Restwaardejournaal: ‘Focus op laagste prijs is van voor de oorlog’
Autobedrijven die proberen hun occasions als goedkoopste in de markt te zetten, laten marge liggen. “Ik ben er fervent tegenstander van. Iedere occasion is uniek. Ga aan de slag met de data die er zijn in plaats van direct af te prijzen.” Dat zegt occasiondeskundige Gerard ten Buuren in de derde aflevering van het Restwaardejournaal in 2019. Te gast (en tegelijkertijd gastheer) is Jörgen Korte, commercieel directeur occasions bij de Bochane Groep. Hij vertelt over het occasionbeleid bij de dealerholding. Bij hem komt het grootste volume inmiddels niet langer uit inruilers. “Het grootste deel van de voorraad is bijgekocht.”
Ook belangrijke nieuwsgebeurtenissen, zoals de fusie van Autotrack en Gaspedaal, komen aan bod. “Het zou mooi zijn als de grote spelers nu gezamenlijk een dashboard kunnen ontwikkelen voor het monitoren van leads, zodat appels met appels vergeleken worden”, aldus Ten Buuren.
In het Restwaardejournaal worden verder de volgende onderwerpen besproken:
00:42 Was het een goed eerste halfjaar voor de autobranche?
01:25 Kan Bochane dit jaar ondanks de lagere nieuwverkoop toch zijn occasiondoelstellingen halen?
02:44 Inruilers zijn niet meer de belangrijkste bron van auto’s voor een dealer
04:48 De online verkoop van occasions neemt toe, maar Bochane heeft nog geen eigen online verkoopkanaal. Volgt dat nog?
06.10 De occasionprijzen zouden eerder omhoog dan omlaag moeten, bij het juiste gebruik van data
08:00 Autotrack fuseert met gaspedaal. Wat gaat dat allemaal betekenen voor de branche?
10:50 Viabovag.nl probeert al een jaar een positie te verwerven. Gaat dat naar wens?
12:49 De nieuwe Renault Clio komt eraan en is duurder dan het vorige model. Betekent dit een hogere restwaarde voor de Clio 4?
14:10 De restwaarde van EV’s wordt structureel hoger dan van traditionele auto’s, stelt ING. Maar is dat ook echt zo?
Bekijk de aflevering hieronder.
Het Restwaardejournaal wordt mogelijk gemaakt door: