Bovag in verweer tegen automatische doorplaatsing advertenties op ANWB-portal

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Er staan ruim 58 duizend advertenties op de site. (Beeld: screenshot ANWB-portal)

Bovag is niet gelukkig met het automatische doorplaatsen van occasionadvertenties op de nieuwe occasionportal van de ANWB en de claim van de organisatie dat alleen Bovag-leden op de portal kunnen adverteren. Bovag bevestigt aan Automotive dat het vandaag hierover een mail gestuurd heeft aan (een deel van) zijn leden. 

De ANWB lanceerde vorige week zijn eigen occasionportal, die het vooralsnog als gratis site in de markt zet. Inmiddels staan er een kleine zestigduizend auto’s geadverteerd. Dat komt mede door een afspraak met Wheelerdelta, het voertuigmanagementsysteem van Autodata. Advertenties die Bovag-leden in Wheelerdelta invoeren worden automatisch op de portal van de ANWB geplaatst. Autodata heeft zijn klanten geïnformeerd over de doorplaatsing. Als ze er geen gebruik van willen maken, dan kunnen ze voor een opt-out opteren. Bovag is daar niet tevreden mee. “Wij vinden deze zogenoemde opt-out aanpak de omgekeerde wereld en hebben daarom om opheldering gevraagd bij Wheelerdelta en ANWB. Wat ons betreft is een opt-in systeem de wenselijke route. Het autobedrijf is immers de eigenaar van de data en beslist zelf over wat er met die data gebeurt. Wat ons betreft vraagt een VMS-partij vooraf of het autobedrijf wil adverteren op een site. Zo ja, dan wordt de occasionvoorraad doorgeplaatst. De andere grote VMS-en, waaronder VWE en RDC, werken wél via dat principe”, schrijft de organisatie.

Autodata-directeur Erik van den Heuvel stelt dat hij vanuit service-oogpunt voor een automatische doorplaatsing heeft gekozen. “De ANWB heeft ons om de koppeling gevraagd. Wij denken met het doorplaatsen onze klanten extra service te verlenen. Tot op heden hebben enkele positieve reacties gehad en enkele bedrijven hebben zich gemeld voor de opt-out. Daarvan hebben we direct de voertuigen weer van de ANWB-site verwijderd.”

Buiten beeld

Bovag zette vorig jaar Viabovag in de markt, onder meer om leden de mogelijkheid te geven om bij de eigen advertenties eigen diensten aan te bieden, zoals private lease, financiering en verzekering. In de mail staat: “Wij raden onze leden aan goed te bekijken of plaatsing op de ANWB-site wenselijk is. Het systeem van de ANWB-site lijkt er op gericht om alle aanvullende diensten van het autobedrijf zélf buiten beeld te houden, ten gunste van de eigen diensten van de ANWB. Hierdoor is de kans groot dat de klant voor het autobedrijf geen blijvertje is. En bij de op deze site aangeboden vorm van private lease bestaat zelfs de kans dat de potentiële klant helemaal niet meer in beeld komt bij het adverterende autobedrijf.”

Checken

ANWB-woordvoerder Ad Vonk weerspreekt de Bovag niet als het gaat om de verifieerbaarheid van het lidmaatschap. “Maar onze intentie is om alleen aanbod van Bovag-leden te tonen. Of bedrijven die zeggen Bovag-lid te zijn dat ook daadwerkelijk zijn, kunnen wij niet checken.” In de praktijk zal het echter niet vaak voorkomen dat bedrijven onterecht op de ANWB-portal komen te staan, denkt hij. “En anders horen we het graag. Dan verwijderen we de advertenties van dat bedrijf.”

