Autoscout24 test met online koopfunctie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
FotoL Shutterstock

Het is sinds deze week mogelijk om een deel van de op Autoscout24 geadverteerde auto’s direct online te kopen. Het betreft een grootschalige test die op termijn moet leiden tot een volledig online af te handelen koopproces. Dat meldt het bedrijf. In Duitsland kan bij ongeveer 100 duizend auto’s gekozen worden voor online aankoop, in Nederland betreft het enkele tientallen auto’s. 

“Consumenten willen steeds meer en vaker online kopen. Daar spelen we nu op in”, zegt Rachel Gómez y Maseland, directeur van Autoscout24 Nederland. Ze benadrukt dat het product nog volledig uitontwikkeld moet worden. “Er is nu nog sprake van een handmatig proces. Op het moment dat de koper aangeeft online te willen kopen, dan informeren wij het autobedrijf. Het koopcontract wordt uiteindelijk via het autobedrijf voorgelegd. Dus van een volledig online transactie is nu nog geen sprake.”

Optimaliseren

Niet iedere auto is geschikt voor een online verkoop, ziet Gómez. “Er is een volledig heldere en transparante productbeschrijving nodig. Bij sommige auto’s is het nu nog beter om ze niet online te verkopen.” De koper heeft de mogelijkheid om de auto bij het bedrijf op te halen of thuis te laten afleveren. Ook kan de online gekochte auto binnen 14 dagen geretourneerd worden. Hoe dat proces uiteindelijk geregeld wordt en wie de kosten op zich neemt, valt nu nog lastig te zeggen. “Ik verwacht dat dit per land anders ingeregeld wordt. Het heeft te maken met lokale wetgeving en de afspraken die we maken met de autobedrijven.”

Gómez kan geen voorspelling doen over de livegang van het eindproduct. “We zijn nu druk aan het bouwen. Het is een totaal nieuw product waarbij we nog zoeken naar de optimale weg en constant moeten optimaliseren. Idealiter gaan we binnen nu en een jaar live.”

In Nederland zijn inmiddels de eerste auto’s online verkocht.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autoscout24 test met online koopfunctie | Automotive Online

Autoscout24 test met online koopfunctie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
FotoL Shutterstock

Het is sinds deze week mogelijk om een deel van de op Autoscout24 geadverteerde auto’s direct online te kopen. Het betreft een grootschalige test die op termijn moet leiden tot een volledig online af te handelen koopproces. Dat meldt het bedrijf. In Duitsland kan bij ongeveer 100 duizend auto’s gekozen worden voor online aankoop, in Nederland betreft het enkele tientallen auto’s. 

“Consumenten willen steeds meer en vaker online kopen. Daar spelen we nu op in”, zegt Rachel Gómez y Maseland, directeur van Autoscout24 Nederland. Ze benadrukt dat het product nog volledig uitontwikkeld moet worden. “Er is nu nog sprake van een handmatig proces. Op het moment dat de koper aangeeft online te willen kopen, dan informeren wij het autobedrijf. Het koopcontract wordt uiteindelijk via het autobedrijf voorgelegd. Dus van een volledig online transactie is nu nog geen sprake.”

Optimaliseren

Niet iedere auto is geschikt voor een online verkoop, ziet Gómez. “Er is een volledig heldere en transparante productbeschrijving nodig. Bij sommige auto’s is het nu nog beter om ze niet online te verkopen.” De koper heeft de mogelijkheid om de auto bij het bedrijf op te halen of thuis te laten afleveren. Ook kan de online gekochte auto binnen 14 dagen geretourneerd worden. Hoe dat proces uiteindelijk geregeld wordt en wie de kosten op zich neemt, valt nu nog lastig te zeggen. “Ik verwacht dat dit per land anders ingeregeld wordt. Het heeft te maken met lokale wetgeving en de afspraken die we maken met de autobedrijven.”

Gómez kan geen voorspelling doen over de livegang van het eindproduct. “We zijn nu druk aan het bouwen. Het is een totaal nieuw product waarbij we nog zoeken naar de optimale weg en constant moeten optimaliseren. Idealiter gaan we binnen nu en een jaar live.”

In Nederland zijn inmiddels de eerste auto’s online verkocht.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.