voordelen op. We hebben een enorme schat aan data waarmee we de consument uitgebreid kunnen volgen, ook als deze nog niet bezig is met een andere auto. Op het moment dat de consument daadwerkelijk actief op zoek gaat naar een andere auto, kunnen wij deze consument vanuit onze nieuwsmedia overdragen aan één van onze portalen. Dat levert een uniek voordeel, waar onze klanten echt van moeten gaan profiteren..”

Wanneer bent u tevreden? Bij een verdubbeling van de omzet?

“Daarover doen wij geen uitspraken, dat kan simpelweg niet omdat nog niet alle stakeholders groen licht gegeven hebben. Ik praat liever over bereik en toegevoegde waarde voor het autobedrijf, daar volgt vanzelf meer omzet uit. De samenwerking tussen DPG en TMG-moeder Mediahuis is er een voor de lange termijn, de families achter de bedrijven gaan voor duurzame relaties, niet voor kort gewin. Wij hebben de tijd, de middelen en het bereik om veel beter te presteren dan in de afgelopen jaren het geval was. Het wordt een bijzonder interessante tijd.”

Lees hier een analyse van de portalmarkt (april 2018).

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.