Vonk denkt dat de ANWB Bovag-leden juist wel een dienst bewijst. “Onze autoportal wordt jaarlijks twintig miljoen keer bezocht. Die mensen zijn nu voor het autobedrijf gratis te bereiken. Daarbij raden wij mensen altijd aan om bij een Bovag-bedrijf te kopen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bovag in verweer tegen automatische doorplaatsing advertenties op ANWB-portal | Automotive Online

Bovag in verweer tegen automatische doorplaatsing advertenties op ANWB-portal

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Er staan ruim 58 duizend advertenties op de site. (Beeld: screenshot ANWB-portal)

Bovag is niet gelukkig met het automatische doorplaatsen van occasionadvertenties op de nieuwe occasionportal van de ANWB en de claim van de organisatie dat alleen Bovag-leden op de portal kunnen adverteren. Bovag bevestigt aan Automotive dat het vandaag hierover een mail gestuurd heeft aan (een deel van) zijn leden. 

De ANWB lanceerde vorige week zijn eigen occasionportal, die het vooralsnog als gratis site in de markt zet. Inmiddels staan er een kleine zestigduizend auto’s geadverteerd. Dat komt mede door een afspraak met Wheelerdelta, het voertuigmanagementsysteem van Autodata. Advertenties die Bovag-leden in Wheelerdelta invoeren worden automatisch op de portal van de ANWB geplaatst. Autodata heeft zijn klanten geïnformeerd over de doorplaatsing. Als ze er geen gebruik van willen maken, dan kunnen ze voor een opt-out opteren. Bovag is daar niet tevreden mee. “Wij vinden deze zogenoemde opt-out aanpak de omgekeerde wereld en hebben daarom om opheldering gevraagd bij Wheelerdelta en ANWB. Wat ons betreft is een opt-in systeem de wenselijke route. Het autobedrijf is immers de eigenaar van de data en beslist zelf over wat er met die data gebeurt. Wat ons betreft vraagt een VMS-partij vooraf of het autobedrijf wil adverteren op een site. Zo ja, dan wordt de occasionvoorraad doorgeplaatst. De andere grote VMS-en, waaronder VWE en RDC, werken wél via dat principe”, schrijft de organisatie.

Autodata-directeur Erik van den Heuvel stelt dat hij vanuit service-oogpunt voor een automatische doorplaatsing heeft gekozen. “De ANWB heeft ons om de koppeling gevraagd. Wij denken met het doorplaatsen onze klanten extra service te verlenen. Tot op heden hebben enkele positieve reacties gehad en enkele bedrijven hebben zich gemeld voor de opt-out. Daarvan hebben we direct de voertuigen weer van de ANWB-site verwijderd.”

Buiten beeld

Bovag zette vorig jaar Viabovag in de markt, onder meer om leden de mogelijkheid te geven om bij de eigen advertenties eigen diensten aan te bieden, zoals private lease, financiering en verzekering. In de mail staat: “Wij raden onze leden aan goed te bekijken of plaatsing op de ANWB-site wenselijk is. Het systeem van de ANWB-site lijkt er op gericht om alle aanvullende diensten van het autobedrijf zélf buiten beeld te houden, ten gunste van de eigen diensten van de ANWB. Hierdoor is de kans groot dat de klant voor het autobedrijf geen blijvertje is. En bij de op deze site aangeboden vorm van private lease bestaat zelfs de kans dat de potentiële klant helemaal niet meer in beeld komt bij het adverterende autobedrijf.”

Checken

ANWB-woordvoerder Ad Vonk weerspreekt de Bovag niet als het gaat om de verifieerbaarheid van het lidmaatschap. “Maar onze intentie is om alleen aanbod van Bovag-leden te tonen. Of bedrijven die zeggen Bovag-lid te zijn dat ook daadwerkelijk zijn, kunnen wij niet checken.” In de praktijk zal het echter niet vaak voorkomen dat bedrijven onterecht op de ANWB-portal komen te staan, denkt hij. “En anders horen we het graag. Dan verwijderen we de advertenties van dat bedrijf.”

Vonk denkt dat de ANWB Bovag-leden juist wel een dienst bewijst. “Onze autoportal wordt jaarlijks twintig miljoen keer bezocht. Die mensen zijn nu voor het autobedrijf gratis te bereiken. Daarbij raden wij mensen altijd aan om bij een Bovag-bedrijf te kopen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.